Kiezen, Rijn IJssel, Laboratoriumtechniek, Kevin Vens, headerfoto

Laboratoriumtechniek: ‘Ik help artsen een diagnose te stellen’

Een kantoorbaan zag Kevin Vens nooit zitten. Wat hij later wel wilde doen, wist hij nog niet. Totdat hij op de mavo kennis maakte met scheikunde, natuurkunde en biologie, zijn interesse was gewekt. Een enthousiaste docent wees hem vervolgens op de mbo-opleiding Laboratoriumtechniek aan mbo-instelling Rijn IJssel in Arnhem.

Het menselijk lichaam had sinds de middelbare school de interesse van Kevin Vens. ‘Daarom heb ik een studie verpleegkunde overwogen. Maar dan heb je wel een hele andere relatie met de patiënt dan ik nu heb’, concludeert de 19-jarige student uit Renkum.

De studie Laboratoriumtechniek op Rijn IJssel lonkte ook. Na een proefdag was hij verkocht en meldde zich aan op de locatie Arnhem. ‘De opleiding begint in het eerste jaar vrij algemeen; je ontwikkelt je kennis op het vakgebied van biologie en scheikunde en wordt aan het eind van dat jaar op niveau 3 of 4 geplaatst.

In het tweede jaar krijg je les in vakken als microbiologie, chemisch rekenen en labrekenen. Zo krijg je een beter beeld van het profiel dat je uiteindelijk moet kiezen’, legt Kevin Vens uit.

Biologie

Daarbij had hij de keuze uit drie profielen: plantkunde, fermentatie of biologie. De Renkummer koos voor biologie, omdat hij heel graag in een ziekenhuis wilde werken. In het derde jaar had hij veel praktijkles. ‘Dan kregen we bijvoorbeeld een nier op tafel met de opdracht: zoek uit wat er mis is met deze nier. Echt superinteressant’, vertelt hij enthousiast.

De andere helft van zijn derde studiejaar liep Kevin Vens stage als ondersteuner bij praktijklessen op een middelbare school. ‘Dat had niet mijn voorkeur, maar ik wilde het toch graag meemaken om te kijken hoe ik dat vond.’ De stage verliep prima, maar dat werken op een school niet bij hem paste, was voor de student snel duidelijk.

Onderzoek naar weefsels

Kevin Vens richtte zich volledig op werken in een ziekenhuis en koos daarom voor de afstudeerrichting histologie-pathologie (ziekteleer). Inmiddels is hij al over de helft van zijn laatste studiejaar op niveau 4. Dat bestaat uit een stage, die hij bij het Universitair Medisch Centrum Utrecht volgt.

kiezen, Rijn IJssel, Laboratoriumtechniek, Kevin Vens

‘Ik assisteer artsen door naar weefsels te kijken waar mogelijk iets mis mee is. Ik vind het echt superinteressant; op school hebben we bepaalde snijdtechnieken geleerd om een stukje weefsel onder de microscoop te bekijken. Hier leer je net weer even een andere techniek’, ervaart Kevin Vens. ‘Bovendien kan ik hier dagelijks oefenen en leer ik van mijn collega’s.’

Duizenden soorten kanker

Wat trekt hem zo aan in dit vak? ‘Ik vind het interessant hoe je mensen beter kunt maken. Het werk dat ik nu doe, is een voorbereiding daarop; ik help een arts om een diagnose te stellen. Weet je, kanker is in de volksmond kanker, maar er zijn duizenden verschillende soorten. Dat onderzoek interesseert mij’, verklaart hij.

Nog een paar maanden stage en dan zit zijn studie erop. En dan? ‘Ik weet het nog niet precies. Misschien wil ik verder studeren over ziekteleer, of toch meer leren in de praktijk. Ik ben pas 19… Er zijn hier op de afdeling ook heel veel groeimogelijkheden en heel veel collega’s zijn begonnen als stagiair. Misschien ga ik hier wel solliciteren, want het team is echt superleuk.’

Kiezen, Rijn IJssel, Laboratoriumtechniek, Kevin Vens, staande foto
Lees meer over de mbo-opleiding van Rijn IJssel
Laboratoriumtechniek
Gepubliceerd op
14 maart 2022
School
Rijn IJssel
Opleiding
Laboratoriumtechniek
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!