
Mbo Autotechniek: meer aandacht voor elektrische auto’s
Mbo-instelling Rijn IJssel in Arnhem telt steevast zo’n 75 studenten autotechniek; het ROC Nijmegen heeft er zelfs zo’n driehonderd. Ruben van der Heijden, docent motorvoertuigen aan Rijn IJssel, is een van de tien vakleerdocenten, die hier werken. ‘We hebben elektrische auto’s speciaal aan het autotechniekprogramma toegevoegd, omdat we zien dat dit steeds belangrijker wordt. We hebben in onze werkplaats nu vier elektrische auto’s voor de studenten: een Prius 2, een Prius 3, een Opel Ampèra en sinds kort ook een volledig elektrische Volkswagen e-up!’
Zijn evenknie Joost Martens van ROC Nijmegen werkt ook met een team van tien docenten Autotechniek. Hij beaamt de groei en het belang van elektrische auto’s. ‘Wij hebben speciaal voor het onderwijs over elektrische auto’s een e-Up! en een Prius 3 aangeschaft waar de studenten mee werken.’ In Nijmegen is de opleiding Mobiliteit onderverdeeld in Autotechniek, Eerste Autotechnicus en Technisch Specialist.
Problemen opsporen
De docenten van beide opleidingen brengen vooraf in de auto’s tal van mankementen aan, die de studenten in de lessen moeten zien op te sporen. Ruben van der Heijden: ‘Studenten leren tijdens de lessen onder andere hoe ze metingen moeten doen bij elektrische auto’s. Vermogensmetingen, storingsmetingen, enzovoorts.’ Joost Martens: ‘Zo gaat het in de praktijk immers ook: de klant komt bij de dealer met een – meestal – vage klacht. En de dealer moet het zien op te lossen. Dat leren wij studenten hier.’
Gespecialiseerde dealerbedrijven
Waar komen studenten Autotechniek meestal terecht? Ruben van der Heijden: ‘Onze studenten komen na hun studie vaak bij de grotere dealerbedrijven terecht, of anders bij gespecialiseerde autobedrijven waar je met ingewikkelde problemen te maken krijgt. Dat is ook meteen de uitdaging van dit vak: los ingewikkelde problemen op.’
Waterstof
Naast elektrische autotechniek krijgen de studenten, die vaak van het vmbo komen, ook les in waterstoftechnologie. Joost Martens: ‘Wij pakken waterstof projectmatig op in de module Innovatie, waar we elke week twee uur voor hebben. Daarin bespreken we dertien onderwerpen, zoals de brandstofstack, hoe produceer je waterstof, hoe ga je om met de hoge temperaturen, de veiligheid, enzovoorts.’
Fast Track-route
Ruben van der Heijden: ‘Ook dat wordt steeds belangrijker. Hoe werkt de waterstofmodule, hoe kun je die verbeteren en hoe kun je problemen oplossen? We maken momenteel samen met de HAN een leerobject, een heel interessant project voor de studenten. Voor sommige studenten is er ook de Fast Track-route: dan stroom je versneld door van het mbo naar het hbo.’
Landelijke uitdagingen
De studenten worden op nog meer terreinen uitgedaagd om hun slimheid te tonen. Ruben van der Heijden: ‘Elk jaar worden er landelijk de zogenaamde Skills The Finals georganiseerd, waarvoor regionale voorverkiezingen worden gehouden. Afgelopen jaar hebben wij die voorverkiezingen georganiseerd. Een student van onze opleiding is daarbij doorgedrongen tot de landelijke finale. Daar ben ik best trots op!’ Joost Martens: ‘Ook wij doen elk jaar mee met de skills. Het is een extra motivatie voor de studenten.’