
Oud-HAN-student engineer in Mercedes Formule 1-team
Het symposium Powerhouse of Innovation in het Gelredome in Arnhem, dat ook online kan worden gevolgd, vormt de afsluiting van het derde studiejaar van de opleiding Automotive. Vijftien groepen studenten presenteren er hun project, dat ze vaak in opdracht van een bedrijf uitvoerden. Voordat het zo ver is, vertelt Jasper van Schaick, alumnus HAN Automotive, hen via een groot beeldscherm zijn persoonlijke verhaal.

Tech Gelderland. Automotive Symposium in Gelredome Arnhem
Als kind knutselde hij al aan een tweeslagmotor. ‘De perfecte hobby om later iets richting automotive te doen’, begint hij opgetogen. Maar het liefst wil de oud-student van de HAN in de wereld van de professionele motorsport werken. Na zijn opleiding Automotive kiest hij daarom voor een vervolgopleiding aan de Cranfield University Advanced Motorsport Engineering in Engeland. Voor zijn scriptie onderzoekt hij de toekomstige mogelijkheden van een tweeslagmotor voor de kartindustrie, waarmee hij uiteindelijk in 2016 afstudeert.
In het diepe
Met deze twee studies achter de rug legt Jasper van Schaick de basis voor zijn carrière als automotive engineer, die hij in Engeland start. Hij vindt een baan bij Hewland Engineering en ontwerpt tal van onderdelen voor raceauto’s. ‘Een ontzettend leerzame periode, waarin ik de theorie die ik tijdens mijn opleidingen had geleerd kon toepassen in de praktijk’, vat hij het jaar bij Hewland Engineering samen. Daarna maakt hij de overstap naar Advanced Engine Researce Ltd waar hij aan de slag gaat als junior design engineer. ‘Een mooi klein bedrijf waar ik met drie andere ontwerpers samenwerkte en veel verantwoordelijkheid kreeg. Ik werd echt in het diepe gegooid; soms was een ontwerp van mijn hand geweldig, een andere keer ging het faliekant mis. Dan is het de kunst om jezelf bij elkaar te rapen, van je fouten te leren en weer verder te gaan.’
Formule 1-auto
Na bijna een jaar solliciteert de engineer opnieuw en vindt hij een baan bij Mercedes AMG High Performance Powertrains, oftewel het Mercedes Formule-1-team. Daar werkt Jasper van Schaick nu drie jaar. ‘Ik houd me bezig met de integratie van de motor in het chassis van de Formule 1-auto. Het is ontzettend gaaf dat ik kan bijdragen aan de ontwikkeling van iets waar veel mensen op tv naar kijken. Dit is echt het hoogste niveau van de autosport!’, vertelt hij trots over zijn werkgever. ‘Mijn werk gaat gepaard met veel verantwoordelijkheid. Dat dwingt me om er echt alles over te weten, want vaak hebben we maar weinig tijd om een aanpassing te kunnen doen.’
Aanpakken
Vanuit zijn eigen werkervaring bij Mercedes maakt Jasper van Schaick het bruggetje naar het profiel van een engineer in de autosport. ‘Je moet echt van aanpakken weten en resultaatgericht zijn. Daarnaast is een 9-tot-17-mentaliteit echt uit den boze. De ene keer ontwerp je iets fantastisch, de andere keer is het helemaal niks. Flexibiliteit en omgaan met tegenslagen horen er echt bij. Daar moet je wel tegen kunnen’, waarschuwt hij zijn toehoorders.
Focus
Menig student Automotive droomt van een loopbaan, zoals die van Jasper van Schaick en denkt vaak dat zoiets onbereikbaar is. ‘Als je basiskennis op orde is, je focust op je doel en je buitenschoolse activiteiten daar ook op richt – zoals het zelf sleutelen aan een motor wat ik deed – dan kom je heel ver. Het wereldje van de autosport is klein. Gebruik daarom je netwerk, zodat mensen je naam leren kennen. Laat zien dat je gedreven bent en wil winnen. Dan praat zich dat wel rond’, vertelt de automotive engineer aan de derdejaarsstudenten.
Natuurlijk snapt Jasper van Schaick dat het niet binnen ieders mogelijkheden ligt om een studie te volgen op Cranfield University. ‘Maar kijk dan wat je wel kunt doen. Ga naar het Circuit van Zandvoort en zoek daar een baan. Dat kan wél’, geeft hij als alternatief. ‘Weet je, in dat jaar dat ik in Engeland op de universiteit zat, zat ik veel in de bibliotheek om kennis op te doen. Want uiteindelijk moet je het zelf willen en doen.’