
Creaton biedt een ervaring om nooit te vergeten
Tijdens een driedaagse Creaton, onder de naam ‘Het bericht moet door’, op de Generaal-majoor Kootkazerne in Stroe, maakten de studenten kennis met Defensie en met de Verbindingsdienst (C2OstCo) in het bijzonder. Ze kregen masterclasses van ICT-bedrijven, waaronder CGI Nederland, BIT B.V. en Tuxis. Daarnaast leerden ze van alles over de bijzondere werkomgeving die Defensie biedt. En het belangrijkste: ze werkten aan een fictieve case over een heftige overstroming in de Betuwe. Samen met militairen onderzochten ze hoe de Verbindingsdienst van de Landmacht tijdens een crisissituatie de communicatie kan verbeteren tussen niet-militaire partijen en de hulpdiensten, met behulp van de huidige middelen, die daarvoor beschikbaar zijn. Hun bevindingen moesten de studenten op de laatste dag van de Creaton pitchen aan een professionele jury met vertegenwoordigers van Defensie, bedrijfsleven, onderwijs en overheid.

Leerlingen in de klas bij Creaton. Foto Knooppunt Techniek
Voor het echie
Het is een drukte rondom de tent waar de presentaties bijna gaan beginnen. De een neemt nog snel een snee brood met een gehaktbal, terwijl de ander liever niks eet vanwege kriebels voor de pitch. Sven, Demian en Joey hebben wel even tijd om iets te vertellen over hun bevindingen. ‘Normaal zitten we veel achter de computer’, zegt Demian met zijn handen diep in zijn jaszakken. ‘Dat is comfortabeler, maar ondanks de kou is de sfeer hier wel stukken mooier.’
Alle drie zeggen ze veel inspiratie te hebben gehaald uit de masterclasses. Ook vonden ze het interessant om het legerleven te leren kennen en te zien welke systemen Defensie gebruikt. Joey: ‘Het is een fictieve case, die we kregen voorgelegd, maar vergelijkbare overstromingen zijn er wel echt geweest in Limburg. Ik vind het heel cool dat Defensie vraagt naar ons perspectief hierop!’
Anders denken dan op school

Leerlingen achter beeldscherm in de tent. Creaton. Foto Knooppunt Techniek
Sophia zit al klaar in de tent. Ze is zenuwachtig, omdat zij zo de bevindingen van haar groep gaat presenteren met een collega. Enthousiast is ze ook: ‘Dit is gaaf, je doet dit toch niet elke dag? We zitten nu op een plek waar je echt niet zomaar binnen komt. We moeten hier anders denken dan in een schoolsetting. Er is minder materiaal voorhanden en we moeten creatiever zijn. Dat vond ik een uitdaging. Zo leer je dingen die je in de klas niet leert, omdat je meer wordt gedwongen om initiatief te tonen of intensiever samen te werken.’
Kijk verder
Majoor Richard, projectleider bij Defensie, staat buiten de tent en blikt desgevraagd terug op de voorgaande twee dagen. Voor hem is het belangrijk dat jongeren een goed beeld krijgen van Defensie als mogelijke werkgever. ‘Dat beeld is vaak te eenzijdig. We bieden heel uiteenlopende functies. Voor timmermannen, die huizen kunnen bouwen, maar ook voor koks bijvoorbeeld en natuurlijk voor ICT’ers. Ik heb veel goede inzet gezien bij de studenten tijdens de Creaton. Zoals bij de groep die uit eigen beweging via Instagram een agent ging bevragen over in gebruik zijnde communicatiesystemen bij de politie. Door verder te kijken dan je neus lang is en initiatief te tonen, scoor je punten bij mij.’
Werken in praktijksituatie: win-win
Herman Julsing van Knooppunt Techniek, dat zorgdroeg voor de organisatie van deze driedaagse op locatie, is enthousiast over de Creaton. ‘Wat is er nou mooier dan in zo’n setting, letterlijk in het bos en tussen de militairen, te werken aan een praktijkopdracht? Voor ons biedt dit een ideale mogelijkheid om onderwijs en bedrijfsleven te verbinden. De studenten ervaren hoe het is om in een praktijksituatie te werken en Defensie kan haar veelzijdigheid laten zien en contacten leggen met onderwijsinstellingen. Dat is een win-win situatie.’ Over winnen gesproken; Herman haalt nog even snel een extra prijs voor de winnaars op – een doos warme hoodies – zodat hij die na de presentaties bij de hand heeft.
Zonnepanelen en waterkracht
Als iedereen in de tent zit, met de voeten in het bladerdek, zich warmend aan een bekertje koffie, beginnen de presentaties. Het gaat over Mobile Radio Relay Stations, serverwagens, aggregaten, zonnepanelen, gebruik van waterkracht en drones. Allemaal zaken die in tijden van crisis uitkomst kunnen bieden. Vragen van kritische juryleden worden zo goed mogelijk beantwoord. Soms ook met een knipoog. Student Mika pareert een vraag over ‘Jullie gebruiken de kracht van het water, maar wat als het stopt met regenen?’ met een lachend ‘Na regen komt zonneschijn, zeggen ze toch? Dan kun je na de regen dus weer vooruit met de zonnepanelen!’

De winnaars op de foto. Creaton bij defensie. Foto Knooppunt Techniek
Ervaring die je niet snel vergeet
Na een zenuwslopend half uurtje afwachten in het bos, terwijl de jury zich buigt over de uitkomst, is het zo ver. Wat blijkt? Groep twee heeft gewonnen. Volgens de jury hebben deze studenten goed naar de opdracht geluisterd, goed gestructureerd gepresenteerd, de bestaande technische mogelijkheden goed verwerkt in hun oplossing en breder gekeken dan de vraag was. Sophia, die even daarvoor nog zo zenuwachtig was, is een van de winnaars. Glunderend neemt haar groep de prijs in ontvangst: een waardebon voor een dagdeel doorbrengen in de Klein Kaliber Wapen Simulator van Defensie. Samen met groepsgenoot Florijn vertelt ze voor een camera: ‘De opdracht was interessant, maar ook de plek waar we zijn blijft ons altijd bij. Dit is een ervaring die we niet snel vergeten. We raden anderen aan om zeker een keer mee te doen als je de kans hebt, want het is hartstikke leerzaam!’