HAN Hydromotiveteam

HAN studenten op de Shell ECO Marathon

Met hun urban conceptcar HM15 doet het Hydromotiveteam van tweedejaars studenten Automotive Engineering aan de HAN in mei mee aan de Shell ECO Marathon. ‘We geloven in waterstof als duurzame brandstof voor auto’s, bussen en vrachtwagens’, zegt Remco Mulder (18), marketing & eventsmanager van het team. Het Hydromotiveteam doet voor de vijftiende keer mee, vorig jaar werd het team tweede. ‘We hebben veel technologie vernieuwd. We doen er alles aan om de wedstrijd dit jaar te winnen.’

De vijftien tweedejaars studenten van het HAN Hydromotiveteam zijn tot in hun vingertoppen gemotiveerd om dit jaar bij de internationale Shell ECO Marathon voor studententeams vriend en vijand te verrassen.

‘Na vijftien keer meedoen en een tweede plaats vorig jaar, doen we er alles aan om de wedstrijd dit jaar te winnen’, zegt Remco Mulder, marketing & eventmanager van het team. ‘Daar doen we alles aan.’ 

Zuinigste auto

Het gaat er bij de ECO Marathon niet om wie de snelste is, maar welke auto de meeste kilometers aflegt op één liter waterstof. Het draait dus om de zuinigste auto. De kunst is om een lichtgewicht auto te bouwen voorzien van slimme automotive- en waterstoftechnologie.

Het uitgangspunt voor het team vormt de auto waarmee studenten vorig jaar hebben meegedaan aan de wedstrijd. ‘We hebben bijna alles vernieuwd, waardoor het onder de motorkap een compleet nieuwe auto is’, verklaart Mulder.

‘In theorie is de auto twee tot vier kilo lichter dan vorig jaar. Dat scheelt op een auto van zo’n honderd kilo toch een paar procent. We denken dat we omgerekend meer dan 2.500 kilometer op 1 kilo waterstof kunnen rijden.’ 

HAN Hydromotiveteam

Drie subteams

Het Hydromotiveteam bestaat uit twee managers voor communicatie, marketing en events en drie technische subteams: een team Aandrijflijn (powertrain), een team remmen en ophanging (brakes & suspension) en een team carrosserie (body & chassis).

De aandrijflijn is voorzien van een nieuwe waterstofbrandstofcel, die nog efficiënter werkt, legt Mulder uit. ‘We hebben een cruisecontrol ingebouwd en wat ook innovatief is: een regeneratief remsysteem. Dat betekent dat de remmen energie opwekken als er wordt geremd.’

In de werkplaats wijst Mulder op een knopje op het stuur waarmee hij dit systeem in werking zet. ‘Ik ben een van de twee coureurs, want ik ben klein en licht van gewicht.’ 

Aerodynamica

Het team body & chassis heeft de aerodynamica van de HN15 verbeterd, onder meer door wielcovers voor de achterwielen te bedenken, te ontwerpen en te maken.

‘De achterwielen zijn spaakwielen, zo voorkom je dat een luchtstroom door de wielen’, zegt Mulder.

‘Er komen ook nieuwe, nog lichtere deuren in de auto en we gaan de grote scharnieren op de achterklep vervangen door kleine magneten. Dat scheelt weer 300 gram.’ 

HAN Hydromotiveteam

Ophanging van aluminium

Ook de ophanging van de auto wordt een stuk lichter van gewicht door die van aluminium te maken. Mulder laat een lange buis aluminium zien, die nog verwerkt wordt tot ophanging. ‘Het is lichter en toch veilig materiaal’, benadrukt Mulder.

‘Er komt ook een nieuw stuursysteem in, dat werkt volgens het Akkermanprincipe, waardoor je de wielen beter, met minder wrijving, door de bochten kunt sturen.’  

Veel vrije uren

Naast de twee projectdagen per week, die ze volgens hun studieprogramma hebben om aan de waterstofauto te werken, steken de studenten er heel wat vrije uren in.

‘Ik ben er, denk ik, vier dagen per week mee bezig, als je alles optelt’, zegt Mulder. ‘Dat geldt trouwens ook voor de andere teamleden, die zijn veel in de werkplaats op school bezig. Soms tot ’s avonds laat als er iets echt af moet, bijvoorbeeld omdat we een testdag hebben.’ 

Het werken in een team met de nieuwste automotive waterstoftechnologie motiveert de studenten. ‘Het is heel leerzaam en leuk om met z’n allen aan één doel te werken’, constateert Mulder. 

Van havo naar hbo Automotive & Engineering

Remco Mulder woont in Ede en stapte van de havo over naar hbo-opleiding Automotive Engineering aan de HAN, University of Applied Sciences in Arnhem.

‘Ik had altijd al een passie auto’s, technologie en racen en wilde graag iets met motoren doen.’ Hij bezocht drie open dagen bij de HAN, maar was eigenlijk bij zijn eerste bezoek al verkocht. ‘Ik proefde de sfeer, zag de werkplaatsen, dat was zo gaaf.’

Eenmaal bezig met zijn studie merkte Mulder dat er een groot verschil is tussen havo en hbo. ‘Het eerste jaar was hard knokken. Het niveau is hoger en je hebt moeilijke vakken. Ik heb heel wat herkansingen moeten doen, maar ik heb het gehaald. Dit jaar gaat het beter en hebben we ook ontzettend veel lol met het team.’ 

Elektrisch rijden: eerlijk verhaal 

De studenten zijn er heilig van overtuigd dat waterstof heel bruikbaar is als duurzame brandstof. ‘We geloven in waterstof als duurzame brandstof voor personenauto’s, bussen en vrachtwagens’, zegt Mulder.

Bij de huidige generaties elektrische auto’s zetten de studenten vraagtekens. ‘Is dat wel een eerlijk verhaal? De vraag is wat kost de productie van een elektrische autobatterij aan zeldzame grondstoffen en energie? En wat doe je met afgedankte batterijen? Wij willen aan een eerlijk verhaal werken, aan en betere en groenere autobranche, zodat het mogelijk wordt echt groen en elektrisch te rijden.’ 

Studeren aan de HAN
Ontdek de voltijd opleiding Automotive
Gepubliceerd op
07 maart 2024
Tekst
Francien van Zetten
Fotografie
Gerard Burgers
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!