Gamification maakt wereld leuker

Hoe kun je lange wachtrijen op Schiphol leuker maken? Als je het aan Manon Mulder vraagt, is het antwoord hierop: gamification. Ze is student Communication & Multimedia Design aan de HAN, University of Applied Sciences en ziet eindeloze mogelijkheden om met serious games tot gedragsverandering te komen.

Als derdejaars student Communication & Multimedia Design aan de HAN is Manon Mulder gefocust op het leuker maken van de wereld. ‘Wat wij leren, is om op een andere manier te denken. Daardoor kun je je doelgroepen beter benaderen en je product of dienst daar dus beter op aanpassen. Een van de manieren waarop je dat kan doen, is met een serious game.’

Samen met andere studenten heeft Manon Mulder bijvoorbeeld een concept voor een game gemaakt voor Afrikaanse boeren. ‘Zij hebben veel verstand van farming, maar te weinig verstand van de financiële kant van een bedrijf. Op een speelse manier hebben we ze leren omgaan met de financiële kanten van hun bedrijf. Het doel van de game was dat ze zouden inzien wat hun werk voor financiële consequenties heeft, zodat ze hun handelen zouden kunnen aanpassen.’

Tussenjaar voor studiekeuze

Manon Mulder wist na de havo niet goed wat ze wilde doen. Vandaar dat ze een tussenjaar heeft genomen om zichzelf beter te leren kennen via The Coaching Company. ‘The Coaching Company verkleint de kans dat je een verkeerde studiekeuze maakt. Je leert je te focussen op wat je echt leuk vindt en waar je goed in bent en wat je dus het beste kunt doen. Uit dat tussenjaar kwam dat ik het liefst iets creatiefs doe en ook graag iets wil bijdragen aan de samenleving. Menselijk gedrag en het beïnvloeden daarvan, vind ik ook heel interessant. Zo kwam ik op de studie Communication & Multimedia Design.’

Tijdens haar studie heeft Manon Mulder heel veel praktische ervaring opgedaan. ‘We hebben een compleet magazine gemaakt. We hebben geleerd hoe je je ideeën kunt omzetten in werkbare projecten en hoe je die succesvol presenteert. Hoe je animaties maakt, hoe je games bouwt. Maar ook: hoe je bewustwordingscampagnes opzet, hoe je met klanttevredenheidsonderzoeken omgaat, wat aansprekende storytelling is, enzovoorts.’

‘Je leert op de opleiding heel creatief en out-of-the-box-denken, waardoor je allerlei problemen kunt oplossen’, constateert Manon Mulder. Als voorbeeld noemt ze het project Tegelwippen in Arnhem, waarbij inwoners worden aangemoedigd tegels in hun tuin te vervangen door gras of ander groen. ‘Als studenten hadden we voor dit project prima een aansprekende campagne kunnen opzetten. Maar met een serious game kunnen we ook de lange wachtrijen op Schiphol leuker maken.’ 

Haar toekomst ziet Manon Mulder vol vertrouwen tegemoet: ‘Met deze opleiding kun je alle kanten op. Je leert niet een omlijnd vak, maar je leert in feite te anticiperen op de toekomst en de maatschappij waar je in leeft. Dat vind ik heel boeiend.’

Techniek iets voor jou?
Bekijk video's over techniekopleidingen
Gepubliceerd op
20 oktober 2021
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!