Maak je eigen profielpagina

Het Candea College afdeling mavo uit Duiven en mbo-instelling Rijn IJssel Arnhem werken samen bij diverse keuzevakken en vinden elkaar ook bij het keuzevak Maatwerk Programmeren. Kennismaken met digitale technieken is voor leerlingen en docenten belangrijk. ‘Mijn ontwerp op papier ga ik omzetten in een digitale vorm.’

Rijn IJssel-docent Pascal Wouters

Samen met Tjeerd Dijkstra, docent bewegingsonderwijs bij Candea College, ontwierpen Pascal Wouters, docent en applicatieontwikkelaar op Rijn IJssel en IT-student Wesley Asselman het nieuwe keuzevak Maatwerk Programmeren. Voor Tjeerd Dijkstra was dat een ontdekkingstocht. ‘In het verleden heb ik tijdens mijn studie heao-bedrijfseconomie kennis gemaakt met programmeren. Nu heb ik met Pascal en Wesley de keuzemodule samengesteld, want de bedoeling is dat ik op termijn deze lessen ga geven.’

Pascal Wouters, docent en applicatieontwikkelaar op Rijn IJssel, geeft al langer gastlessen. Op basisscholen en middelbare scholen, waaronder het Candea College in Duiven. Die gastlessen verzorgt hij samen met Wesley Asselman, student IT en in bezit van een lesbevoegdheid. Over het waarom zegt Pascal Wouters: ‘Ik vind het belangrijk dat leerlingen die bij ons op Rijn IJssel aan een opleiding beginnen van tevoren al een idee hebben waar die opleiding over gaat.’ Op het Candea College leidden de gastlessen tot het ontwikkelen van de keuzemodule Maatwerk Programmeren.

Samenwerking is ‘winst’

De samenwerking is ‘winst’ voor Rijn IJssel én de mavo-leeringen van het Candea College. Voor scholen is het niet eenvoudig om de juiste ICT-kennis in huis te hebben. Sinds enkele weken geven Pascal Wouters en Wesley Asselman les aan leerlingen die de keuzemodule Maatwerk Programmeren volgen. Tjeerd Dijkstra: ‘We bieden voor verschillende vakken ‘maatwerk’ aan. Elke module duurt acht weken.’

‘Bij de module Maatwerk Programmeren leren we hoe we met HTML/CCS een eigen profielpagina kunnen maken op internet’, vertelt Kenan Bakic, derdejaars mavo. Hij volgde vorig jaar het keuzevak Robotica Programmeren. Dat vond hij zo leuk, dat zich ook heeft aangemeld voor Maatwerk Programmeren. ‘Of ik er straks iets mee ga doen bij een volgende opleiding, weet ik nog niet’, zegt Kenan Bakic.
Hij maakt graag potloodtekeningen, meestal portretten en is geïnteresseerd in grafische toepassingen. ‘Ik heb al een ontwerp op papier gemaakt voor mijn profielpagina. Dat ontwerp ga ik omzetten naar een digitale vorm. Ik ben benieuwd hoe het eruit gaat zien. Gelukkig zie je meteen wat er gebeurt als je iets programmeert. Dus ook als het anders is dan je bedoeling is. Zo kun je er in stapjes aan werken dat het wel wordt, zoals jij wil.’

Praktische kleine stappen

Elke les begint met twintig minuten theorie, daarna gaan de leerlingen zelf aan de slag. ‘Ik benadruk dat ze zich niet moeten laten beperken door de technologie. Zet gewoon, heel praktisch, kleine stappen. De module is gericht op samen ontdekken en elkaar helpen’, benadrukt Pascal Wouters. Wesley Asselman begeleidt de leerlingen op hun zoektocht. ‘Ik vind het prachtig. Door de samenwerking met Pascal en de opzet van lessen als deze, heb ik voor mezelf ontdekt dat tussen en met de leerlingen werken mijn sterke kant is. Hier krijg ik energie van.’
Wesley Asselman hoopt daarom van het verzorgen van lessen in digitale geletterdheid en programmeren zijn werk te kunnen maken. Een welkome toevoeging, want scholen zijn op zoek naar docenten die IT-kennis in huis hebben. Zij vormen een aanvulling op de digitale bagage van de andere docenten.

Gepubliceerd op
22 april 2021
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!