Bakfiets op waterstof kan Tesla inhalen
Frank Mietes (rechts) en studenten Roy Bos en Mika Damen bij de HydroCargo. foto Gerard Burgers
Het is de tweede keer dat Mika Damen stageloopt bij Alles over Waterstof, het bedrijf van Frank Mietes en Erwin Geurts. Het tweetal verliet in 2018 de financiële wereld om zich, een beetje bij toeval, te richten op de promotie en toepassing van waterstof als energiedrager en brandstof. ‘We willen het verhaal vertellen over wat waterstof is: een gas dat lichter is dan lucht. De dichtstbijzijnde plek waar je het kunt delven is op Jupiter. Dus je moet het zelf produceren, dat kan prima door het gebruik van elektriciteit en water. Als je het eenmaal hebt gemaakt, kun je het toepassen als brandstof of energiedrager, het is heel goed op te slaan in cilinders of bijvoorbeeld in zoutcavernes. Het is veelzijdig en, zeker als je voor de productie groene stroom gebruikt, heel schoon.’
Om de presentatie van die boodschap, ook wel de Waterstof Experience genaamd, bij scholen, overheden, instellingen en organisaties nog aantrekkelijker te maken, kreeg Mika Damen eerder als student embedded systems engineering (elektrotechniek) de vraag om een elektrische step te laten rijden op waterstof. Dat lukte. De step is bij die workshops altijd een groot succes.
Bakfiets voor Groene Rijders
Nu is Mika Damen terug bij Alles over Waterstof om samen met Roy Bos voor zijn afstudeerstage een waterstof-elektrische aandrijving te maken voor een bakfiets. Het is de bedoeling dat de Groene Rijders, een CO2-neutrale bezorgdienst in Arnhem, medio april met de HydroCargo gaat rijden.
‘We bouwen hiermee voort op de principes van de step. De bakfiets wordt heel sterk en geschikt om de Arnhemse heuvels te bedwingen. Voor de kracht van de waterstof brandstofcel vormen die geen enkel probleem’, zegt Frank Mietes.
Waterstof is volgens hem dus schoon, relatief makkelijk op te slaan, superlicht en snel te tanken. Maar jongens, als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat toch meestal ook zo? ‘Nee, in dit geval zeker niet’, stelt Frank Mietes. ‘Waterstof is supergaaf’, vindt ook Mika Damen, die het elektronische deel van de energievoorziening van de bakfiets voor zijn rekening neemt, ‘het is dé oplossing tegen de vervuiling in de wereld. Dat maakt mijn werk zinvol, dat vind ik belangrijk.’
Studenten versterken elkaar
Werktuigbouwkunde student Roy Bos zorgt voor het modulaire ontwerp en hij kijkt naar de veiligheidsaspecten: ‘Ik ben eerst veel bezig met wet- en regelgeving, daarna maak ik het ontwerp en vervolgens kunnen Mika en ik samen het systeem gaan toepassen. We versterken elkaar.’
Bij Alles is Waterstof weten ze het zeker: waterstof is dé energie van de toekomst. ‘En wij staan daarin zeker niet alleen. Veel partijen; de industrie, energieleveranciers, overheden, milieuorganisaties, iedereen vindt het mooi, alleen staat de ontwikkeling nog in de kinderschoenen. Het is een beetje de kip en het ei: er zijn nog maar zes waterstoftankstations in Nederland, dus kiezen weinig mensen voor een auto die op waterstof rijdt. Omdat er weinig van die wagens zijn, komen er dus geen tankstations bij… De elektrische auto had daar eerder ook last van, dat heeft Elon Musk weten te doorbreken door veel laadstations voor zijn elektrische Tesla langs de snelwegen te plaatsen. Dat heeft mede voor de doorbraak van elektrisch rijden gezorgd. Maar de actieradius van waterstofvrachtwagen zit inmiddels op 600 kilometer en in een kwartier kun je vol tanken. Dus waterstof gaat zich echt wel nestelen naast elektrisch rijden, misschien gaat het er wel aan voorbij’, zegt Frank Mietes.
Waarmee het er dus op neerkomt dat de twee studenten van de HAN met hun bakfiets op waterstof, straks wellicht Tesla inhalen.