Veel vraag naar fietstechnicus
Klijnhout is docent en coördinator aan de opleiding Fietstechniek van ROC Rijn IJssel in Arnhem. Hij ziet in de praktijk dat het vak Fietstechniek een enorme vlucht heeft genomen. ‘Denk aan elektrische fietsen en de speed pedelecs, snelle elektrische fietsen waar je 45 kilometer per uur mee kunt halen. Deze fietsen zijn uitgerust met veel elektronica, zoals de elektrische aandrijving, elektronische schakelsystemen en ABS-antiblokkeersystemen.’
En dan hebben we het nog niet over racefietsen en mountainbikes, die steeds innovatiever worden qua materiaalgebruik, maar ook qua techniek.
Monteur of eigen baas
Heel wat fietstechnici opgeleid aan Rijn IJssel kiezen er op den duur voor zelf een fietsenzaak te beginnen. ‘Het is een veelzijdig vak: je kunt ondernemer worden en een fietsenzaak beginnen of overnemen’, vertelt Klijnhout. ‘Je kunt ook als fietstechnicus/verkoper in de werkplaats van een fietsenzaak werken, of bij een fietsenfabriek, zoals Gazelle in Dieren of bij Van Raam in Varsseveld. Dat laatste bedrijf is gespecialiseerd in het ontwerp en de productie van fietsen op maat voor mensen die niet op een gewone fiets kunnen rijden.’
De mbo-opleiding Fietstechnicus bestaat uit een basisopleiding (niveau 2) van twee jaar plus eventueel een derde jaar (niveau 3). Het is een BBL (Beroeps Begeleidende Leerweg)-opleiding, wat betekent dat de studenten vierdagen in de week werken en één dag in de week naar school gaan. ‘Het leuke van niveau 3 is dat studenten zich verder verdiepen in fietstechniek, maar ook leren hoe ze een werkplaats aansturen en les krijgen in verkoop en schadeafhandeling’, meldt Klijnhout. ‘Steeds meer fietsen zijn verzekerd. Dan is het handig als je ook een schaderapport kan maken.’
Fietstechnicus is veelgevraagd
Al die 23 miljoen fietsen hebben onderhoud nodig. Vooral het onderhoud aan elektrische fietsen is specialistenwerk. Klijnhout krijgt wekelijks telefoontjes van fietsbedrijven, die een goede monteur en/of verkoper zoeken. ‘Er is veel vraag naar goed opgeleide fietstechnici, zowel mannen als vrouwen.’
‘Zeker in deze corona-tijd zijn er nóg meer mensen gaan fietsen. Veel mensen willen liever niet meer met het openbaar vervoer naar het werk. Dus kopen ze een elektrische fiets voor het woon-werkverkeer als de afstand dat toelaat. Daarmee kom je ook niet bezweet op je werk aan.’
Racefietsen en mountainbikes zijn nu ook heel populair. Daar is bijna niet meer aan te komen, weet Klijnhout uit de praktijk. Hij werkt zelf elke vrijdag in de werkplaats bij fietsenzaak Harm Takke tweewielers in Dinxperlo. Als docent Fietstechniek doet hij daar zijn voordeel mee. Hij blijft zo niet alleen op de hoogte van de laatste technische ontwikkelingen, maar ook van wat er verder speelt in de wereld van de fiets. ‘Daar op de werkvloer heb ik ontzettend veel geleerd.’
Meer informatie opleiding Fietstechnicus: www.rijnijssel.nl