Leerlingen aan het werk op STO NIjmegen

Oriëntatieroute Sterk Techniekonderwijs

Bij het Junior Technovium zetten veel eerstejaars vmbo-leerlingen van het Montessori College hun eerste stappen in de wereld van de techniek. Kennis maken met de praktijk is onderdeel van de Oriëntatieroute Techniek en Technologie.

Oriëntatieroute

De Oriëntatieroute is een programma van Sterk Techniekonderwijs (STO) regio Rijk van Nijmegen. Scholen zetten de Oriëntatieroute vaak in als onderdeel van het LOB-programma. Elf reguliere vmbo-scholen, het Pro College en het VSO nemen deel aan de Oriëntatieroute. Leerlingen verkennen welke mogelijkheden er zijn als het gaat om technische beroepen en (vervolg)studies en welke competenties daarvoor nodig zijn.  

De Oriëntatieroute bestaat uit een inleiding op de 7 Werelden van Techniek op school en praktijk in één van de zogenoemde hotspots. Deze zijn gerealiseerd in samenwerking tussen scholen, bedrijven en gemeenten. In totaal zijn er in Nijmegen drie hotspots.

Het Junior Technovium aan de Heyendaalseweg is hier één van en ontvangt zowel onderbouwleerlingen van het vmbo als bovenbouwleerlingen van basisscholen in de regio. 

Techniek: breed leergebied

Ruim twintig eerstejaars leerlingen van het Montessori College bezoeken op een woensdagmiddag het Junior Technovium. Begeleidend docent Giedo Waas geeft het vak Talent en Natuur, waar ook de Oriëntatieroute deel van uitmaakt. ‘Het is een breed leergebied met componenten van techniek, biologie, natuur- en scheikunde en verzorging.’ 

Snuffelen aan de praktijk   

‘De Oriëntatieroute is belangrijk voor onze leerlingen’, vervolgt Giedo Waas. ‘Ze snuffelen er aan de praktijk, ervaren hoe je dingen maakt en wat daarvoor nodig is.’ Hij wijst om zich heen naar de leerlingen, die in groepjes geconcentreerd bezig zijn met hun opdracht.

‘Ze zijn hier twee klokuren aan de slag om een eindproduct te maken, met begeleiding van docenten van het Junior Technovium. Ze werken aan hun eigen uitdaging en gaan bij elkaar kijken wat er gebeurt en hoe het vordert. Mooi om te zien.’ 

Leerlingen aan het werk op STO NIjmegen

Jaarlijks 5.500 leerlingen

Manager van het Junior Technovium, Marloes van Haren, vertelt: ‘Ons primaire doel is leerlingen techniek te laten ontdekken. Hier kunnen leerlingen lasersnijden, werken met virtual reality, elektronica, en robotica. Ze kunnen solderen, 3D-ontwerpen of een stopmotion-video maken. We werken met twee vaste docenten en vier mbo-stagiairs. Jaarlijks komen er bijna 5.500 leerlingen uit het basis- en middelbaar onderwijs bij ons over de vloer. Sinds we samenwerken met STO ontvangen we leerlingen van alle deelnemende vmbo-scholen in de regio.’ 

Ontwerp dragrace-auto

De leerlingen vorderen intussen met hun opdrachten. Lise Janssen Lok werkt aan het ontwerp van een dragrace-auto. Van een blok isolatieschuim heeft ze met de laser een vorm uitgesneden, die ze verder afwerkt tot een aerodynamisch model. Met stickers en een ‘chauffeur’ is de auto rijklaar om met een CO2-capsule te worden gelanceerd in het lokaal.

‘Werken met gereedschap vind ik leuk’, zegt Lise. ‘Dan bedoel ik niet met een pc, maar met echt gereedschap. Hamer, zaag, schroevendraaier en boormachine. Thuis help ik bij de verbouwing. En bij scouting bouwen we hutten van pallets. Of ik later iets met techniek ga doen, weet ik nog niet. Dit is de eerste keer dat ik met het gereedschap werk om deze auto te maken.’ 

Leerlingen aan het werk op STO NIjmegen

Samen logo maken

Luuk van de Wiel en Milan Roelofs hebben samen een logo ontworpen. ‘Niet gemakkelijk, maar wel leuk om te doen’ vindt Milan. ‘Ik hou ervan dingen te maken die je vast kunt pakken. Daarom heb ik gekozen voor het maken van een logo dat we op een T-shirt kunnen drukken.’

Zijn maatje Milan: ‘Best cool om een eigen logo te maken en ook straks op een shirt te dragen. Ik wist een beetje hoe het maken in zijn werk gaat, maar het duurt best lang. En je moet heel precies zijn.’  

Dat ervaart Luuk ook. Zijn eerste poging het logo uit te snijden mislukt. De tweede slaagt. Trots tonen ze hun eigen creatie. Of ze later de techniek ingaan? ‘Misschien’, zegt Luuk. Milan stellig: ‘Ik wil iets technisch gaan doen voor mijn beroep. Dingen met mijn handen maken. Liefst van hout.’                

Sterk Techniekonderwijs
Maak kennis met de Oriëntatieroute
Gepubliceerd op
16 november 2023
Tekst
Huub Luijten
Fotografie
Erik van 't Hullenaar
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!