Tech Gelderland. Fietsfabriekspel op de HAN in Arnhem header

Technische Bedrijfskunde ontdekken met spel De Fietsfabriek

Twee teams van mbo’ers en havisten spelen het spel De Fietsfabriek. Zo ontdekken ze wat de studie Technische Bedrijfskunde inhoudt. Met kaartjes, die onderdelen voorstellen, monteren ze acht verschillende types fietsen. ‘Wie heeft er nog herensturen’, roept iemand van de montage-afdeling naar zijn ‘collega’ van het magazijn. Docent Pieter Ravensbergen, een van de bedenkers van het spel, glimlacht: ‘Samenwerking is heel belangrijk.’

Proefstudeerdag

‘Het is een leuk spel. Je wordt er heel fanatiek van’, zegt Niels. Hij zit in 5 havo op het Ichthus College in Veenendaal. ‘Je merkt dat het snel hectisch wordt als je veel fietsen wilt maken’, zegt Denley. Hij zit in 4 havo op het Ulenhof College in Doetinchem. Niels en Denley maken deel uit van team Fiets & Co. ‘We hebben een goede tactiek: eerst de basis maken en daarna de accu’s en mandjes toevoegen’, zegt Niels na de derde ronde van het spel.Tech Gelderland. Fietsfabriekspel op de HAN in Arnhem

De groep scholieren, die het spel speelt, doet dat als onderdeel van de Proefstudeerdag van de studie Technische Bedrijfskunde aan de HAN, University of Applied Sciences, in Arnhem.

Dames- en herenfietsen produceren

Twee keer vijf tafels in het leslokaal stellen verschillende afdelingen van De Fietsfabriek voor. Van magazijn en voorraadbeheer tot montage en kwaliteitscontrole. Met behulp van kunststof bordjes met fietsonderdelen erop produceren de scholieren acht verschillende types fietsen: roze damesfietsen en blauwe herenfietsen met en zonder mandje voorop of batterij achterop.

Pieter Ravensbergen, coördinator van de opleiding Technische Bedrijfskunde aan de HAN, heeft samen met zijn team en een professioneel spelbureau het spel De Fietsfabriek bedacht. Hij legt rustig uit dat er tien puzzelstukjes nodig zijn voor elke fiets. ‘Het is de bedoeling zo veel mogelijk fietsen te leveren binnen de tijd. Soms gebeuren er onverwachte dingen, dan worden er bijvoorbeeld geen mandjes geleverd. Die zitten in een container uit China, die vertraging heeft.’

Bijdragen aan innovaties

De opleiding Technische Bedrijfskunde aan de HAN combineert kennis van industriële productieprocessen met bedrijfskunde. ‘Als technisch bedrijfskundige lever je een belangrijke bijdrage aan verbeteringen in technische bedrijven’, verklaart Pieter Ravensbergen.Tech Gelderland. Fietsfabriekspel op de HAN in Arnhem 2

Studenten die voor deze opleiding kiezen, krijgen alle bedrijfskundige onderwerpen plus een flinke portie technische vakken, van werktuigbouwkunde, materialenkennis tot ICT-kennis en kunde. Ze worden opgeleid voor een ‘schakelfunctie’ tussen het management, technisch specialisten en de mensen op de werkvloer in een bedrijf.

Veel opties na de studie

Met het hbo-diploma Technisch Bedrijfskundige op zak, kun je vele kanten op in de maakindustrie, maar ook daarbuiten. ‘Onze studenten worden bijvoorbeeld, proces-engineer, waarbij ze productieprocessen verbeteren. Of assistent-manager productie om later met enige ervaring manager productie te worden. Of ze worden logistiek manager of gaan de commerciële kant op’, schetst Pieter Ravensbergen.

‘Belangrijk om te weten is dat Technische Bedrijfskunde één van de weinige opleidingen is waarvoor je niet een Natuur & Techniek-profiel nodig hebt, maar toch de ingenieurstitel krijgt.’

Problemen oplossen

Het spel De Fietsfabriek is speciaal voor mbo’ers en havo-leerlingen bedacht om hen een indruk te geven van wat er speelt in een industrieel bedrijf. Vandaar dat de deelnemers elke ronde een nieuw probleem moeten oplossen. Van het inspelen op de vraag van een klant die plotseling een extra aantal fietsen van een speciaal model nodig heeft, tot gebrek aan personeel als gevolg van een pandemie.Tech Gelderland. Fietsfabriekspel op de HAN in Arnhem 3

Inna doet mbo Werktuigbouwkunde in Dordrecht en wil daarna Technische Bedrijfskunde doen. ‘De HAN heeft een van de beste opleidingen van Nederland. Vandaar dat ik hier graag rondkijk.’ Tijdens het spel beheert Inna de kwaliteitscontrole. Ze laat haar ‘collega’s’ weten welk type fietsen moet worden aangevuld. ‘Het is een leuk spel: het vraagt teamwerk en logisch nadenken. Ik wil later graag projectmanager zijn en kijken hoe je iets beter kunt doen.’

Steeds een stapje beter

Dion zit in 4 havo op het Olympus College in Arnhem. Hij maakt deel uit van het team Woze, dat als eerste de tafels dichter naar elkaar toe schuift. Dat scheelt tijd. ‘Het is een leuk en leerzaam spel. Je leert hoe iets wordt gemaakt en welke stappen daarvoor nodig zijn. Als er een afdeling niet goed werkt, kan de rest niet verder.’

Pieter Ravensbergen laat de twee teams vier rondes spelen. ‘Je merkt dat het elke ronde beter gaat. Dat is Technische Bedrijfskunde: een productieproces steeds een stapje beter maken.’

Denley uit team Fiets & Co wil graag Technische Bedrijfskunde doen, omdat de combinatie van economie en techniek hem aanspreekt. Hij overlegt tussen de rondes door met zijn teamgenoten hoe het produceren van de fietsen beter kan. ‘In teamverband werken, dingen bespreken en schakelen, vind ik leuk. En het is een vak waarin je kunt doorgroeien.’

Meer over deze HAN-opleiding:
Gepubliceerd op
02 maart 2022
Opleiding
Technische Bedrijfskunde
School
HAN - University of Applied Sciences
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!