Rijn IJssel, Raceauto bouwen, Melih (voorgrond) en Bilal,

Keuzevak Schadeherstel

Samen met andere vmbo’ers een raceauto bouwen, dat is een spannende uitdaging. Ruim twintig scholieren van het Olympus College in Arnhem, Het Westeraam in Elst en OBC Elst werken elke woensdagmiddag in de Autoschadeherstel Academy van Rijn IJssel aan twee kleine Citroën’s, die in april in Assen het circuit opgaan voor een race. ‘We hebben de auto’s van binnen gestript en bouwen er onder andere een rolkooi in.’

Hoe wek je de interesse voor techniek, in dit geval autotechniek en autoschadeherstel, bij scholieren in het voortgezet onderwijs? Door interessante en spannende projecten aan te bieden, waarbij ze werken aan een concreet doel, zoals een raceauto bouwen.

Voor Niels Fhijnbeen, docent Mobiliteit bij mbo-onderwijsinstelling Rijn IJssel in Arnhem, is dat zo klaar als een klontje.  

Hij bouwt met een team mbo’ers een raceauto, dus waarom zou dit ook niet met vmbo’ers kunnen? ‘Ja, zo simpel is het idee eigenlijk’, zegt Fhijnbeen met een lach. ‘Al is het in de praktijk nog een heel geregel om het voor elkaar te krijgen. Maar het is gelukt, de eerste groep is aan de slag.’ 

Gereedschappen

Scholieren lopen heen en weer met gereedschappen in de werkplaats van de Autoschadeherstel Academy aan de Van Slingelandtlaan in Arnhem. Het duurt soms even voor ze de juiste dopsleutel te pakken hebben, maar dan kan het wiel van de auto verwijderd worden.

Eén van de twee Ciroën 1’s is al helemaal gestript en afgeplakt met papier, die staat klaar voor het spuitwerk. Een eindje verderop staan enkele jongens de portieren te schuren, zodat die ook gespoten kunnen worden. 

Nieuw STO-project Raceauto bouwen

Het project Raceauto bouwen met daarbij het vmbo-keuzevak Schadeherstel en spuiten is er gekomen door samenwerking van diverse partijen, zoals Rijn IJssel, Sterk Techniekonderwijs (STO) regio Arnhem/De Liemers en enkele bedrijven die de auto’s sponsoren.

Niels Fhijnbeen en zijn collega-docenten Gert-Jan Kersten en Tom Kalkhoven van Rijn IJssel begeleiden het pilotproject waar leerlingen van de scholen voor voortgezet onderwijs het Olympus College in Arnhem, Het Westeraam in Elst en OBC Elst aan meedoen.

De opzet is om op den duur ook leerlingen van andere scholen de mogelijkheid te bieden mee te werken aan dit project en om het keuzevak te volgen. 

Rijn IJssel, Raceauto bouwen, Melih (voorgrond) en Bilal,

Strippen, spuiten en opbouwen 

 De scholieren werken in groepjes van twee of drie aan de twee auto’s, die in enkele maanden tijd worden gestript en worden omgebouwd tot raceauto.

Riley (14), Dylano (14) en Jquann (15) van het Olympus College willen ‘misschien wel iets met techniek’ gaan doen. ‘Het is leuk en creatief werk. We leren veel’, zegt Dylano. Riley knikt : ‘We hebben het dashboard uit de auto gehaald en zien nu wat daar allemaal onder zit. Dat had ik nog nooit eerder gezien.’

De jongens kijken uit naar het spuiten van de auto en het lassen van de kooiconstructie. ‘Je moet helemaal op maat werken’, zegt Jquann.

‘Ja, want de auto’s moeten straks goed zijn’, reageert Dylano. ‘Soms ben je bezig met een klein onderdeel van de auto met kleine schroefjes.’ Riley vult aan: ‘En daarna weer met een groot onderdeel.’ 

Automonteur worden

Bilal (15) van het Het Westeraam weet al dat hij ‘later’ automonteur wil worden. ‘Ik hou ervan om met mijn handen te werken. Mijn droom is om veel met auto’s te werken.’

Om de beurt met Melih (16) van het Olympus College boort Bilal een gat in de bodem van één van de auto’s. ‘We hebben de deuren eruit gehaald en nu gaan we het frame voor de brandblusser op de bodem van de auto vastmaken.’

Melih vertelt dat hij vaak zijn vader helpt met het repareren en ‘upgraden’ van auto’s. ‘We maken de auto’s mooier, door schade te herstellen of speciale accessoires erin te maken. We maken auto’s ook sneller door de motor te tunen’, vertelt hij enthousiast. Melih wil zeker automonteur of schadehersteller worden: ‘Mijn hobby wordt mijn werk.’ 

Rijn IJssel, Raceauto bouwen, Melih (voorgrond) en Bilal,

Elektrotechniek in auto’s

Jade (15) en Ecrin (14) van het Olympus College zijn voorzichtig bezig met het monteren van een stuk remleiding. Jade is vooral geïnteresseerd in het inbouwen van elektronische apparatuur in auto’s.

Ze weet al dat ze daarin verder wil. ‘Mijn vader heeft een eigen bedrijf als inbouwspecialist. Ik help hem vaak met het inbouwen van bijvoorbeeld camera’s, alarmsystemen en voertuigvolgsystemen. Het werken met veel verschillende elektrische bedrading vind ik leuk. Net als het solderen van die draden en het bevestigen aan bijvoorbeeld een zekering. Dat is precies en schoon werk.’  

Ecrin is van jongs af aan geïnteresseerd in auto’s, omdat haar vader een autoliefhebber is. ‘Het slopen van de auto’s was leuk, omdat je ziet wat er allemaal inzit.’ Ecrin denkt niet dat ze verder gaat in de autotechniek. ‘Dit is een leuke kennismaking, maar ik weet nog niet welke kant ik op wil.’ 

Bij Porsche werken 

Sven (15) en Jaimy (14) van OBC Elst boren een gat in de voorbumper van een van de auto’s. ‘We gaan in de bumper een sleephaak maken’, vertelt Jaimy. ‘We hebben alle twee een passie voor auto’s’ en willen automonteur worden’, meldt Sven enthousiast.

Jaimy vervolgt: ‘Vorige week hebben we een racestuur in de auto gebouwd en daarna hebben we de auto geschuurd. Mijn droombaan is bij Porsche werken.’ 

Racen in Assen 

Het project Raceauto bouwen beleeft op 12 april een spannende finale als de twee Citroën’s op het circuit in Assen meedoen aan een race voor dit type auto’s.

‘Daar gaan we met een bus vol leerlingen, ouders en docenten naar toe’, zegt Niels Fhijnbeen. ‘Dat is een mooi doel om naar toe te werken. Het motiveert de leerlingen. Ze weten dat ze goed werk moeten leveren.’  

Bilal kijkt uit naar het bezoek aan het circuit: ‘Ik zou zelf wel willen racen, maar dat kan niet. We mogen wel in de pitstraat op het circuit een pitstop meemaken.’ 

Mbo-opleidingen
Ontdek de Autoschadeherstel Academy
Gepubliceerd op
15 februari 2024
Tekst
Francien van Zetten
Fotografie
Gerard Burgers
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!