
De ontdekroute van Junior Technovium
Sophie en Zhi Ning in het ScienceLab
Sophie (11) en Zhi Ning (11) zijn in het ScienceLab druk in de weer met verschillende kleuren deeg. Ze hebben er kleur- en smaakstoffen bij gedaan, zodat ze knalgroen deeg, bruine deeg en roze deeg hebben. ‘Het gaat erom dat we ontdekken of de kleur iets zegt over de smaak’, vertelt Sophie. ‘Bij het bruine deeg hebben we wat cacao gedaan. Dat proef je wel, denk ik.’
Als het gekleurde deeg is uitgerold, gebruiken Sophie en Julie verschillende vormen om koekjes te maken. Ze leggen het deeg op een bakplaat en schuiven die in de oven. Dan gaan ze hun tafel en spullen schoonmaken. ‘Dat hoort ook bij proeven doen’, zegt Zhi Ning.
Ontdekroute Junior Technovium
Jaarlijks maken zo’n 5.000 scholieren tussen de 10 en de 15 jaar in Junior Technovium kennis met moderne technologie. In het vernieuwde Junior Technovium stimuleren we kinderen tot experimenteren, ontwerpen, maken en programmeren. ‘Leerlingen maken een wereld in VR, programmeren een robotarm of maken bijvoorbeeld hun eigen (nutteloze) uitvinding’, verduidelijkt Marloes van Haren, projectleider van Junior Technovium. ‘In twee-en-een-half uur tijd bedenken leerlingen iets, werken dat idee uit en maken het, waarbij ze gebruik maken van techniek en technologie.’
Cameravrouw en filmster
‘Actie!’, roept cameravrouw Puck (10) met koptelefoon op tegen Femke (10), die meteen een paar passen voor een greenscreen zet, iets zegt richting camera en weer doorloopt. ‘Oeh, ik heb het verkeerd gedaan’, zegt ze beteuterd. ‘Dat geeft niet zegt Puck, ‘dan doen we het nog een keer. Actie!’ De tweede keer gaat al een stuk beter en Femke kan weer lachen. ‘Ik wilde heel graag een keer voelen wat het is om filmster te zijn. Het voelde super’, vertelt ze opgetogen. ‘Het is hier net een echte filmset.’
Even later zijn de rollen omgekeerd: Femke staat achter de camera en Puck speelt een paar scenes. ‘We ontmoeten elkaar op vakantie en dan blijkt dat we allebei dieven zijn. En dan gaan we telefoons stelen’, verklaart Puck het zelfbedachte filmscript. Ze speelt nog een scene en moet dan naar de wc. Femke giert het even later uit van het lachen: ‘Ik hoor Puck! Ze heeft haar microfoontje nog op.’
Boeiende experimenten
Leerkracht Martijn Geerligs kijkt opgewekt rond in Junior Technovium. ‘Het is boeiende stof, want ze vinden het superleuk om te doen’, constateert hij met een lach. ‘Sommige experimenten zijn net magie, zoals het zwevende vlammetje, je naam op hout laseren of zelf een podcast maken.’
Douwe (10) en Armin (11) maken foto’s van een mini-filmset met poppetjes en een bootje voor de stop-motionfilm, die ze hebben bedacht. Douwe denkt dat hij later wel iets met computers wil gaan doen. Net als zijn vader. Armin twijfelt tussen iets met computers of met dieren. ‘Ik wil wel in een dierentuin werken.’ Hij vindt het wel leuk dat hij nu weet wat een greenscreen is: ‘Dan kun je de achtergrond anders maken.’
Experiment: Vuur en vlam
Willem Lukassen, docent bij Junior Technovium, helpt Ronya (12) en Lina (10) in witte jassen en met labbril op met het experiment Vuur en vlam. ‘Dat leek ons wel leuk en spannend’, zegt Ronya. Dat is het ook: als ze een theezakje uit elkaar hebben gehaald en de thee is eruit, mogen ze het aansteken, waarop het vlammetje even gaat zweven voor het uitdooft. ‘Oooh!’, zeggen Ronya en Lina in koor. ‘Mag het nog een keer?’, vraagt Lina. Willem knikt, maar zegt: ‘Dit moet je niet zomaar thuis doen. Je bent hier in een laboratorium.’ Lina knikt: ‘Het is wel gevaarlijk, dus je moet goed opletten. Maar het is ook spannend.’
De koekjes van Sophie en Zhi Ning in de oven verspreiden een heerlijk luchtje en diverse leerlingen komen kijken of ze al klaar zijn. Als de koekjes uit de oven komen, waarschuwt leerkracht Martijn Geerligs dat ze nog heet zijn. ‘Ze leren hier veel van techniek en technologie, maar ook andere dingen. Bij de koekjes gaat het om smaak en geur, maar ook om rekenen in grammen.’