HAN en Rijn IJssel werken samen aan Fiat Doblo op waterstof

Zomer 2021 is het zover, dan is het waterstofvoertuig van de HAN klaar: een geëlektrificeerde Fiat Doblo met een eraan gekoppelde range extender, waar een brandstofcelsysteem op waterstof in zit. HAN- en Rijn IJssel-studenten werken in dit project nauw samen. Uit overtuiging en gericht op een mooi resultaat. Toch blijkt de praktijk weerbarstig.

‘We werken bij de HAN al enkele jaren aan een waterstofvoertuig in het kader van het Sustainable Energy & Environment SEE-project’, vertelt Toin Peters, projectmanager Automotive Research. ‘Dat voertuig is een geëlektrificeerde Fiat Doblo. Daar koppelen we een range extender met een brandstofcelsysteem op waterstof aan.’
Het project was een ‘eigen’ HAN gebeuren, maar in de zomer van 2020 werd besloten samenwerking te zoeken met mbo-opleidingscentrum Rijn IJssel. ‘De gedachte is dat samenwerking tussen hbo en mbo goed aansluit bij het denken in de markt over synergie, omdat het leidt tot betere resultaten.’

‘In het geval van de samenwerking tussen de HAN en Rijn IJssel kun je stellen dat een hbo’er in het algemeen beter is in het ontwerpen van een systeem en het doorrekenen van een constructie. Een mbo’er is daarentegen beter in de praktische uitvoering van slijpen, boren en dingen maken’, constateert Toin Peters. ‘Die talenten vullen elkaar in dit project mooi aan, waardoor je uiteindelijk een beter resultaat bereikt.’

Kinderschoenen

Een goed idee, maar het succes ervan staat of valt met de uitvoering. Toin Peters vertelt dat dit niet de eerste keer is dat de HAN samenwerkt met het mbo. ‘Het idee leeft al langer, maar de praktijk staat nog in de kinderschoenen. De schoen wringt met name in de onderlinge communicatie en wederzijdse verwachtingen. In de ontwerpfase zaten studenten van Rijn IJssel vaak samen met studenten van de HAN op het waterstoflab, kijken naar berekeningen en verdelingen. Elkaar helpen. Zo kwamen de Rijn IJssel-studenten bijvoorbeeld met een oplossing voor het chassis van de aanhanger die wij niet bedacht hadden.’

Leerpunten

De beperkingen wegens Covid 19 spelen eveneens een rol. ‘Waar je elkaar normaliter ter plekke bij het voertuig of in het lab opzoekt, communiceerden we nu noodgedwongen telefonisch of via beeldbellen’, zegt Toin Peters. ‘En dat is toch echt anders.

Vooral over technische specificaties en praktische vragen ontstaat online snel ruis. ‘Je weet dat in de praktijk dingen altijd anders lopen. Wil onze samenwerking gesmeerd lopen, dan moeten we er ons op elk moment van bewust zijn dat we ons perspectief en werktempo steeds op goed elkaar afstemmen. En de inhoudelijke communicatie moet glashelder zijn. Allemaal leerpunten voor de toekomst, want samenwerken kan niet zonder wederzijdse betrokkenheid, openheid en vertrouwen.’

Gepubliceerd op
27 januari 2021
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!
Winactie fietstechniek