
‘Studenten werken professioneler dan menig bedrijf’
De BIM afgestudeerde is een professional die een brugfunctie vervult tussen Business en IT. Zij krijgen kennis en kunde mee, om de ‘kloof’ tussen beide vakgebieden te kunnen dichten. Het laatste semester van het tweede en derde studiejaar staat geheel in het teken van het uitvoeren van een project: een echte opdracht voor een echte organisatie. Een project heeft altijd een duur van acht weken en wordt in groepjes van vier tot zes studenten uitgevoerd.
De opdrachten zijn divers, van data- en procesanalyse tot en met een prototype of demo model, waar de opdrachtgever verder op voort kan borduren. Andere opdrachten zijn bijvoorbeeld gericht op governance en informatieplanning, implementatie- en beheervoorstellen, BI-oplossingen met dashboards, een digitale werkplek, et cetera.
Fulltime werken aan een opdracht van een bedrijf of een andere organisatie is behoorlijk intensief voor studenten. Zeker in coronatijd, wanneer alle besprekingen ook nog eens online via Teams verlopen. ‘Het werken voor een bedrijf voelt anders dan de fictieve opdrachten die we voor school hebben gedaan. Je voelt de druk en de motivatie die erachter zitten’, constateert BIM-student Stijn Bartraij. Zijn team kreeg van softwareconsultancybureau Qexpertise in Veenendaal de opdracht een calculatiemodel te maken voor het implementeren van software door het bedrijf.
‘Zo’n software-implementatie bestaat uit veel onderdelen, het duurt lang en loopt ook vaak uit. We hebben de onderdelen van het implementatieproces benoemd en hebben per onderdeel aangegeven hoeveel tijd dit kost’, vertelt Stijn Bartraij. ‘Klanten kunnen aanvinken van welke onderdelen ze gebruik willen maken en weten dan meteen hoeveel uur dat kost.’
Marc Pit, general manager van Qexpertise, is enthousiast over de werkwijze van de studenten en het resultaat. ‘De derdejaars BIM-studenten zijn er in twee maanden tijd in geslaagd op basis van Trimit-ERP-software een calculatiemodel, een consultancy-checklist voor de implementatie en een functioneel ontwerp voor de doorvertaling naar de website te maken. Met een duidelijke oplevering. Daar hebben we als bedrijf wat aan en word ik vrolijk van.’
Het bedrijf werkt veel voor groothandels in de mode. ‘We hebben het calculatiemodel en de consultancy-checklist voor het eerst gebruikt voor een Belgische fashionklant’, vervolgt Marc Pit. ‘Het is in tien dagen gelukt de klant te laten werken met deze software. Dat is snel. We zijn het programma nu verder aan het implementeren.’
Doorvragen
In het begin was het best even wennen voor de studenten, constateert Stijn Bartraij. ‘Het ging in het begin allemaal heel snel, waardoor we niet echt wisten wat de opdrachtgever precies wilde. Als student is het dan best lastig om te zeggen, dat we eerst goed moeten doorvragen. Ik heb ervan geleerd dat je je eigen plan moet trekken en niet alleen moet meegaan met je opdrachtgever.’
Voor Marc Pit was het helemaal geen probleem dat de studenten even een stapje terug deden en een aantal vragen hadden. ‘Ze hebben alles tot in de puntjes uitgewerkt. Het leuke van deze studenten is dat ze heel nauwgezet een projectplan maken en een plan van aanpak schrijven. Dat doen ze vanuit de theorie die ze hebben geleerd en veel professioneler dan de meeste bedrijven. Ik heb nog nooit zo’n volledig document gezien’, vertelt de ondernemer. ‘De bijgeleverde documentatie is ook glashelder, daar is geen speld tussen te krijgen. Dat is belangrijk, want in de praktijk is het niet altijd duidelijk wat een klant wil. Met zo’n duidelijke beschrijving, kan een klant nooit zeggen: dit hadden we niet besproken.’
Student Stijn Bartraij kijkt tevreden terug op het resultaat van de werkstage: ‘We hebben het calculatiemodel gemaakt plus een ontwerp ervan voor de website. Het bedrijf heeft het zelf op de website gezet en werkt er nu mee. Dat geeft voldoening.’
Bekijk het filmpje over BIM