Saar, Pim, Teun, Maren en Sophia in het Makerslab. Foto: Linda Verweij

Makerslab: experimenteren voor makers van 10 tot 15 jaar

Ontwerpers en makers in de dop (10-15 jaar) werken elke woensdagmiddag aan een techniekproject in het Makerslab. Dit is een nieuwe activiteit van JuniorTechnovium in Nijmegen. Deze weken werken de jongeren aan een bath bomb, waarbij ze geur en vorm zelf uitkiezen. Hiervoor maakten ze een zelfbedachte, beweegbare kermisattractie van karton met technische snufjes.

Kay (10) zit geconcentreerd te werken aan een kleivorm voor de mal van zijn bath bomb. Hij heeft voor de ‘zeepbom’ in de vorm van een zwarte panter gekozen. ‘Ik maak de badbom voor mijn opa. Zijn lievelingsdier is een zwarte panter’, verklaart Kay. ‘Het is een moeilijke vorm, maar het lukt wel.’

Docent Willem Lukassen helpt Jolisa en Kay een handje in het Makerslab. Foto: Linda Verweij

Docent Willem Lukassen helpt Jolisa en Kay een handje in het Makerslab. Foto: Linda Verweij

Zelf een product bedenken, ontwerpen en maken

Zelf een product bedenken, ontwerpen en maken: dat kan sinds kort in het Makerslab voor jongeren van 10 tot 15 jaar in JuniorTechnovium in Nijmegen. Maak je eigen kermisattractie luidde de opdracht van de eerste serie van zes workshops in het Makerslab. Kay maakte een zweefmolen van karton, ‘die echt draait’. Pim (11) ontwierp The Blitz, een kermisattractie met bakjes die in de lucht draaien: ‘In mijn wereld kan iedereen vliegen.’

Techniek en creativiteit bundelen bij Makerslab

Kinderen kunnen in hun vrije tijd, op woensdagmiddag, terecht in het Makerslab van JuniorTechnovium aan de Heyendaalseweg in Nijmegen. ‘Kinderen die het leuk vinden om met techniek bezig te zijn, kunnen meedoen aan het Makerslab’, zegt Marloes van Haren, projectleider van JuniorTechnovium. ‘Hier kunnen ze experimenteren.’

Kinderen maken vaak via hun school kennis met JuniorTechnovium, bijvoorbeeld als ze er meedoen aan de Oriëntatieroute Techniek. Daarbij maken ze kennis met verschillende vormen van techniek en technologie. Van filmtechniek, scheikundeproefjes en lasersnijden tot foodtechnologie. Marloes van Haren: ‘Door kinderen te laten ontdekken wat er allemaal mogelijk is met techniek en creativiteit, hopen we dat er een soort techniekvlammetje bij ze gaat branden.’

Saar, Pim, Teun, Maren en Sophia in het Makerslab. Foto: Linda Verweij

Saar, Pim, Teun, Maren en Sophia in het Makerslab. Foto: Linda Verweij

Geuren uitzoeken voor je eigen bath bomb

Sophia (13) is samen met haar vriendin naar het Makerslab gekomen. ‘We vinden techniek leuk. Ik vind het heel leuk dingen met m’n handen te maken. Vorige week hebben we allerlei geuren geroken. De lekkerste geur gebruik ik voor mijn bath bomb in de vorm van een panda. Dat is heel leuk om te maken, daar was ik zelf niet op gekomen.’

Zuurgraad en chemische reactie

‘Weten jullie wat een Ph-waarde is?’ vraagt Paul van Viegen, docent bij JuniorTechnovium, aan de deelnemers van het Makerslab. Vragende gezichten kijken hem aan. ‘De Ph-waarde zegt iets over de zuurgraad van een stof’, verklaart de docent. ‘Kijk, hier heb ik citroenzuur, dat is heel zuur en heeft een hoge PH-waarde.’

Even later mengt hij citroenzuur en een niet zure, een basische stof allebei met water. ‘Nu gebeurt er nog niet veel, maar kijk, als ik deze twee vloeistoffen bij elkaar doe… dan gaat het spetteren en schuimen. Net zoals bij een bath bomb.’ De deelnemers zien het voor hun ogen gebeuren en kijken er met verbazing naar.

3D-tekenen op laptop

Saar is het nichtje van Pim. Ze werkt op een laptop aan een 3D-animatie van een lama: de vorm van haar bath bomb. Docent Willem Lukassen legt haar uit hoe het programma werkt. ‘Het programma heet TinkerCAD. Het is een beetje moeilijk, maar het lukt wel’, zegt Saar. De bath bomb maakt ze voor haar moeder. ‘Ik hou heel veel van knutselen en dingen maken. Ik denk dat ik wel vaker ga meedoen.’

Makerslab-docent Paul van Viegen legt iets uit aan Raven. Foto: Linda Verweij

Makerslab-docent Paul van Viegen legt iets uit aan Raven. Foto: Linda Verweij

Makerslab voor basisschool en voortgezet onderwijs

‘We hebben leerlingen en ouders gevraagd wat ze wilden. Daar kwam uit dat ze graag een aantal keren aan hetzelfde project willen werken’, vertelt Marloes van Haren. ‘We zijn dit jaar met de activiteiten begonnen en kijken in de praktijk wat werkt en wat niet. ‘Er komen nu vooral kinderen in de basisschoolleeftijd. We denken erover om volgend schooljaar ook met een groep voor scholieren uit het voortgezet onderwijs te beginnen.’

Spelenderwijs techniek ontdekken

De deelnemers aan het Makerslab kunnen er experimenteren en maken er spelenderwijs kennis met verschillende vormen van techniek en technologie. Het doel is kinderen te laten ontdekken of ze techniek leuk en interessant vinden. ‘Hoe meer zelfvertrouwen kinderen opdoen met technische vaardigheden, hoe eerder ze voor een technische opleiding kiezen’, verwacht Marloes van Haren. ‘Dat zelfvertrouwen willen we versteken.’

Makerslab workshops met stopmotion en micro:bit

Het Makerslab biedt workshops aan die vier of zes weken duren, elke woensdagmiddag anderhalf uur.

  • De serie van zes workshops voor het maken van een stopmotion-animatie begint vanaf 5 april. ‘Daarbij bedenk je een verhaal, maak je een decor en ga je filmen’, vertelt Marloes van Haren.
  • Vanaf 31 mei volgt een serie workshops waarbij de deelnemers hun eigen uitvinding kunnen maken met een micro:bit. Een micro:bit is een klein computertje dat je zelf kunt programmeren.
Interesse in het
JuniorTechnovium
Gepubliceerd op
15 maart 2023
Intiatief
JuniorTechnovium
Activiteit
Makerslab
Te doen
Techniekprojecten in de vorm van leuke workshops
Projectleider JuniorTechnovium
Marloes van Haren
Tekst
Francien van Zetten
Fotografie
Linda Verweij
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!