‘Ik wil de logica van systemen snappen’

De van oorsprong Groningse Amber Pater kon na haar vwo-examen niet kiezen tussen een studie wiskunde of informatica. Dus besloot ze beide studies te volgen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Na een jaar kwam ze erachter dat informatica duidelijk meer haar interesse had. Ze zette haar studie wiskunde op een laag pitje en richtte zich volledig op haar studie Computing Science.

‘Als je Google Maps gebruikt om de route naar je bestemming te checken, berekent het systeem zelf de kortste weg daarnaartoe. Dat is best knap, want er zijn legio mogelijkheden naar die bestemming. Waarom rolt daar nou die route uit? Hoe werkt Google Maps? Welke logica zit daarachter? Dat vind ik echt superinteressant’, zegt Amber Pater, student Computing Science aan de Radboud Universiteit. ‘Of neem internetbankieren. Hoe kun je persoonlijke gegevens zo versleutelen dat er geen ander tussen kan komen? Of ons treinennetwerk. Wat is het ideale tijdschema, waarbij alle treinen kunnen rijden? Daar zit natuurlijk een heel slim systeem achter. De logica achter zo’n systeem wil ik graag snappen.’

Amber Pater, studente informatica. Foto: Erik van ’t Hullenaar.

Cyber Security

Wiskunde vond de 21-jarige Amber Pater altijd al interessant. Ook het onderdeel cryptografie dat ze bij het vak informatica op de middelbare school kreeg, had haar interesse. ‘Eigenlijk is dat gewoon geheime codes ontsleutelen of versturen. Een soort puzzel oplossen. Dat vind ik echt leuk!’, roept ze enthousiast. In het eerste jaar van de studie Computing Science kwamen haar beide voorkeuren samen: ‘Want de basis van informatica is wiskunde’, legt de studente uit. In het tweede jaar kon ze kiezen voor de richting Data Science of voor Cyber Security. Die keuze was voor de inmiddels vierdejaarsstudente niet moeilijk. ‘Cyber security gaat over cryptografie, dat was precies de reden waarom ik voor deze studie koos.’

Algoritmes

De opleiding is breed, vertelt Amber Pater. ‘Veel mensen denken dat je de hele dag achter je computer zit te programmeren als je informatica studeert. Maar programmeren is slechts een klein onderdeel van de studie. De basis is wiskunde, dat heb je nodig om dingen te begrijpen. Verder krijgen we veel theorie over verschillende computerprogramma’s. Want stel dat je zelf een bepaald programma wilt bouwen, dan moet je wel weten welke stappen je moet volgen. We leren nu bijvoorbeeld alles over algoritmes; dat is eigenlijk een soort recept om tot de beste oplossing te komen. Echt heel interessant. Daarnaast krijgen we ook gastlessen van mensen uit het bedrijfsleven en bij het vak security werken we met casussen uit de praktijk.’

Treinschema’s

De Nijmeegse studente is nog altijd blij met haar studiekeuze. ‘Bij Computing Science krijg je een grote vrije keuzeruimte in vakken die ook je interesse hebben. Zo kun je de wiskundige kant opgaan of juist in de bedrijfskundige richting verder studeren.’
Amber Pater heeft haar richting al bepaald. ‘Hierna wil ik graag een master Science, Management and Innovation volgen. Dan krijg ik wat meer managementachtige vakken en leer ik mijn soft skills te ontwikkelen. Ik denk dat ik daarmee makkelijker mijn kennis straks kan toepassen in het bedrijfsleven. Want zo’n baan bij de NS, waarbij ik me mag bezighouden met treinschema’s lijkt me bijzonder interessant.’

Amber Pater, studente informatica.   Foto: Erik van ’t Hullenaar.

Gepubliceerd op
29 april 2021
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!