Digital Days: ‘Studenten verruimen hun kennis en leren creatief denken’
Op 12 februari vonden de Hackathon en de Info Support Game Battle online plaats. In maart volgt een driedaagse bootcamp en in juni staat de Tech Day gepland. Alle evenementen vallen onder de naam Digital Days en zijn bedoeld voor het voortgezet onderwijs tot hbo in Midden-Nederland. ‘We leggen studenten een realistisch vraagstuk vanuit het bedrijfsleven voor en onder begeleiding van experts uit het bedrijfsleven en docenten werken ze in gemengde teams aan een oplossing. Daarbij leren ze onder andere samenwerken en creatief denken’, vat docent Dick Hoogstrate van het Technova College in Ede de inhoud samen.
Online verzamelplek
Andreas Hoornstra (18) volgt de hbo-opleiding ICT aan de Christelijke Hogeschool Ede en was samen met studiegenoot Nando van der Kant (17) in een team geplaatst voor de Hackathon. Hun team kreeg ’s morgens de opdracht om een oplossing te bedenken voor kleine bedrijven om hun producten kwijt te kunnen, nu ze vanwege de lockdown weinig of niets kunnen verkopen. Andreas: ‘We hebben een online verzamelplek gemaakt voor kleine bedrijven die geen website hebben. Zij kunnen zich aanmelden om er hun producten te verkopen. Met een kaart kunnen de gebruikers zien waar de bedrijven zich bevinden en waar de ophaalpunten zijn. Op deze manier kunnen klanten ook nieuwe winkels ontdekken.’
Voordat het team tot dat idee kwam, wisselden de teamleden eerst ideeën uit. Vervolgens werden de taken verdeeld, vertelt Nando: ‘We hebben samen gekeken wat iedereen kan op basis van zijn of haar opleiding. In ons team zaten twee studenten bedrijfskunde. Zij hebben zich daarom beziggehouden met de promotie van de online verzamelplek. Andreas en ik namen het technische gedeelte voor onze rekening; het bouwen van een demo-website. De twee andere teamleden hebben geholpen met het design.’
Vragen uit de praktijk
Die taakverdeling is precies waar de Hackathon voor bedoeld is, zegt docent Hoogstrate. ‘De opdrachten zijn concrete vragen uit het bedrijfsleven. Hoe kun je de groei van meelwormen optimaliseren en hoe monitor je dat kuikens in een vrachtwagen overleven, waren bijvoorbeeld opdrachten die de andere teams kregen voorgeschoteld. De opdrachten zijn voor alle studenten een uitdaging. Hoe pak je dat aan in een team met verschillende achtergronden. Een student bedrijfskunde kijkt daar anders naar dan een ict’er. Het gaat om het verruimen van je kennis en creatief leren denken.’
Efficiënt werken
Voor eerstejaarsstudenten Nando en Andreas was het een geslaagde dag; hun team won na drie juryronden de eerste prijs. Het team kreeg een cheque ter waarde van 600 euro. ‘Supertof’, zegt Andreas, al was het op het eind nog wel even stressen, erkent Nando. Een mooie leerervaring voor beide studenten concluderen ze zelf. ‘Ik heb geleerd beter samen te werken en efficiënt te werken’, vindt Nando. Andreas nam gedurende de dag de leiding op zich, iets wat hij niet heel vaak doet. ‘Dat vond ik best spannend, maar ook heel leerzaam. Ik zou een volgende keer denk ik weer meedoen.’
De resultaten van alle 26 teams die deelnamen aan de Hackathon worden onder de loep genomen en waar nodig worden de opdrachten iets aangepast voor de driedaagse bootcamp op 24, 25 en 26 maart. ‘Dan gaan we nog een slag dieper en vragen we de studenten ook een prototype te maken’, zegt projectleider Herman Julsing.
Vervolgens vindt op 25 juni de Tech Day plaats die gericht is op leerlingen uit het voortgezet onderwijs waarmee de Digital Days dit schooljaar worden afgesloten. Studenten uit het voortgezet onderwijs uit de regio krijgen deze dag masterclasses over nieuwe technologieën, waarna ze onder begeleiding van experts innovatieve oplossingen bedenken voor een regionaal vraagstuk.