Meiden in techniek

Girls’ Day: technische experimenteerdag op de HAN

Vierhonderd meiden van vijf scholen voor voortgezet onderwijs uit Nijmegen, Tiel, Doetinchem en Veenendaal maakten op 11 april 2024, nationale Girls’ Day kennis met techniek op de HAN in Arnhem. Ze programmeerden computers, deden een quiz over waterstofauto’s, kregen uitleg over draagkracht en nog veel meer. Met als doel dat meer meiden kiezen voor een technische of technologie-opleiding. ‘Ik hou ervan iets te bedenken en te maken.’

Geen gewone schooldag, maar een uitstapje naar de technische academie’s van de HAN, University of Applied Sciences, in Arnhem. Dat is Girls’ Day, donderdag 11 april, voor zo’n vierhonderd meiden van middelbare scholen uit Barneveld, Tiel, Veenendaal, Doetinchem en Nijmegen. Ze worden met de bus afgezet voor de hoofdingang van de HAN, gaan giechelend en nieuwsgierig naar binnen, twee roltrappen op en belanden in de grote collegezaal.

Techniek is overal

‘Welkom allemaal, dit is een dag van doen en experimenteren op de HAN’, zegt Astrid Hoge, directeur van de Academie IT en MediaDesign. ‘Jullie gaan iets met techniek doen tijdens twee verschillende workshops. Techniek is overal. Jullie hebben het nu, maar zeker in de toekomst nodig. Of je nu verpleegkunde, IT, bouwkunde of werktuigbouwkunde gaat studeren.’ De scholieren kijken met enige verbazing naar een filmpje op het grote scherm, waarin langzaam alles uit elkaar valt, van meubels in huis en gebouwen tot aan het asfalt in de weg. Zonder techniek gaan we terug naar de oertijd is de boodschap. Enkele meiden griezelen van het filmbeeld van mensen met smoezelig haar gehuld in berenvellen.

Girls’ Day is een initiatief van VHTO, het landelijk expertisecentrum voor genderdiversiteit in bèta, techniek & IT. Op Girls’ Day ontvangen bedrijven en technische opleidingen groepen meisjes en vrouwen om te laten zien welke mogelijkheden een opleiding en een baan in de techniek bieden.Meisjes in techniek

Arduino programmeren

Alle scholieren hebben bij binnen komst een kaartje gekregen met daarop de naam van de eerste workshop, die ze gaan volgen. ‘Arduino programmeren’, leest Esmee van het Johannes Fontanus College (JFC) uit Barneveld. Ze zit in de tweede klas van het Technasium en kijkt uit naar het programmeren van de kleine Arduinocomputer. ‘Ik doe graag iets met m’n handen en hou ervan iets te bedenken en te maken.’

Zestien workshops

De scholieren vertrekken per groep naar een van de zestien workshops, van Wat kun je allemaal met AI?, Wat is ontwerpen? en Waterstofauto tot Brug bouwen. De workshops worden gegeven door docenten en studenten van de HAN-academie’s Built Environment (gebouwde omgeving), Engineering en Automotive en IT en MediaDesign. Zoë, Silke en Marleen zijn derdejaars studenten Bouwkunde. Ze geven de workshop Draagkracht, waarbij ze ‘in vliegende vaart’ de opleiding Bouwkunde toelichten. ‘Veel mensen denken dat je bouwvakker wordt als je bouwkunde gaat studeren, maar dat is niet zo’, zegt Silke. ‘Er zijn nog veel meer banen in de bouw.’

Constructie berekenen

Zoë studeert bouwtechniek, Silke bouworganisatie en Marleen constructie, ‘bij constructie bereken je hoe sterk een gebouw moet zijn’. De studiejaren bestaan uit vier courses (periodes) per jaar, legt Marleen uit. ‘In de eerste course begin je met een groepje met het ontwerpen en uitwerken van een strandtent’, vertelt Silke enthousiast. ‘Je gaat naar Scheveningen om te kijken hoe een strandtent er nu eigenlijk uitziet en waar zo’n constructie aan moet voldoen.’

Draagkracht van een balk

Daarna volgen in het eerste jaar het ontwerpen van een rijtjeshuis, een renovatieproject en het ontwerpen van je eigen beheerderswoning, dit is een individueel project. In het tweede, derde en vierde jaar lopen de studenten een half jaar stage bij een bedrijf, verdiepen ze zich in hoogbouw, ontwerpen gebouwen en maken daar maquettes van. Marleen legt uit hoe je een dakconstructie stevig maakt. Daarvoor moet je weten wat de draagkracht van een bouwmaterialen is.

Ze vraagt de scholieren hoe een houten balk op z’n sterkst is: horizontaal of verticaal? Ze denken horizontaal. ‘Laten we het uitproberen, wie komt hier op de balk staan?’ Twee meisjes staan aarzelend op, ze krijgen een bouwhelm op en gaan op de horizontale balk staan. Silke meet hoe ver de balk doorbuigt. ‘Nu leggen we de balk verticaal neer.’ Meteen is voor iedereen duidelijk dat de balk minder ver doorbuigt.Meiden in techniek

Creativiteit en resultaat

De meiden reageren enthousiast op de workshop over bouwkunde. ‘Je hebt creativiteit nodig en je ziet resultaat van wat je doet. Als je door een woonwijk fietst, kun je zeggen, kijk dat huis heb ik gemaakt.’ Als Silke vraagt of er nog vragen zijn, zegt een van de meiden: ‘Hoe ken je hier de weg?’ De drie studentes antwoorden lachend: ‘In het begin moesten wij ook zoeken, maar er hangen overal bordjes. De weg vinden gaat best snel.’

Silke heeft nog een tip voor meiden, die denken dat vooral jongens voor bouwkunde kiezen: ‘Tegenwoordig zijn de klassen half jongens en half meisjes.’

Robot programmeren

Damie en Floortje verbinden geconcentreerd elektrische draadjes met het breadboard van een Arduino-robot. Er zit een ultrasone sensor op, die een geluidsignaal geeft. Als alles goed met elkaar verbonden is, gaat de robot rijden. ‘Dit heb ik nog nooit eerder gedaan’, zegt Damie. ‘Heel apart. Met de handleiding erbij is het niet zo moeilijk, maar je moet wel precies zijn.’ In een andere ruimte zitten meiden aan lange tafels gezellig foto’s uit tijdschriften te knippen en maken daarmee een persoonlijke poster. ‘Ze maken eerst iets concreets, dat gaan we daarna via ICT realiseren’, vertelt een van de begeleidende studenten.

Waterstofautootjes

Een andere groep meiden doet een quiz over waterstof en auto’s die op waterstof rijden. Bij elke goed beantwoorde vraag verdienen ze seconden oplaadtijd voor een miniatuur-waterstofautootje. Aan het eind van de workshop kijken ze welk autootje het verst rijdt. Kayley, Lily en Mirthe zitten in de brugklas van het Lingecollege in Tiel en vinden de quiz leuk. ‘We hebben vragen gehad over energie’, vertelt Kayley. Ze vindt techniek leuk. ‘Je wordt nieuwsgierig hoe het werkt met waterstof enzo.’

Ontdek techniek bij de HAN
Gepubliceerd op
12 april 2024
Tekst
Francien van Zetten
Fotografie
Gerard Burgers
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!