Leerlingen van ICT-mavo ervaren techniek

Leerlingen van ICT-mavo ervaren techniek

Rapid Prototyping heet de workshop van het Makerslab in Ede, waarbij leerlingen uit het voortgezet onderwijs zelf een vliegtuigje ontwerpen, bouwen, testen en verbeteren. Elf leerlingen van de ICT-mavo van het Pallas Athene College laten hun fantasie werken om een ‘luchtwaardig’ vliegtuigje te maken dat ze via een app op hun telefoonbesturen. ‘Oehh hij crasht.’

Zelf een vliegtuigje ontwerpen, maken en besturen

‘We gaan een vliegtuigje maken’, kondigt Elisa van der Burg, coach in het Makerslab, enthousiast aan. ‘Jullie gaan in 2D een model tekenen, dat de lasersnijder uit een laagje foam snijdt. Daar bevestig je een klein elektromotertje aan, dat je met je telefoon kunt besturen. Daarna kijken we welk vliegtuigje het verst vliegt. Dus open de laptop voor je met het tekenprogramma Illustrator.’

De elf leerlingen van het Pallas Athene College, die deze middag het Makerslab bij het Technova College in Ede bezoeken, hebben best een beetje moeite om zich te concentreren op de aanwijzingen die de labcoach geeft voor het gebruik van het tekenprogramma. Ze willen het liefst aan de slag. In tweetallen struinen ze het internet af op zoek naar een geschikt vliegtuigmodel of tekenen ze uit hun hoofd een vliegtuig.

Ontwerpen met 2D-tekenprogramma

Lijntjes trekken in het tekenprogramma lukt wel. Maar als het op de juiste afmetingen en verhoudingen aankomt, wordt het lastiger. ‘Zo’n vliegtuigje moet wel symmetrisch zijn, anders valt-ie uit de lucht’, zegt Jaime Leal, ook coach van het Makerslab tegen Collin en Raoul. ‘Je kunt je model dus het beste spiegelen.’

De jongens zitten geconcentreerd naar het scherm van de laptop te kijken en proberen een paar dingen uit. ‘Het is een beetje puzzelen met de afmetingen’, zegt Collin. Raoul meet de lengte van het elektromotortje en meldt dat het vliegtuigje 14,5 centimeter lang moet zijn.Zelf een vliegtuigje ontwerpen, maken en besturen

Makerslab in Ede

De leerlingen van de ICT-mavo van het Pallas Athene College volgen in het Makerslab een serie lessen, waarbij ze verschillende soorten techniek ontdekken. Bij de workshop Rapid Prototyping gaat het om werken met een 2D-tekenprogramma, lasersnijden, elektronisch vliegen en het verbeteren van het model. Bij andere workshops gaat het onder meer over werken met een robotarm, metaal snijden met een waterjet, programmeren met een microbit, 3D-modelleren en -printen en ook voedselprinten.

Het MakersLab is onderdeel van Christelijke Onderwijs Groep Vallei en Midden-Gelderland (COG). Via het Makerslab wil het COG meer leerlingen in het voortgezet onderwijs techniek laten ervaren om zo de instroom naar techniekonderwijs te verhogen. Het Makerslab werkt samen met TechnoDiscovery, waar leerlingen van basisscholen kennismaken met techniek.

‘Techniek is hier tastbaar. Leerlingen worden hier voortdurend geprikkeld door wat er allemaal met techniek kan’, zegt labcoach Jaime Leal. Het Makerslab biedt de workshops apart aan, maar ook als serie technieklessen. Studenten van mbo-opleidingen van het Technova College kunnen ook in het Makerslab terecht. Net als ondernemers, die met speciale apparatuur willen werken.

Het magische van zelf ontwerpen

Labcoach Elisa van der Burg vertelt dat ze zelf technieklessen op de middelbare school heeft gemist. ‘Ik had moeite met een richting kiezen tot ik een les kreeg over 3D-printen. Dat magische van zelf iets ontwerpen en maken, dat moet je ervaren om te weten of het iets voor je is.’

Docent Cindy Bulten van het Pallas Athene College is blij met de technieklessen. ‘Ik kom hier al jaren met mavo-3-leerlingen. Ze kunnen hier praktisch bezig zijn en gaan altijd enthousiast aan de slag met techniek. Eigenlijk zouden we het ook aan havo- en vwo-leerlingen moeten aanbieden.’

Eerst een simpele vorm

Sarah en Britt hebben als eersten hun vliegtuigje klaar voor de proefvlucht. ‘We hebben voor een simpele vorm gekozen. Dan kunnen we kijken hoe het werkt’, verklaart Sarah. Het elektromotortje hebben ze met tape vastgeplakt aan het vliegtuigje van foam. Britt lanceert het vliegtuigje en Sarah bedient de app voor de besturing. Ze testen of het motortje reageert op de app. ‘Ja, hij doet het’, constateert Sarah.

Het vliegtuigje blijft even zweven, maar maakt al snel een duikvlucht naar beneden. ‘Oeh, hij crasht’, roept Britt. Na enig overleg komen de meiden tot de conclusie dat de vleugels breder moeten voor meer zweefvermogen. Ze gaan gauw terug naar hun laptop om hun model te verbeteren.

Marten en Micha hebben een vliegtuigmodel van internet geplukt met brede vleugels. Het vliegtuigje zweeft wat langer, maar komt ook in een duikvlucht terecht, tot grote hilariteit van de twee. Labcoach Jaime Leal geeft ze een tip: ‘Als je aan de achterkant een paar kleine inkepingen maakt en het foam naar boven buigt, dan gaat het vliegtuigje makkelijker omhoog.’ Marten zegt: ‘O ja?’ Kijkt nog eens en komt dan tot de conclusie dat het een goed idee is: ‘Van die kleppen zie je bij echte vliegtuigen ook.’

Leerlingen 3 VMBO doen technologie-proefjes
Gepubliceerd op
08 december 2021
Technische proeftuin
MakersLab
Pallas Athene College
ICT-mavoleerlingen
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!