HAN-studenten begeleiden start coaching praktijk

‘Hoe kun je online én offline bekend worden als je een eigen coaching praktijk begint?’ Met deze vraag benadert Maartje de Jong in februari Digitale Werkplaats Arnhem Nijmegen (DWAN), een onderdeel van de HAN. Maartje wil vanuit haar ervaring als verslavingscoach een zelfstandige coachingspraktijk opzetten en wil dat meteen goed aanpakken.

Via haar partner, die bij de HAN, University of Applied Sciences, werkt, komt ze bij Digitale Werkplaats Arnhem Nijmegen (DWAN) terecht. Tijdens de intakegesprekken blijkt dat Maartje de Jong geen specifieke doelgroep(en) voor ogen heeft. Dat wil ze nog niet; ze wil zich positioneren met haar onderscheidende waarde. Ze is benieuwd welke tools ze voor de positionering kan inzetten, wat daarin belangrijk is en wat je anders kunt doen dan gebruikelijk. Haar praktijk staat voor reflectie en bewustwording. Vanwege de corona-eisen wordt de creatieve sessie online gehouden, onder begeleiding van Mark Rozenboom, projectmanager DWAN. Er nemen vijf studenten deel: twee ICT-studenten, twee vanuit Commerciële Economie en een vanuit Multimediadesign. De studenten vullen elkaar aan qua kennis en achtergrond, waar Maartje de Jong van profiteert.

Originele ideeën

Maartje de Jong: ‘Doordat er zowel studenten als enkele docenten meedoen aan de sessie wordt het meteen professioneel aangepakt. Ze stellen kritische vragen en in de workshop ‘out of the box’ denken worden creatieve, originele ideeën geopperd. Dit heeft mij veel verder gebracht dan wanneer ik het zelf zou doen. Ik heb hierdoor nieuwe ideeën opgedaan voor mijn praktijk en ik weet beter hoe ik mijn bedrijf kan positioneren.’
Matthijs Veraart, een van de studenten Business IT & Management aan de HAN: ‘We werken in deze sessie met het model MIRO, waardoor je op een online manier hetzelfde kunt bereiken als offline. Waar je in een lokaal met gele vergeet-mij-nietjes en posters werkt, werk je nu met online post-its. Dat is heel effectief.’

Praktisch advies

Na de creatieve sessie schrijven de studenten, begeleid door hun docenten, een praktisch advies voor Maartje de Jong. Een van de aanbevelingen is dat twee studenten van roc-instelling RijnIJssel waar de HAN mee samenwerkt, praktische invulling geven om Maartje de Jong bij de eerste stappen van het ondernemingsplan te ondersteunen. Bijvoorbeeld: hoe zorg je ervoor dat je website goed communiceert, hoe trek je cliënten aan, wat zijn goede webteksten, hoe scoor je hoog met je teksten in de SEO (zoekmachine-optimalisatie), enzovoorts. Maartje de Jong wil zeker verder kijken wat studenten kunnen bieden. ‘Op deze manier kan ik mijn start goed voorbereiden. Stap voor stap wordt het steeds concreter.’

DWAN

DWAN bestaat al sinds 2013. Inmiddels zijn er in heel Nederland bijna twintig digitale werkplaatsen waar ondernemers met hun vragen terecht kunnen bij studenten van hogescholen, die ze dan begeleiden. De eerste drie maanden van dit jaar heeft DWAN al twintig aanmeldingen gehad van ondernemers die begeleid willen worden. De begeleiding voor ondernemers is kosteloos.

Kijk voor meer informatie op: www.han.nl/dwan

Gepubliceerd op
07 april 2021
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!