Meewerken aan goedkope MRI-technologie
Voor haar afstudeerstage werkt Camille Van Speybroeck mee aan een project aan het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Daar is een lage veld-MRI gebouwd, die ongeveer dertig keer zwakker is dan een regulier apparaat. ‘Met dit apparaat kunnen we MRI-scans wereldwijd voor iedereen beschikbaar maken. Het doel is MRI-technologie zo goedkoop mogelijk te maken en ‘open source’. Zo kunnen mensen overal ter wereld hun MRI-scanner bouwen en onderhouden, zolang ze de juiste materialen hebben.’
Camille Van Speybroeck wist als kind al wat ze later wilde worden: architect. Tekenen en rekenen combineren. Op het tweetalig gymnasium van het Kandinsky College in Nijmegen kiest ze de profielen Natuur & Techniek en Natuur & Gezondheid. ‘In het vijfde en zesde jaar op het Kandinsky nam ik deel aan het vak NLT, Natuur, Leven en Technologie, waarbij we een middag in de week les kregen op de Radboud Universiteit, onder andere over hersenen, medische beeldvorming en robotica. Zo kwam ik opnieuw in aanraking met het maken van beeld. Nu via digitale technieken in plaats van met potlood.’

Camille Van Speybroeck. Foto: Gerrit Kracht
Natuur- en Sterrenkunde
Voor haar studiekeuze twijfelt Camille Van Speybroeck tussen ‘iets’ biomedisch en natuurkunde. Het wordt Natuur- en Sterrenkunde bij de RU. ‘Een studie met heerlijk veel doorrekenen en in een kleinschalige setting. We begonnen met tachtig studenten.’
De studente schetst in vogelvlucht: ‘In het eerste jaar ben je bezig met basisnatuurkunde, bijvoorbeeld de kwantummechanica. Het sterrenkundegedeelte bestaat uit één basisvak, maar je kan je verder verdiepen, zoals met het keuzevak observationele sterrenkunde. Ook leer je onderzoek doen door practica, waarin je theorie en praktijkwaarnemingen verbindt. In het tweede jaar ga je dieper in op zaken en kies je de kant die jij het liefst op wil door middel van keuzevakken. In het derde jaar verdiep je je verder en leer je nieuwe fysica, zoals deeltjesfysica. Je rondt je bachelor af met een stage. Ik heb beeldvormende technieken bestudeerd, specifiek de methode om door ademhaling bewogen MRI-beelden zodanig scherp te krijgen dat ze geschikt zijn voor diagnostiek.’
Voor haar masterstage in het LUMC is Camille Van Speybroeck vooral praktisch bezig met de MRI-scanner. ‘Deze wijkt net iets af van gangbare apparaten, maar de werking en de veiligheid moeten gegarandeerd zijn. Daarom vergelijken we de werking met die van vergelijkbare klinische systemen en passen we de huidige protocollen aan. Een aantal protocollen heb ik aangepast en hierover is net een wetenschappelijke publicatie verschenen. Op 1 augustus loopt mijn stage af, maar het project loopt door. Dat is niet afhankelijk van mijn deelname, het gaat erom dat mijn onderzoek een bijdrage levert aan het eindresultaat. Die uitkomst is altijd teamwerk.’
Wat gaat Camille Van Speybroeck hierna doen? ‘Mijn idee is klinisch fysicus worden, gericht op radiologie en nucleaire geneeskunde. Hiervoor moet je een vierjarige opleiding volgen, waarvoor het aantal plekken beperkt is. Voor meer ervaring wil ik misschien eerst nog wetenschappelijk onderzoek doen, denk ik.’