Drive Maxy digitaal platform voor rijschoolhouders én klanten

Nieuwe dingen hadden altijd al de aandacht van Ivan Roy. Tijdens zijn hbo-afstudeerstage bij een rijschool in Eindhoven kreeg hij het idee voor een digitaal platform voor autorijscholen en rijlesklanten. Ivan studeert nu Innovation and Entrepeneurship aan de Radboud Universiteit Nijmegen en hij was met Drive Maxy één van de genomineerden voor de verkiezing 'De innovatiefste student van Nederland', die op 30 september is gehouden in de Eusebiuskerk in Arnhem.

Na zijn afstudeerstage ging Ivan met twee ondernemers, onder wie een rijschoolhouder, zijn platformidee serieus onderzoeken. Met zijn masterstudie Innovation and Entrepeneurship aan de Radboud Universiteit startte hij twee jaar geleden. Hier kreeg zijn idee vaste vorm. 

‘Bij de opleiding leer je bedrijfsintern te kijken én tegelijk te letten op de interactie met de markt. Ik werk samen met Mercator Launch, een incubator op de Radboud campus, waar studenten zich oriënteren op het ondernemerschap. Je ontmoet er adviseurs, investeerders en mensen met marktkennis. Zij bekijken met jou wat er nodig is om je idee kansrijk te maken.’ 

Rijschoolmarkt

‘Even een paar feiten over rijschoolmarkt’, zegt Ivan: ‘Maar liefst 83 procent van de rijinstructeurs is ZZP’er. Rijscholen concurreren op prijs. Klanten hebben geen zicht op de leskwaliteit, want daarvoor zijn alleen slagingspercentages onvoldoende. Uit ons marktonderzoek blijkt dat rijscholen én klanten behoefte hebben aan een platform dat kwaliteit inzichtelijk maakt. Dit gaat Drive Maxy realiseren.’

Voor rijlesklanten biedt Drive Maxy het instrument om een geschikte instructeur te vinden, rijlessen te plannen en zicht te krijgen op de vorderingen. Instructeurs kunnen via Drive Maxy klanten werven, hun agenda beheren en de administratieve afhandeling doen. Ivan: ‘Daarvoor bieden we klanten financiële voordelen. Beoordeling van de leskwaliteit en services gebeurt aan de hand van criteria en door echte klanten van die rijscholen. Zo biedt Drive Maxy de mogelijkheid voor een optimale match tussen rijinstructeur en klant.’ 

Slimme digitale infrastructuur

‘Om een platform goed te laten werken is een slimme digitale infrastructuur nodig. Dat is niet mijn expertise’, zegt Ivan lachend, ‘maar wel die van mijn businesspartner Tim van den Essen.’ Tim liep zijn hbo-eindstage ICT bij het in opbouw zijnde Drive Maxy en bleef er na zijn afstuderen werken. ‘Hij is verantwoordelijk voor de bouw en het beheer van de infrastructuur van het platform. Een digitale infrastructuur ontwerpen en bouwen is maatwerk. Gebruiksvriendelijkheid en flexibiliteit om nieuwe toepassingen aan te koppelen zijn een absolute must.’

‘Over enkele maanden gaan we Drive Maxy in Tilburg testen, met echte rijscholen en rijlesleerlingen. Op basis van de uitkomsten gaan we het systeem finetunen voor lancering. Zijn we in de lucht, dan is onze eerste opdracht zo snel mogelijk te groeien, want volume is cruciaal voor de levensvatbaarheid van het platform. De verkiezing ‘De innovatiefste student van Nederland’ is een mooi startpunt en een pr-opsteker.’ 

De wedstrijd voor de titel van ‘De innovatiefste student van Nederland‘ is een initiatief van innovatieplatform INNOVATE, Quest en Quote, ondersteund door Provincie Gelderland, Gemeente Arnhem, Rabobank Arnhem e.o., Industriepark Kleefse Waard en Novio Tech Campus.

Gepubliceerd op
01 oktober 2021
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!