Isa Buurman studeert Werktuigbouwkunde

Werktuigbouwtechniek op ROC Nijmegen

Isa Buurman is vierdejaars student Werktuigbouwtechniek bij ROC Nijmegen. Als eindexamenopdracht ontwerpt en bouwt ze een freesmachine die horizontaal én verticaal sleuven kan frezen in schuimprofielen. Waarom koos ze voor een technische opleiding? ‘In techniek kun je je eigen creativiteit uitwerken.’

Na haar eindexamen Werktuigbouwkunde in juni 2024 gaat Isa Buurman (20) uit Bemmel Toegepaste Wiskunde studeren aan hogeschool Fontys in Eindhoven.

Ze vertelt het met een glimlach: ‘In het derde jaar hier op school kregen we het keuzevak hbo-wiskunde. Dat was hele andere wiskunde dan ik eerder heb gehad, daardoor is mijn interesse gewekt. Werktuigbouwkunde blijft zeker interessant, maar ik vind het ook leuk om verder te studeren. Dan kan ik later theorie en praktijk combineren.’ 

Produceren, installeren en energie (PIE)

Isa Buurman koos op het vmbo bij OBC Huissen voor het profiel Produceren, Installeren en Energie (PIE). Daar ‘ontdekte’ ze werktuigbouwkunde.

‘Als kind vond ik het leuk om thuis van hout stoeltjes en tafeltjes te maken. Lekker knutselen en creatief bezig zijn. Op school mochten we metaal verspanen, zeg maar buigen en metaal bewerken. Dat vond ik leuk.’

Ze heeft het niet van een vreemde: haar vader heeft ook een opleiding ‘in de metaal’ gedaan.  

Na het bezoeken van open dagen en het volgen van meeloopdagen op ROC Nijmegen bij Werktuigbouwkunde, weet Isa het zeker: ‘Dit wil ik graag doen. Mijn ouders vonden het prima. Ze hebben me altijd vrijgelaten om m’n eigen keuzes te maken.’ 

Isa Buurman studeert Werktuigbouwkunde

Werktuigbouwkunde

Het eerste jaar van de opleiding was een coronajaar, waardoor de studenten vooral veel thuis zaten en via hun laptop werkten. ‘We kregen de standaardvakken: Nederlands, Engels, wiskunde, natuurkunde, bedrijfskunde, energietechniek en constructieleer, zoals 3D-tekenen en praktijkles.’

Bij werktuigbouwkunde leer je met machines werken en je krijgt praktijkvakken, waarbij je tekeningen leert lezen en maken. Later werk je de tekeningen uit tot producten en machines, verklaart Isa Buurman. 

Project Zeepkist bouwen

Het project Zeepkist bouwen in het tweede jaar was heel leerzaam, vindt Isa.

‘Je ontwerpt met een team klasgenoten een zeepkist en gaat die vanaf de tekening bouwen. Als het in de praktijk niet lukt, dan moet je de tekening aanpassen. Ik heb gewerkt aan de wielophanging en de stuurophanging. We moesten ook een plan van aanpak maken en marktonderzoek doen. Waar haal je bijvoorbeeld de beste banden en schokdempers vandaag?’

Vrouwen in techniek

Meisjes en vrouwen zouden best vaker voor techniek mogen kiezen, vindt de studente Werktuigbouwkunde. ‘In techniek kun je je eigen creativiteit uitwerken. Iets bedenken, tekenen en dan zelf maken.’

Op de werkvloer bij haar stagebedrijf is Isa Buurman de enige vrouw. Op kantoor zitten wel twee vrouwen. ‘Het is geen probleem, want ik heb fijne collega’s’, zegt de Bemmelse.  

Ze is blij dat er nog een meisje in haar klas zit. ‘Dan kun je samen optrekken. En we hebben vrouwelijke docenten voor Engels, Nederlands en Bedrijfskunde, dat is ook fijn. Ik denk vanwege de herkenbaarheid.’

Isa benadrukt dat ze zich op haar opleiding en op school altijd veilig heeft gevoeld. Ze heeft alopecia, een auto-immuunziekte waardoor ze haar haar is verloren.

‘Fysiek doet het geen pijn, maar mentaal is het heel lastig. In de eerste klas heb ik verteld wat ik heb en dat is gelukkig goed geaccepteerd door iedereen.’

Isa Buurman studeert Werktuigbouwkunde

Stagelopen bij bedrijven 

Studenten Werktuigbouwkunde lopen tijdens hun opleiding bij vier bedrijven stage. Isa liep in haar tweede jaar stage bij Boers Metaaltechniek in Elst, wat zo goed beviel dat ze er nu haar eindexamenopdracht doet.

‘Het bedrijf is gespecialiseerd in engineering, het ontwerpen en bouwen van boormachines waarmee comfortzones in matrassen worden aangebracht. Dat zijn grote machines waar een matras doorheen moet kunnen.’

Freesmachine bouwen 

De vierdejaars studente ontwerpt, tekent en bouwt een nieuwe freesmachine als examenopdracht. Deze machine kan zowel horizontaal als verticaal sleuven frezen in schuimprofielen.

Ze laat de tekening zien en enkele foto’s op haar telefoon: ‘Kijk, het onderframe is van metaal en het bovenframe van aluminium. De elektromotor zit vast aan de montageplaat. Die kun je 90 graden draaien en zo kun je horizontaal én verticaal frezen.’

Meer weten?
Alles over de opleiding Werktuigbouwkunde bij ROC Nijmegen
Gepubliceerd op
04 april 2024
Tekst
Francien van Zetten
Fotografie
Erik van 't Hullenaar
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!