
Ontwikkeling 'digital twin' voor röntgenapparatuur
De HAN-studenten werken bij Varex aan een digital twin voor collimatoren. ‘Collimatoren kun je vergelijken met het diafragma in een lens’, zegt Hewaar Al Koerdi. ‘Je kunt er de straling mee bundelen, zodat je die heel precies kunt richten.’
De studenten ontwerpen voor hun project een digital twin van een collimator: een digitaal model waarin alle eigenschappen en functies van het apparaat zitten. Met zo’n digitale tweeling kun je simulaties en testen doen voor toepassingen in de ‘echte wereld’.
Zelfde apparaat, eigen perspectief
‘We werken aan hetzelfde apparaat, maar wel vanuit een eigen perspectief’, zegt Anne van Blitterswijk, tweedejaars werktuigbouwkunde. ‘Wij zijn twee dagen per week bij Varex om aan het project te werken en zijn vooral bezig met simulaties en ervoor zorgen dat die kloppen. Bij werktuigbouwkunde zijn we vooral bezig met het ontwerpen en fabriceren van machines en werktuigen. Het is voor ons als studenten echt nieuw om een digitaal model te ontwerpen en ermee te werken. Ik zie het als een verbreding van onze studie.’
Hewaar Al Koerdi is derdejaars student technische bedrijfskunde en werkt zes maanden fulltime aan het project. ‘Mijn studie is een mix tussen techniek en de processen in de organisatie. Daarom doe ik met de digital twin onderzoek naar de werkprocessen rond de collimator. Ik ben veel bezig met data en hoe je die verwerkt. Ik geef onder meer advies over de software en hoe die het best te finetunen is. Belangrijk is hoe je nieuwe toepassingen invoert in een werkproces en hoe medewerkers zich dat eigen maken. Dat sluit perfect aan bij mijn studie. Maar het is voor mij ook nieuw zo de digitale techniek in te duiken in een bedrijfssituatie.’
Leren samenwerken
De studenten overleggen met elkaar als ze allebei bij Varex zijn. ‘We kijken er vanuit onze eigen achtergrond naar en die is natuurlijk anders’, zegt Anne van Blitterswijk. ‘Door te overleggen met elkaar merk je dat je dingen letterlijk van verschillende kanten kunt benaderen. Dat is leerzaam.’ Hewaar Al Koerdi knikt instemmend: ‘Het is goed dat we tijdens onze opleiding leren samenwerken vanuit verschillende studierichtingen. In bedrijven zijn teams ook samengesteld vanuit meer vakinhoudelijke disciplines.’
Eén gezamenlijke wens voor de toekomst hebben ze wel: meer meiden in de techniek. Bij Anne van Blitterswijk zitten vier meiden in de groep, bij Hewaar Al Koerdi twee. Veel te weinig vinden ze. Dat kan en moet beter.