

Na de havo aan de slag op mbo-opleiding autotechniek
Teun Fölker (20) uit Gendt heeft een duidelijke voorkeur voor diesel- en benzinemotoren als het om auto’s gaat. ‘Een storing bij een elektrische auto los je meestal op via de laptop: je moet bijna elektricien zijn. Ik sleutel liever aan een auto’, zegt de tweedejaars student aan de mbo-opleiding Technisch Specialist Voertuigen en Mobiele Werktuigen bij ROC Nijmegen.
Albert van der Voorn, vakdocent Autotechniek en mentor van Teun glimlacht en zegt: ‘Als je kijkt naar het complete wagenpark in Nederland is het aandeel elektrische auto’s nog maar een klein deel, zo’n 7 procent. Dat betekent dat jongens die automonteur willen worden, naar hartenlust nog 15 tot 20 jaar kunnen sleutelen. Maar natuurlijk gaat het op de opleiding ook over elektrische voertuigen.’

Leerzame stage autobedrijf
De opleiding van ROC Nijmegen biedt een brede basis op het gebied van autotechniek. ‘De balans tussen theorie en praktijk is goed op school. We krijgen twee keer anderhalf uur praktijk per week’, constateert Teun Fölker. ‘Maar op stage in het eerste jaar van de opleiding heb ik ook veel geleerd. Je ziet hoe het echt in de praktijk werkt. Daardoor weet ik dat automonteur worden echt is wat ik wil.’
Teun Fölker is tweedejaars student en volgt de autotechniek-opleiding op niveau 4. Zijn eerste stage liep hij bij een universeel garagebedrijf waar auto’s van verschillende merken worden gerepareerd. Daar werkt hij nu ook op zaterdagen en in de vakanties. ‘Ze wilden me graag houden.’ Voor zijn volgende stage, later dit schooljaar, gaat de student op zoek naar een dealerbedrijf gespecialiseerd in enkele automerken.
‘Laatbloeier’ in de autotechniek
In zekere zin is Teun Fölker een ‘laatbloeier’ in de techniek. Veel studenten aan de opleiding zijn van kinds af aan al gek op auto’s. Dat geldt niet voor Teun. Hij volgde eerst de havo en ging daarna naar de hbo-opleiding Technische Bedrijfskunde. Dat was het niet voor hem. ‘Eigenlijk wist ik na de havo niet goed wat ik moest gaan doen. Er is zo veel keus. Ik wilde wel iets met techniek doen. Vandaar dat ik voor een brede opleiding koos. Maar de hele dag op kantoor verslagen schrijven, vind ik niet interessant. Ik wilde graag iets met techniek dóen.’
In de coronatijd speurde Teun Fölker het internet af om een beter beeld te krijgen wat er op het gebied van technische opleidingen mogelijk is. ‘Het moest wel een niveau 4-opleiding zijn. Autotechniek leek me leuk en interessant.’
Duidelijk toekomstbeeld in de autowereld
‘Het fijne van Teun is dat hij een duidelijk toekomstbeeld heeft. Daar heeft hij goed over nagedacht en zo heeft hij voor het autovak gekozen’, zegt docent Albert van der Voorn. ‘De theorie doet hij met gemak. In het eerste jaar moest hij nog wat handigheid in het sleutelen opdoen; dat gaat steeds beter.’
ROC Nijmegen werkt bij autotechniek met blokstages, waarbij studenten tien weken achter elkaar stagelopen. Zo ervaren zij aan den lijve hoe het is om in een garagebedrijf te werken. ‘Dat werkt beter dan één dag in de week stagelopen’, zegt Albert van den Voorn. Hij benadrukt dat de opleiding Technisch Specialist Voertuigen en Mobiele Werktuigen op alle niveaus een brede basis biedt. ‘De meeste studenten gaan na de opleiding aan het werk bij een bedrijf waar ze verder kunnen doorgroeien.’