Waterstof workshop door docent Martin

Techniekworkshops door Energietalent

Veertien vwo- en havo-leerlingen van het Liemers College nemen op de HAN in Arnhem deel aan het programma van Energietalent. De derdeklassers kiezen dit schooljaar of ze techniek en technologie interessant vinden. Ze maken tijdens verschillende workshops kennis met waterstoftechnologie, programmeren en ze fabriceren een sleutelhanger en een zaklamp. ‘Gaaf om te weten hoe zo’n waterstofautootje werkt.’

Werken met een tekenprogramma op een laptop heeft Silke (13) uit 3 vwo nog nooit gedaan. Ze leest aandachtig het instructieboekje en voert stap-voor-stap de aanwijzingen uit, die Martijn van der Last geeft. ‘Het is leuk, maar ook wel lastig’, constateert Silke. ‘Maar ik ben graag creatief bezig, dus dat we iets maken, vind ik leuk. Al is het best een raar idee, dat de tekst op het beeldscherm straks op de sleutelhanger staat.’  

Workshop INKSCAPE 

Martijn van der Last is docent wiskunde op het Liemers College en ‘verbinder’ op de HAN. Hij geeft de workshop Inkscape aan de leerlingen van het Liemers College, die deelnemen aan het programma van EnergieTalent. Hij loodst de scholieren door een deel van het tekenprogramma en laat ze de laatste stappen zelf doen. ‘Letten jullie op dat het gaatje voor de sleutelring niet te dicht tegen de rand aanzit, want dan breekt je sleutelhanger eerder.’ 

Met het programma Energietalent biedt de HAN derdeklas vwo- en havo-leerlingen de mogelijkheid te ontdekken of ze energietechnologie interessant vinden. ‘Het is ook belangrijk dat scholieren kennis maken met de HAN en zien welke mogelijkheden hier zijn’, zegt Leonie Dijkhof van Energietalent. 

Leerling op de HAN bij energietalent waterstofworkshop

Lezen en programmeren

De scholieren gaan aan de slag met het schrijven van hun naam, waarbij ze zelf een lettertype en -grootte kunnen kiezen. Joshua heeft dat snel voor elkaar, maar loopt even later vast als hij zijn ontwerp op een geheugenstickje wil zetten. ‘Heb je de instructies gelezen’, vraagt Martijn van der Last, wijzend naar het gesloten boekje naast de scholier. ‘Goed lezen wat je moet doen, is belangrijk.’ Joshua (14) zucht en bladert door het boekje. Even later heeft hij het klusje geklaard. ‘Mooi, dat het is gelukt’ zegt Martijn van der Last. ‘Als alles goed gaat, wordt jullie sleutelhanger vanmiddag in het FabLab door een lasersnijder gemaakt.’ 

Workshop waterstofauto

Eerder op de ochtend hebben de scholieren tijdens de workshop waterstofauto tekst en uitleg gekregen over waterstoftechnologie van docent Martin Jacobs. Hij vertelt bijvoorbeeld over het verschil tussen grijze en groene waterstof. ‘Grijze waterstof wordt gemaakt uit aardgas en groene waterstof met behulp van groene stroom, bijvoorbeeld opgewekt door zonnepanelen of windmolens.’

De docent vertelt ook enthousiast over het nieuwe ziekenhuis Rijnstate in Elst: ‘Dat ziekenhuis draait volledig zelfstandig op zelf opgewekte energie van onder meer zonnepanelen. Het is het eerste ziekenhuis met eigen waterstofcentrale.’ 

Elektrolyse van water

Na de uitleg gaan de leerlingen zelf aan de slag met het maken van een autootje dat rijdt op waterstof. De waterstof wordt met behulp van elektrolyse van water opgewekt in een kleine waterstofbatterij. Voor Silke en Catherine is het wat onwennig, al die losse onderdelen en wat moet waar in?  

Martin Jacobs wijst op het bord ter verduidelijking: ‘Kijk, de rode draad is de plus en de zwarte draad de min. Die kun je aansluiten op de batterij.’ Joshua gaat enthousiast aan de slag de pipet om water in de ‘tank’ te doen en met de elektriciteitsdraadjes, die op de batterij moeten worden aangesloten. 

Leerling op de HAN bij energietalent waterstofworkshop

Interesse in energietechniek

Joshua’s autootje rijdt als eerste. ‘Gaaf, zo’n workshop. Nu weet ik hoe dat werkt met waterstof’, reageert hij opgetogen. ‘Dat je met water en een beetje stroom erbij energie kunt maken waarop het autootje rijdt. Dit is beter voor het milieu dan rijden op brandstoffen met koolstof erin.’  

Joshua helpt Silke een handje met het aansluiten van de stroomdraadjes. En hup, daar rijdt ook haar autootje. Silke kijkt er met verbazing naar. Ze vindt de techniekworkshop interessant, maar denkt dat ze niet die kant op wil. ‘Voor even vind ik het wel leuk, maar niet om de hele dag mee bezig te zijn.’ 

Joshua weet al dat hij aan het eind van het derde schooljaar profiel Natuur en Techniek gaat kiezen. Hij heeft ook al eens een workshop in het FabLab op de HAN gedaan. ‘Energietechnologie, daar heb ik zeker interesse in’, zegt hij. ‘Misschien wil ik dat wel gaan studeren en wie weet wel bij de HAN, daar ga ik zeker over nadenken.’ 

Toekomst in de techniek
Ontdek het programma Energietalent
Gepubliceerd op
16 november 2023
Tekst
Francien van Zetten
Fotografie
Erik van 't Hullenaar
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!