Duurzaam en kostenbesparend reclame maken dankzij de digitale spiegel

‘De digitale spiegel hebben we onder andere bedacht voor de kledingindustrie om in paskamers op te hangen’, vertellen Jeffrey van Putten (26) en Niree Bakker (25) over het product dat ze ontwikkelden tijdens hun studie Technische Bedrijfskunde. ‘Je ziet jezelf in de spiegel en kunt ieder kledingstuk voor je houden om te zien hoe het je staat. Ondertussen is het mogelijk om via de spiegel reclame te maken of het nieuws en weerbericht te delen.’

 

Jeffrey van Putten had de mbo-opleiding Werktuigbouwkunde afgerond, zijn propedeuse gehaald voor dezelfde opleiding op hbo-niveau en startte toen met de studie Technische Bedrijfskunde aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) om meer te leren over bedrijfskunde. Niree Bakker was blij dat ze haar universitaire studie Psychologie had afgerond maar miste tijdens haar opleiding het projectmatig werken en het ondernemerschap. Ook zij startte met Technische Bedrijfskunde.

Tijdens hun studie volgden ze samen met vier andere studenten de verplichte module JongOndernemen en werkten in een Student Company aan een nieuw technisch product. ‘Het moest iets zijn dat nog niet op de markt was maar waar wel behoefte aan is vanuit het bedrijfsleven. Zo kwamen we uit bij een digitale spiegel; op deze manier ben je als ondernemer geen kosten kwijt aan drukwerk want de tekst kun je op ieder moment aanpassen’, vertelt Niree Bakker over de voordelen.

Spiegelglas

Om hun idee te realiseren, werkten de zeskoppige groep samen met studenten van de ict-opleiding die de software voor hun rekening namen. De productie van de spiegel hebben de studenten Technische Bedrijfskunde zelf gedaan. Daarvoor reisden ze stad en land af op zoek naar de juiste materialen. ‘Want’, zegt Jeffrey van Putten, ‘online hebben we wel veel kennis opgedaan maar we wilden toch graag zelf zien en voelen welk spiegelglas het meest geschikt was om een beeldscherm achter te plaatsen. Uiteindelijk hebben we er een gekozen die het beste reflecteert maar ook nog duidelijk is qua beeld.’

Groeiende interesse

Na een half jaar bouwen, testten ze hun digitale spiegel, noodgedwongen door de lockdown, bij een Arnhemse lunchroom waarbij ze ook de resultaten van de andere Student Company’s hebben gepromoot. ‘We hadden de eigenaar gevraagd zijn klanten naar hun mening over de spiegel te vragen. Daaruit kwam naar voren dat het hen duidelijk opviel en hun aandacht werd getrokken om de informatie op de spiegel te lezen. Dat was precies onze opzet’, aldus Jeffrey van Putten. Bij het bedrijfsleven merkten de jongondernemers een groeiende interesse voor hun idee. Niree Bakker: ‘Veel ondernemers wisten niet dat dit mogelijk was maar toen we vertelden dat je op ieder moment de tekst en de kleur op afstand kunt aanpassen op je doelgroep, zagen ze direct mogelijkheden.’

Leren samenwerken

Het proces en het eindresultaat leverden de Student Company een hoge beoordeling op van de docenten. ‘We hebben het onszelf niet makkelijk gemaakt door een relatief duur en uitdagend product te maken. Maar met discipline en doorzettingsvermogen is het wel gelukt’, blikt Jeffrey van Putten trots terug. Beide studenten zijn blij met de opgedane ondernemerskennis en het leren samenwerken. ‘Je eigen competenties leren kennen en de kracht van de ander gebruiken zodat je precies weet wat je aan elkaar hebt. Dat is wat ik name heel waardevol vind aan deze module’, vat Niree Bakker samen.

De ontwikkeling van de digitale spiegel staat door hun studie nu even op een laag pitje maar zowel Jeffrey van Putten als Niree Bakker hopen dit snel weer op te kunnen pakken. ‘Dit is een duurzame en kostenbesparende manier van reclame maken.’

https://reflectsee.nl

 

Gepubliceerd op
22 maart 2021
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!