Pretparkattracties maken voor Techniekwedstrijd Rivierenland

27 groep 8 leerlingen van openbare basisschool Jan Harmenshof in Geldermalsen leggen de laatste hand aan de pretparkattracties, die ze hebben bedacht voor deelname aan de Techniekwedstrijd Rivierenland. Leerlingen van 28 basisscholen uit Rivierenland doen mee aan de techniekwedstrijd, de prijsuitreiking is op 16 juni bij Bouwmensen in Geldermalsen.

Het ziet eruit als chaos in de klas, maar de leerlingen van groep 8 op openbare basisschool Jan Harmenshof in Geldermalsen weten precies waar ze mee bezig zijn. Er liggen triplex platen op de tafels, waardoor werkbanken zijn ontstaan en er wordt gezaagd, geplakt en vooral getest. Dat laatste is belangrijk om te zien of de bewegende delen van de pretparkattracties, die scholieren hebben bedacht, echt werken. Verdeeld over vijf groepjes hebben de leerlingen onder meer zweefmolens, een F1 Break Dance- en een Brain Explosion-attractie gemaakt.

Zweefmolenbakjes knutselen

‘Het is nog even puzzelen om te kijken hoe de propellers erop passen, zodat de zweefmolen kan draaien’, zegt Nick peinzend. Samen met Lotte, Suze, Alina en Yasmina vormt hij team McFlurry’s. ‘We hadden met z’n allen een zweefmolen in gedachten’, vertelt Lotte. ‘Mijn opa helpt ons, want hij kan goed bouwen.’

Opa Lammert glimlacht; ‘Het is leuk om te zien wat de kinderen allemaal uitdokteren en hoe slim ze zijn. Van een plastic bekertje maken ze een bakje voor de zweefmolen.’ Alina heeft de bakjes verzonnen, Suze heeft ze gemaakt. Met een plukje watten erin als kussentje. ‘Yasmina heeft alle emoji’s getekend, ze kan heel goed tekenen’, meldt Lotte. ‘Techniek is niet onze sterkste kant, maar knutselen vinden we wel leuk.’ Ze is dolblij als de draaimolen echt draait, dankzij een klein motortje. Suze zegt: ‘Nu moet de kroon er nog op.’

Leerlingen in klaslokaal rondom een tafel waar het ontwerp van hun zweefmolen op staat.

Aline, Suze, Lotte, opa Lammert, Yamina en Nick (v.l.n.r.) met hun zweefmolen.

Techniek voor denkers en doeners

Het thema van de 18e Techniekwedstrijd Rivierenland luidt dit jaar: Ontwerp en bouw een attractie voor een speeltuin, kermis of pretpark, het liefst met bewegende delen. Leerlingen uit de groepen 7 en 8 van 28 basisscholen zijn ermee aan de slag gegaan. ‘Met zo’n thema kunnen scholieren hun fantasie uitleven en kunnen ze hun creatieve en technische talenten ontplooien’, zegt Theo van Bijsteren, coördinator van de stichting Techniekwedstrijd Rivierenland. ‘Techniek is er voor denkers en doeners en daagt de kinderen uit te onderzoeken wat haalbaar is en wat niet.’

Van achtbaan naar F1 Break Dance

Janne, Elin en Thijn werken aan de F1 Break Dance bestaande uit drie ronddraaiende karretjes op een ronddraaiende schijf. ‘Dit is pas de tweede week dat we hieraan werken’, zegt Thijn. ‘We hadden eerst het idee om een achtbaan te maken, maar dat lukte niet, want het karretje vloog steeds uit de bocht. Ik ben een fan van de Formule 1, vandaar die achtbaan.’ Janne knikt: ‘We wisten dat die achtbaan een risico was. Nu maken we een ronddraaiende attractie met drie spinners, dat is ook leuk.’ Elin vult aan: ‘De spinners waar de karretjes op staan, geven licht.’ Thijn mijmert hardop over de achtbaan: ‘Het was een mooi ontwerp, maar bij het testen ging alles mis. Daar was ik best chagrijnig van. Ik heb niet zo veel met breakdance, maar het ziet er nu best goed uit.’

