Testprogramma warmtewisseling elektrische auto’s

Testprogramma warmtewisseling elektrische auto’s

Meten is weten, dat geldt ook voor het testen van onderdelen van koel- en airconditioningsystemen in elektrische voertuigen. Het bedrijf NRF in Mill produceert dat soort onderdelen (componenten) en vroeg derdejaars HAN-student Automotive Engineering Henrik Roempke tijdens zijn stage een programma te ontwikkelen voor het testen van deze componenten in elektrische auto’s. ‘Nu zie ik dat de techniek van elektrische auto’s heel interessant is.’

Eigenlijk was Henrik Roempke helemaal geen fan van elektrische auto’s. Geen wonder, want de derdejaars student Automotive Engineering aan de HAN, University of Applied Sciences, zag in zijn geboorteland Zweden regelmatig elektrische auto’s in de berm staan. ‘Op weg naar de wintersport, zo’n 660 kilometer noordelijker dan Stockholm, lieten elektrische auto’s van de eerste generatie het afweten vanwege de lage temperaturen. Ik dacht: ze werken niet goed, je kunt er niet ver mee rijden.’ 

De afgelopen drie jaar, tijdens zijn studie aan de HAN in Arnhem, is Henrik steeds vaker in aanraking gekomen met e-mobility. ‘Nu zie ik dat die techniek heel interessant is. Er is ook nog heel veel te ontwikkelen.’ 

Stage bij NRF in Mill

Henrik koos voor NRF in Mill voor de stage van een half jaar, die onderdeel uitmaakt van zijn derde studiejaar. Het bedrijf heeft zich toegelegd op de ontwikkeling en productie van onderdelen voor geavanceerde systemen voor warmtewisseling in voertuigen, van auto’s en treinen tot schepen en industriële productieprocessen. Het gaat daarbij om verwarming en koeling van de cabine, de HV-batterij en de e-motor.  

Internationaal hightechbedrijf

NRF staat voor Nederlandse Radiateuren Fabriek. Het bedrijf heeft een rijke historie: het werd in 1927 in Amsterdam opgericht en verhuisde in 1954 naar Mill waar het is uitgegroeid tot internationaal opererend hightechbedrijf.

Van oorsprong ging het vooral om koeling van bijvoorbeeld diesel- en benzinemotoren, tegenwoordig gaat het bij de e-mobility-tak van het bedrijf om het creëren en behouden van de juiste temperatuur. 

Testprogramma warmtewisseling elektrische auto’s

Reparatie en onderhoud

Ben Meek is de begeleider van HAN-student Henrik. Meek is sinds januari 2023 directeur e-mobility bij NRF. Hij verklaart waarom het bedrijf zich naast koelsystemen steeds meer op airconditioningsystemen toelegt.

‘Bij brandstof aangedreven voertuigen wordt 30 tot 40 procent van de energie omgezet in warmte en heb je koelsystemen nodig. Bij de batterijen en aandrijving van elektrische auto’s komt geen grote hitte vrij, maar is er wel sprake van een heel nauwe temperatuurzone. Batterijen in elektrische auto’s functioneren het meest efficiënt tussen de 25 en 40 graden Celsius. Dat betekent dat je een batterij bij een temperatuur van 5 graden moet opwarmen om het systeem efficiënt te houden.’ 

Testprogramma aftermarket 

Met de komst van steeds meer elektrische auto’s legt NRF zich nu ook toe op de aftermarket voor onderdelen van koel- en airconditioning systemen. Bij aftermarket gaat het om onderdelen voor onderhoud en reparatie van elektrische auto’s.

Ben Meek heeft Henrik gevraagd een testprogramma te ontwikkelen voor elektrische auto’s, waarbij de warmtewisselsystemen en componenten van NRF getest kunnen worden. Het gaat daarbij onder meer om sensoren, die allerlei waarden meten bijvoorbeeld in de batterij en de aandrijving van een elektrische auto.  

In het buitenland studeren

Snelle auto’s en de Formule 1-races, dat vond Henrik Roempke als middelbare scholier interessant. Vooral de techniek die daarbij komt kijken. Het deed hem besluiten automotive engineering te gaan studeren in plaats van mechanical engineering. Henrik volgde die studie in zijn woonplaats Stockholm in Zweden. Daarna wilde hij zijn studie voortzetten in het buitenland.  

Maar ja, welk land kies je dan? Henrik keek naar automotive-opleidingen in Groot-Brittannië, Nederland en Duitsland.

‘Groot-Brittannië viel af, omdat de opleidingen daar heel duur zijn. In Duitsland was de inschrijving al vroeg gesloten. Het voordeel van Nederland is dat de meeste mensen Engels spreken. De automotive-opleiding aan de HAN kwam al googelend als eerste in beeld en bleek goed aangeschreven te staan.’  

Henrik bij NRF elektrische auto's

Theoreticus met praktische kennis

Eenmaal op de HAN ontdekte Henrik dat er in Nederland een verschil is tussen hoger beroepsonderwijs en de universiteit. De eerste maanden twijfelde hij of hij toch niet beter naar de universiteit kon gaan. ‘Ik ben een theoretisch persoon, maar ik ben er nu achter dat de combinatie van theoretische en praktische kennis bij automotive heel goed werkt.’ 

Nederland, Polen en Spanje

Over de stage bij NRF is Henrik ook enthousiast, die is veel interessanter dan hij had verwacht. ‘Het is mijn eerste stage, zeg maar job, bij een bedrijf. Ik dacht: dan geven ze me vast geen belangrijk werk.’ Dat pakte heel anders uit. Henrik werkt bij NRF in Nederland, maar is inmiddels ook bij vestigingen van het bedrijf in Gdánsk in Polen en in Spanje geweest om testen te doen.

In Polen is het hoofdkantoor Aftermarket van NRF gevestigd en in Spanje het sensorenlaboratorium. ‘Ik ben een soort standaardtestprogramma aan het opzetten voor het verzamelen van data van componenten in auto’s, die dan geanalyseerd kunnen worden’, verklaart de automotive-student. ‘Ik heb het gevoel dat ik werk doe dat er echt toe doet in de toekomst.’  

Zoektocht naar technische talenten 

Ben Meek reageert met een glimlach: ‘Henrik heeft echt gevoel voor techniek en de goede mindset om te ontdekken wat kan er wel en wat niet. Hij levert goed werk, maar pusht zichzelf soms te hard. Hij is al heel volwassen in hoe hij informatie verwerkt.’ 

Samen met Edwin Kempen van de HAN heeft Ben Meek overlegd wat belangrijk is voor bedrijf als NRF en hoe dat in het onderwijs past. ‘We willen aftermarket graag promoten bij studenten’, zegt Ben Meek. ‘We zoeken technische talenten voor die markt van de toekomst. In februari gaat een groep studenten verder met het programma dat Henrik heeft ontwikkeld.’ 

Studeren op de HAN
Bekijk de hbo-opleiding Automotive
Gepubliceerd op
30 november 2023
Tekst
Francien van Zetten
Fotografie
Linda Verweij
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!