Creatieve technologie studenten

Volkswagen Kever ombouwen tot elektrische auto

Joris en Bryn, studenten Creatieve Technologie, bouwen een Volkswagen Kever om tot elektrische auto. De benzinemotor is vervangen door een Tesla-motor. ‘Dit is een oldtimer zonder CO2-uitstoot.’

Aan de buitenkant is het een ‘gewone’ Volkswagen Kever, onder de motorkap is het andere koek: de benzinemotor is vervangen door een elektrische motor. In dit geval een Tesla-motor. Joris Krantz (18) en Bryn de Weijer (18), tweedejaars studenten Creatieve Technology bij ROC Nijmegen en Hans Toorman (45), eigenaar van Elektro Classics, staan te glunderen naast de auto. ‘We zochten iets met techniek en wilden iets nieuws leren’, zegt Bryn. ‘Dat is zeker gelukt.’

Oude looks, nieuwe functionaliteit

‘De oude looks van de auto hebben we behouden en we hebben er nieuwe onderdelen en een moderne functionaliteit aan toegevoegd’, vertelt Joris. ‘We vonden dat er een infotainment systeem in moest.’ Bryn: ‘Dat is het ECIS geworden, het Elektro Classics Infotainment System.’

Studenten bij kever

In een metalen vak onder het dashboard komt een uitklapbaar schermpje, voorzien van de nodige software, waardoor onder meer informatie over de auto en Google Maps te zien zijn. ‘Je kunt er ook muziek op spelen’, zegt Joris. Hij laat de metalen behuizing zien met het scharniermechanisme voor het schermpje. ‘We hebben contact met eerstejaars studenten van de opleiding Media en Vormgeving hier op school voor het design van het frontje’, vervolgt Joris. ‘Het moet er wel mooi uitzien.’ Bryn vervolgt: ‘De studenten van Media en Vormgeving bedenken het ontwerp, wij maken het.’

Samenwerking en vrijheid

Hans Toorman is opdrachtgever van het stageproject. Hij heeft het bedrijf Elektro Classics in Uden en is docent Techniek aan het Willem I College in Veghel. Naast de ombouw van de Volkswagen Kever met de Tesla-motor, ontwikkelt hij een ombouwkit, waarmee alle typen Kevers te elektrificeren zijn. Ook daarbij zijn de studenten betrokken.

Toorman: ‘Ik was met dit project bezig, maar er waren veel opdrachten waar ik zelf niet aan toe kwam, die hebben Joris en Bryn gedaan. Ze ontwerpen nieuwe onderdelen in 3D, maken daar prototypes van en hebben verstand van software. Ze zijn heel gemotiveerd en leergierig. Dat is ideaal.’

Het idee voor het infotainment systeem kwam van de studenten. ‘Ze misten nog iets in de auto en kwamen met het idee’, vertelt Toorman. ‘Als jullie het kunnen maken, ga je gang, heb ik gezegd. Zo’n systeem is natuurlijk superhandig.’

Joris knikt: ‘Het is fijn, dat we die vrijheid krijgen bij dit project.’ Bryn: ‘We hebben er veel van geleerd. Bijvoorbeeld hoe je een pcb-printplaat ontwerpt, die met software alles aanstuurt en we hebben onderdelen voor het protoype gemaakt met de 3D-printer.’

Detailfoto printplaatje

Opleiding Creatieve Technologie

Bryn stapt na het vmbo-t op het Candea College in Duiven over naar de opleiding Mechatronica bij ROC Nijmegen. Hij vindt techniek heel interessant, maar weet dan nog niet welke kant hij op wil. Bryn komt erachter dat de opleiding Mechatronica niet is wat hij zoekt. De vraag is, wat dan? Zo komt hij in contact met de opleiding Creatieve Technologie, ook gevestigd in het Technovium van ROC Nijmegen.

‘Deze opleiding is heel interessant en gaaf’, verklaart Bryn. ‘Ik had geen idee wat ik precies wilde, daar ben ik hier achter gekomen. Ik vind het heel leuk om dingen te designen en in 3D ontwerptekeningen te maken. De vrijheid om te onderzoeken wat je interessant vindt in techniek, is heel waardevol.’

Werken op eigen niveau

Joris is zijn ‘hele leven’ met techniek bezig. Na het vmbo-t op SSGN in Nijmegen wil hij iets met ICT gaan doen. Hij zoekt informatie over een ICT-opleiding, maar ziet dat niet zitten. ‘Je moest alles volgens het boekje doen. Veel dingen wist ik al en er was geen mogelijkheid om zelf verder te gaan.’ Via de website van ROC Nijmegen ontdekt Joris de opleiding Creatieve Technologie. Joris: ‘Hier kun je op je eigen niveau werken en experimenteren. Dat maakt het een fantastische opleiding.’

Na mbo naar hbo

Bryn en Joris kijken ook al vooruit. Na het mbo willen ze een hbo-opleiding gaan volgen. Bryn denkt aan Mechanical Engineering of de opleiding Industrieel Product Ontwerpen aan de HAN in Arnhem. Joris wil ook naar de HAN, maar dan als tussenstap naar iets heel anders. ‘Eigenlijk wil ik straaljagerpiloot worden’, zegt hij met een glimlach.

Niets met oldtimers

Via de moeder van Bryn kwamen de twee studenten op het idee om hun stage bij Elektro Classics te doen. ‘Mijn ouders zijn bevriend met Hans’, vertelt Bryn. Joris lacht en zegt: ‘Voordat we aan deze stage begonnen, hadden we eigenlijk niets met oldtimers. Wel met auto’s, speciaal elektrische auto’s. Nu zien we hoe interessant het is om de mogelijkheden te onderzoeken om oldtimers te elektrificeren. We hebben bijvoorbeeld een nieuwe koppelingsplaat ontworpen tussen de oude versnellingsbak en de nieuwe elektromotor. Het is mooi om te zien dat die goed past.’

Nieuwe heater ontworpen

Er moest ook een nieuwe heater in de auto komen, onder meer om te voorkomen dat de ruiten beslaan. ‘We hebben meerdere ontwerpen gemaakt en zelf een metalen prototype gemaakt. Daar hebben we nog wat dingen aan gewijzigd, waarna een metaalbedrijf een mooie, strakke behuizing heeft gemaakt van ons ontwerp’, vertelt Bryn. ‘Dat is gelukt, daar ben ik blij mee.’

Trots op het resultaat

Joris, Bryn en Hans Toorman zijn trots op het resultaat van hun samenwerking: de eerste Volkswagen Kever met elektrische Tesla-motor is goedgekeurd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en mag de weg op. Nu werken ze aan onderdelen voor de ombouwkit voor alle typen Kevers. ‘Die onderdelen moeten geschikt zijn voor massaproductie’, zegt Joris. Bryn kijkt naar de Kever met het logo van Elektro Classics: ‘Dit is een zo duurzaam mogelijke oldtimer.’

Bekijk het aanbod
MBO opleidingen bij ROC Nijmegen
Gepubliceerd op
27 mei 2024
Tekst
Francien van Zetten
Fotografie
Linda Verweij
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!