
FIRST LEGO League: spelenderwijs leren logisch denken en doen
Met zijn drieën zitten docenten Frans Coppes, Annemieke Zaat en Hans Peters van het Canisius College aan de wedstrijdtafel van de FIRST LEGO League. Op het speelveld staat een aantal robots in een landschap met wegen, water en overslagstations. Thema van de FIRST LEGO League 2021 is Cargo Connect: een logistieke ‘puzzel’, die de brugklasleerlingen in teamverband gaan oplossen. Computational Thinking helpt hierbij. Onder de vlag van Sterk Techniek Onderwijs maken leerlingen in de regio kennis met de zeven werelden van techniek en technologie, onder meer via de FIRST LEGO League.
‘Elke leerling heeft een smartphone, maar ze hebben geen idee wat er onder de ‘motorkap’ van hun telefoon gebeurt’, opent Frans Coppes. Hij is docent Wiskunde en Innovator Techniek. ‘Met de FIRST LEGO League verkennen leerlingen in teamverband wat erbij komt kijken om een computerrobot te laten doen wat hij moet doen.’
‘Programmeren dus’, vult Annemieke Zaat aan. Ze is docent Informatica en projectleider Vernieuwing Leerlijn Technologie en Creativiteit. ‘Programmeren doen we bij de FIRST LEGO League met codeblocks. Vergelijk het met letters, waarmee je zelf glasheldere, eenduidige zinnen moet maken. Daarvoor moet je op zo’n manier naar een vraagstuk leren kijken dat je de computerrobot ‘voedt’ met de juiste instructies om de vraag op te lossen. Dat is Computational Thinking.’
Smeer boterham met hagelslag
‘Als intro hebben we leerlingen gevraagd de robotinstructie te maken ‘smeer een boterham met hagelslag. Dat viel niet mee’, zegt Frans Coppes lachend. ‘Het eerste wat leerlingen ontdekken, is dat ze bij nul moeten beginnen, want een robot kan zelf niets. En dus moeten ze heel gericht, stap voor stap ‘denken als een robot’. En vervolgens instructies programmeren, zodat de robot ‘snapt’ wat ze willen dat hij doet. Een voordeel is dat ze het meteen zien als het werkt.’
‘We doen voor het eerst mee, met een mavo-, havo- en vwo-team. Het gaat ons niet om de wedstrijd. Het is een extra mogelijkheid om onze leerlingen op een laagdrempelige manier met nieuwe technologieën te laten stoeien’, benadrukt Frans Coppes. ‘We zijn drie jaar geleden in de brugklas gestart met het werken met micro:bits in het project Programming en Growing van Techniek, Biologie en Engels. De opdracht was een plantenkas te maken en een micro:bit programmeren die een waterdruppelaar met sensor aanstuurt.’
Eén dagdeel projectonderwijs
Alle eerste- en tweedejaars volgen op het Canisius College één dagdeel per week projectonderwijs. ‘Bijvoorbeeld het project ‘Duurzame Stad’ van Aardrijkskunde en Wiskunde, een stadsontwerp dat leerlingen bouwen met nieuwe technologieën, zoals CoSpaces en Virtual Reality’, vertelt Hans Peters, docent Techniek. In een ander project, voor tweedejaars, maken leerlingen kennis met SketchUp het teken/ontwerpprogramma creatief ontwerpen in 3D. ‘Design is een project met een maatschappelijk doel, waarbij we samenwerken met zorgorganisatie Pluryn.’
Frans Coppes is enthousiast over de FIRST LEGO League. ‘Het is voor onze leerlingen een mooie manier om samen te werken, lol te hebben, te programmeren, te leren denken in oplossingen en die te presenteren.’
FIRST LEGO League is één van de 12 Sterk Techniek Onderwijsprogramma’s in de regio Nijmegen. De regiofinale van de wedstrijd voor middelbare scholen is op 11 december 2021 in het Technovium van ROC Nijmegen.