
Mbo-opleiding Software developer: cybersecurity of gamedesign
Meisjes zijn vaak onzeker als het over techniek of technologie gaat, weet Ellen Pluimers, docent Nederlands bij de opleidingen IT Systems and Devices en Software Developer van mbo-instelling Rijn IJssel. ‘Ze denken al gauw: kan ik dat wel? En als het over ICT gaat zijn ze bang dat ze tussen allemaal nerds terecht komen. Dat hoeft helemaal niet: onze leerlingen zijn heel divers en vaak super sociaal.’
Medescholieren Software Developer behulpzaam
Annika Huntink (19) en Lysanne Nauta (19), allebei tweedejaars op de opleiding Software Developer, knikken instemmend. ‘Wij zijn geen nerds’, zegt Annika Huntink met een lach. ‘Onze medestudenten zijn heel behulpzaam. Als je iets niet begrijpt, vinden ze het helemaal niet vervelend om iets uit te leggen’, constateert Lysanne Nauta. ‘Dat is ook de ervaring van andere meiden die een technische opleiding doen’, vult Ellen Pluimers aan.
Eerste Girlsday op Rijn IJssel
De docent Nederlands is tevens ambassadeur van het project Meer meiden in de techniek op Rijn IJssel. Ze is blij met de hulp van Annika en Lysanne, die het afgelopen weekend bij de open dagen van Rijn IJssel leerlingen en hun ouders uitleg hebben gegeven over de ICT-opleidingen. Annika Huntink is ook van de partij op 30 maart wanneer op Girlsday ruim tachtig meisjes uit groep 7 en 8 van basisscholen in de regio Arnhem naar Rijn IJssel komen.
‘Het is de eerste keer dat we meedoen aan Girlsday’, zegt Ellen Pluimers. ‘Er doen acht techniekopleidingen mee, van Autotechniek, Installatietechniek en bouwopleidingen tot laboratoriumtechniek. Alle scholieren kunnen aan vier verschillende techniekworkshops meedoen, waarbij ze worden begeleid door vrouwelijke studenten van de verschillende techniekopleidingen.’
Via gamen naar ICT-opleiding
Annika Huntink speelde als kind veel games met haar neven. Daarom dacht ze in eerste instantie dat ze de kant van game development op wilde: het ontwerpen van digitale spellen. ‘Daar ben ik vanaf gestapt toen ik wat meer van programmeren afwist. Ik wil graag mensen helpen met mijn ICT-kennis. Nu wil ik cybersecurityspecialist worden of na deze opleiding nog verder studeren. Daarna wil ik bij Defensie werken als het effe kan.’
Op stage in Australië
Op het Metzo College in Doetinchem deed Annika Huntink de opleiding vmbo-kader en leerde ze programmeren. ‘Dat vond ik geweldig. Nog steeds, want je leert steeds meer.’ Voor haar stage in het volgende studiejaar heeft ze een bedrijf in Australië op het oog. ‘Mijn opa en oma hebben daar vier jaar gewoond, waardoor ik wel affectie heb met dat land. En een vriend van mij gaat in Australië een master doen. Dus dan kunnen we samen gaan.’
Profiel Natuur en Gezondheid
Lysanne Nauta volgde het vmbo op het MaasWaal College in Wijchen en had niet veel interesse in ICT. ‘Ik dacht daarbij meer aan laptops repareren.’ Ze koos het profiel Natuur en Gezondheid en schreef zich in voor Verpleegkunde. ‘Maar ik kan helemaal niet tegen bloed’, vertelt ze met een lach. ‘Dus werd het de havo, omdat ik uiteindelijk psycholoog wilde worden.’ Als extra vak kreeg ze Informatica. ‘Onze eerste opdracht was een website maken. Ik typte iets in en er gebeurde ineens iets op mijn scherm. Dat vond ik zo leuk, nog steeds.’
Overstap naar mbo-ICT-opleiding
In de coronatijd raakte Lysanne Nauta achter op school, omdat ze voor een aantal vakken geen interesse meer kon opbrengen. ‘Ik wist al dat ik iets met programmeren wilde doen, richting game development. Ik gamede met mijn broer en was nieuwsgierig hoe games worden gemaakt.’ Ze oriënteerde zich online bij hbo-opleidingen in Den Bosch en Breda en bij Rijn IJssel in Arnhem. ‘Er waren geen open dagen, dus dat was best lastig, maar mijn keuze voor Rijn IJssel is goed geweest. Hier kon ik meteen iets doen met mijn interesse.’
Zelfstandig werken aan praktijkopdrachten
Dat ze zelfstandig werken aan praktijkopdrachten bevalt Lysanne Nauta en Annika Huntink goed. ‘We hebben bijna geen klassikale lessen meer. Alleen een uur Nederlands, Engels, Burgerschap en Rekenen in de week. Verder werk je zelfstandig’, vertelt Lysanne Nauta. ‘Als je iets niet begrijpt kun je bij docenten aankloppen.’
Vrouwen in de ICT gevraagd
De twee ICT-studenten benadrukken dat de ICT-bedrijven waar ze werken naast hun opleiding heel blij zijn met vrouwen in hun team. ‘Er is veel vraag naar ICT’ers. Je hebt de banen voor het uitkiezen’, zegt Annika Huntink. ‘Als ik niet verder ga studeren, kan ik zo fulltime bij mijn baas komen werken’, vertelt Lysanne Nauta. Docent Ellen Pluimers knikt: ‘Op LinkedIn zie je dat ICT-bedrijven steeds vaker naar vrouwelijke ICT’ers op zoek zijn.’
Versnelde ICT-opleiding
De mbo-ICT-opleidingen bij Rijn IJssel duren vier jaar, maar kunnen ook versneld – in drie jaar – worden gedaan. Voor die laatste optie hebben Annika Huntink en Lysanne Nauta gekozen. ‘Als je gevoel hebt voor programmeren en alles zit mee, dan lukt dat’, zegt Annika Huntink. ‘Het heeft onze interesse, dus dan lukt het’, beaamt Lysanne Nauta.
Ze kijken elkaar aan en beginnen te lachen. ‘Het leuke van ons is, dat we qua karakter precies het tegenovergestelde van elkaar zijn, maar dezelfde interesse hebben’, zegt Annika Huntink. Ja, dat klopt’, grinnikt Lysanne Nauta. ‘Jij hebt je leven al gepland en ik weet nog niet wat ik vanavond ga eten.’