
‘ICT is geen rocketscience, je kunt het gewoon leren’
Hoge is sinds maart vorig jaar directeur van de Academie IT & Mediadesign van de HAN, University of Applied Sciences. Ze kent de landelijke cijfers als het om vrouwen en ICT gaat: twee van de tien ICT’ers in loondienst is een vrouw. Als het om zelfstandige ICT’ers gaat is slecht één op de tien vrouw. Bij de HBO-ICT-opleiding van de HAN schommelt het aantal vrouwelijke studenten vanaf 2017 rond de 6 procent. Dit betekent dat er dit schooljaar negentien vrouwelijke studenten zijn op bij elkaar 320 HBO-ICT-studenten.
‘Dat is jammer, want ICT is een interessant en veelzijdig vak. En: het is geen rocketscience, je kunt het gewoon leren’, constateert Hoge. Programmeren of data-analyse noemt ze als voorbeelden. ‘Als programmeur bijvoorbeeld ontleed je een computerprogramma als het niet werkt om te kijken waar de fout zit. Dat doe je vaak samen met collega’s. In principe kunnen vrouwen dat net zo goed als mannen. Sterker: de beste programmeurs die ik ken zijn vrouwen.’
Het aantal vrouwelijke studenten bij de opleiding Communication and Multimediadesign stijgt wel: van 36 procent in 2018 naar 45 procent (108 vrouwelijke studenten op totaal van 241 studenten) in 2020. ‘De creatieve ICT-opleidingen trekken altijd meer vrouwen, maar ook dat aantal kan omhoog’, vindt Hoge. ‘Onze ambitie is de HBO-ICT-opleidingen breed te laten groeien om de schaarste op de regionale en landelijke arbeidsmarkt nu en in de toekomst op te vangen.’
Brede gedegen basis
De HAN IT-opleidingen kenmerken zich door de brede en gedegen basis in het eerste jaar. Studenten maken in het tweede jaar kennis met zes profielen waaruit ze hun afstudeerrichting kiezen ‘Denk daarbij aan de richting bedrijfskundige informatica & management of infrastructure & security management, daar is heel veel vraag naar, bijvoorbeeld bij banken en overheden’, verduidelijkt Hoge. ‘Of denk aan embedded software development, de ontwikkeling van software, die overal in zit en apparaten slimmer maakt.’
Hoge wil de samenwerking met overheden en bedrijven in de regio uitbreiden door meer studenten te laten meewerken aan innovatieve praktijkprojecten. ‘Dat gebeurt al met succes, bijvoorbeeld in samenwerking met de provincie Gelderland. Dat willen we verder ontwikkelen. Ook op het gebied van health, onderwijs, dataservices en security.’
Nieuwe technologieën
Astrid Hoge is altijd nieuwsgierig geweest naar nieuwe technologieën. Ze studeerde Bedrijfskunde met als afstudeerrichting innovatie en technologie. Ze is eigenaar geweest van een webshop. Bij de toenmalige PTT Post heeft ze de overstap naar digitale dienstverlening vormgegeven. Ze werkte onder meer bij het moederbedrijf van Kruidvat aan de E-commerce strategie en ontwikkeling. Daarna ging ze aan de slag met de cloudtransitie van de techniekafdeling van webwinkel en prijsvergelijker Beslist.nl.
Het begint met de interesse voor hoe dingen in elkaar zitten en werken. ‘Ik heb altijd de bètarichting gekozen. Op de middelbare school met wiskunde A en B, natuurkunde, biologie en economie in mijn vakkenpakket’, vertelt Hoge. ‘Dat is een goede basis, waardoor ik makkelijk kan aanhaken bij nieuwe technologieën.’
Ze wil bij de HAN meer samenwerken met de technische opleidingen van ROC’s in de regio. ‘Ik geloof in die samenwerking om de instroom bij techniekopleidingen te vergroten. Door samen nieuw onderwijs te ontwikkelen op basis van thema’s van de toekomst. En door het voortgezet onderwijs te enthousiasmeren om onderwijs in informatica en coderen verder uit te bouwen. Eigenlijk zou coderen onderdeel van het basisonderwijs moeten zijn.’
Leer-werktrajecten
Een andere manier om meer mensen aan een ICT-job te helpen is bijscholen en omscholen. Make IT work is een landelijk leer-werktraject om mensen met een hbo- of wo-diploma zonder ICT-achtergrond aan een ICT-opleiding en een baan te helpen. Het traject bestaat uit elf maanden, waarvan vijf maanden fulltime opleiding en zes maanden praktijkervaring opdoen bij een ICT-bedrijf tegen een marktconform salaris. ‘Als HAN zijn we met Make IT work gestart. We doen de voorselectie en de opleiding. Nu zijn bedrijven in de regio aan zet om stageplaatsen en banen in dit traject aan te bieden’, zegt Hoge. ‘Het kan een mooi traject zijn voor mensen uit het bankwezen, die bijvoorbeeld als programmeur aan de slag willen.’
Een ander initiatief waar Hoge naar kijkt is De Buitenboordmotor, een initiatief van ruim honderd ondernemers, bestuurders, wetenschappers en start-ups, die mensen met trainingen en stagedagen willen helpen van hun huidige baan over te stappen naar een baan in de ICT.
IT ontwikkelt zich continu
De Academie IT & Mediadesign is verder bezig met het opzetten van een master in de richting van Data Science. ‘Data Science is een van de vakgebieden, die zich snel ontwikkelt binnen de ICT. Daarvoor zijn we naast een profiel in de voltijdstudie een speciaal onderwijsprogramma aan het ontwikkelen’, vertelt Hoge. ‘Het gaat onder meer over bigdata en hoe je omgaat met gegevens van mensen of zaken in een heldere structuur en het ordenen, bewerken en bewaren ervan.’ Dit onderwijsprogramma gaat in september 2022 van start.
Het belangrijkste is dat mensen en ook kinderen bewust met ICT in aanraking komen, vindt Hoge. ‘Op veel basisscholen wordt nu gewerkt met Chromebooks. Dat is een besturingssysteem voor laptops dat is ontwikkeld door Google. Op basisscholen wordt hier nu veel gebruik van gemaakt. Deze beweging valt goed te combineren met het ontwikkelen van meer interesse in ICT-onderwijs op een jongere leeftijd.’