ICT-docent Martin van Bellen en ICT-student Ruben Hesselink op Tech Plaza van Rijn IJssel in Arnhem. Foto: Gerard Burgers

Software development: van websites bouwen naar robots en AI

Ruben Hesselink deed de havo en is nu derdejaars mbo-student aan de opleiding Software Development aan Rijn IJssel in Arnhem. ‘Deze opleiding is een goede basis. Je leert onder meer programmeren en websites bouwen.’ Met zijn diploma op zak gaat Ruben Hesselink volgend jaar op zoek naar een bedrijf dat robots bouwt en met Artificial Intelligence werkt.

Samen met enkele andere derdejaars studenten Software Development ontwerpt en bouwt Ruben Hesselink een website voor een distributiecentrum. Dat is een praktijkgerichte opdracht, die een onderdeel vormt van het derde jaar van de mbo-opleiding Software Development aan Rijn IJssel in Arnhem. ‘We hebben onder meer de meest efficiënte routes naar het distributiecentrum uitgezocht en we hebben een schema gemaakt waarmee je de chauffeurs kunt inplannen.’

Dit soort praktijkgerichte opdrachten en de samenwerking met andere studenten vindt Ruben Hesselink heel leerzaam. ‘Je leert hoe zoiets in het bedrijfsleven gaat, omdat je met duidelijke opdrachten werkt. Je gaat programmeren en leert ook over veiligheid van softwaresystemen.’

ICT-student Ruben Hesselink en ICT-docent Martin van Bellen op het Tech Plaza van Rijn IJssel in Arnhem. Foto: Gerard Burgers

ICT-student Ruben Hesselink en ICT-docent Martin van Bellen op het Tech Plaza van Rijn IJssel in Arnhem. Foto: Gerard Burgers

MBO-opleidingen in de software development

Naast de opleiding Software Development (SD) biedt Rijn IJssel ook de ICT-opleiding IT-Systems and Devices (ISAD) aan. Martin van Bellen is docent ISAD, waarbij de nadruk ligt op het beheer van ict-netwerken. ‘Software development en netwerkbeheer kunnen niet zonder elkaar. Als je software development vergelijkt met het bouwen van een auto, dan kun je netwerkbeheer vergelijken met de aanleg van wegen.’

De mbo-ICT-opleidingen zijn brede basisopleidingen. Veel mbo’ers gaan na hun opleiding aan het werk bij ICT-bedrijven, bij bedrijven die websites en apps ontwikkelen of bij overheden. ‘We hebben regelmatig contact met bedrijven in de regio en horen van hen dat studenten goed moeten kunnen communiceren’, verklaart Martin van Bellen. ‘Vandaar dat we studenten leren samenwerken, maar ook hoe ze met klanten omgaan en hoe ze een website of app presenteren aan een klant en toekomstige gebruikers. We leiden ze op voor het examen, maar ook voor de markt.’

Zoektocht naar juiste ICT-opleiding

Student Ruben Hesselink bouwde op zijn elfde zijn eerste computer. Dat hij ‘iets’ met ICT wilde was duidelijk. Na de havo koos hij voor de hbo-opleiding Game Engineering in Enschede. Dat was een te grote stap. ‘Ik was toen niet gemotiveerd en gedisciplineerd genoeg om mezelf aan het werk te houden’, zegt Ruben Hesselink terugblikkend. De hbo-opleiding Elektrotechniek in Utrecht bleek ook niet de juiste keus. ‘Het programmeren vond ik heel leuk, maar alles er omheen vond ik minder. Halverwege het eerste jaar ben ik gestopt en ben ik een half jaar de mbo-opleiding ICT Beheerder bij Rijn IJssel gaan doen om te leren en uit te zoeken wat ik precies wilde. Dat werd software development.’

ICT-student Ruben Hesselink en ICT-docent Martin van Bellen op het Tech Plaza van Rijn IJssel in Arnhem. Foto: Gerard Burgers

Ruben Hesselink en Martin van Bellen. Foto: Gerard Burgers

Software development: ICT’ers zijn veelgevraagd

Er is geen bedrijfstak meer die zonder ICT kan, dus is er veel vraag naar goed opgeleide ICT’ers. Dat merken de studenten. ‘Het eerste bedrijf waar ik stageliep, wilde me wel houden. Dat hoor ik van meer studenten’, zegt Ruben Hesselink. ‘Dat bedrijf ontwikkelde zelf apps. Maar ik wil ook bij een ander bedrijf, dat websites maakt, stagelopen.’

Martin van Bellen vertelt dat een student van de BBL (Beroepsbegeleidende Leerweg) zijn baan verloor bij het bedrijf waar hij werkte. ‘Hij vroeg zich af of hij de opleiding dan wel kon blijven volgen, want dan moet je een baan hebben. We hebben gezegd: zoek maar even verder. Een week later kon hij kiezen uit drie bedrijven, die hem graag wilden hebben.’

Specialiseren in robots en AI

Ruben Hesselink wil na het behalen van zijn diploma ook aan het werk. Het liefst bij een bedrijf dat robots ontwikkelt en met Artificial Intelligence (AI) werkt. Zelfnadenkende robots ontwikkelen, dat is het doel. Thuis is Ruben Hesselink al bezig zichzelf daarin te verdiepen. ‘Het zou mooi zijn als ik naast mijn baan een opleiding kan volgen, zodat ik me kan specialiseren. Het is leuk om na te denken hoe je software bouwt en om de meest efficiënte oplossing voor moeilijke vraagstukken te vinden.’

Verder leren in de ICT?
Kies een bijpassende studie
Gepubliceerd op
30 november 2022
School
Rijn IJssel
ICT-opleidingen
Software Development (SD), IT-Systems and Devices (ISAD)
Student
Ruben Hesselink
Docent
Martin van Bellen
Tekst
Francien van Zetten
Fotografie
Gerard Burgers
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!