Talenten aanspreken

Rose Staritsky is de leerkracht van groep 8 en doet graag met haar klas mee aan de techniekwedstrijd. ‘Er zijn altijd leuke thema’s, die meerdere talenten bij de kinderen aanspreken. Gelukkig zijn er altijd opa’s of vaders en moeders die een handje helpen met de techniek. Leerlingen die nog nooit eerder een zaag of een boormachine in hun handen hebben gehad, kunnen er nu mee omgaan.’

Brain Explosion

Lisa, Isa, Esther en Fico zijn bezig met de afwerking van hun attractie Brain Explosion. ‘De jongens wilden iets met horror’, verklaart Lisa. ‘Zo kwamen we op deze bewegende bank uit.’ ‘Het idee is dat je zo misselijk en duizelig wordt van het draaien, dat je brein uit je hoofd spat’, vertelt Isa enthousiast. Bij het eerste prototype was het de bedoeling de bank met de hand te bewegen, dat werkte niet. ‘Nu zitten er twee motortjes aan de achterkant, die twee assen laten bewegen’, vertelt Fico. Hij vindt het leuk om met zijn handen te werken en samen te werken met zijn klasgenoten. ‘Je moet wel goed communiceren, zodat de anderen begrijpen wat je doet.’

Groepje leerlingen in klaslokaal bij hun bedachte attractie, de Brain Experience.

Isa, Fico, Lisa, Daghmawi en Jack (v.l.n.r.) bij hun attractie Brain Experience.

Het vliegende karretje

Björn zit aandachtig in het logboek te schrijven, waarin de leerlingen aangeven hoe het ontwerp- en bouwproces is verlopen. De gebouwde attractie en het logboek worden op 12 en 13 juni door de jury van de techniekwedstrijd beoordeeld. De uitslag horen de leerlingen op de feestelijke slotmanifestatie bij Bouwmensen in Geldermalsen waar de werkstukken van alle deelnemende scholieren zijn te bewonderen.

‘We bouwen nog een windmolen, zodat ons pretpark zijn eigen energie kan opwekken’, vertelt Joost. Het vliegende karretje is de naam van een compleet pretpark geworden met een zweefmolen, schietstoel en frietkraam. ‘We wilden eigenlijk een achtbaan maken, maar konden geen manier vinden om het karretje te laten bewegen’, vertelt Björn. ‘Dat was te ingewikkeld, daar hadden we niet genoeg tijd voor. Toen zijn we verder gaan bouwen.’ Joost besluit opgewekt nog even een paar bomen te maken voor de versiering van het pretpark. ‘Het leukste vind ik die stress, dat je moet opschieten en met veel dingen tegelijk bezig bent. Het minst leuke? Dat ik er een dag niet was.’

Zweefmolen met wolken en zon

Groepje van 4 leerlingen samen met de opa van een van hen bij de zelfontworpen zweefmolen.

Dion, opa Jaap, Myrthe, Sulayman en Desley (v.l.n.r.) bij de zweefmolen met wolkjes.

Dion, Aya, Myrthe en Desley leggen samen de hand aan hun zweefmolen met een blauw dak met wolkjes van watten en een zon erop. ‘We wilden een zweefmolen waar je blij van wordt’, zegt Myrthe. De opa van Dion zet de zweefmolen aan en ziet tevreden dat het werkt. ‘Mooooi!’, reageren Dion en Myrthe. Desley heeft het kraampje met slush-ijs gemaakt, Aya de popcornkraam, Myrthe het tickethuisje en Sulayman en Dion de frietkraam. Aan alles is gedacht. ‘Ons eerste idee was om een achtbaan met een looping te maken, maar dat was veel te moeilijk’, vertelt Dion. ‘Nu is de zweefmolen goed gelukt.’

 

Meer weten?
Over de Techniekwedstrijd
Gepubliceerd op
09 juni 2023
Tekst
Francien van Zetten
Fotografie
Raphaël Drent
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!