
TechnoDiscovery: meer online technieklessen
3D-tekenen en -ontwerpen is het eerste onderwerp waarover TechnoDiscovery een serie live-online lessen heeft gemaakt. Scholieren worden door techniekcoach Wessel Smits in drie lessen van een uur meegenomen in de techniek van het moderne bouwen. Ze leren tekenen en ontwerpen met een professioneel 3D-tekenprogramma. En ze krijgen via filmpjes een kijkje achter de schermen bij een bouwbedrijf en op een bouwplaats waar huizen verrijzen.
‘We zijn vorig jaar begonnen met een try-out met twee basisscholen en dertig leerlingen. In de tweede ronde deden er vier of vijf basisscholen en 128 kinderen mee. Het liep als een speer’, vertelt Hans Krijgsman, projectleider TechnoDiscovery. Het leer- en ontdekcentrum is er voor alle kinderen van de basisschool, maar richt zich met de online technieklessen op leerlingen uit groep 6, 7 en 8 van basisscholen en op scholieren in de eerste twee leerjaren van het voortgezet onderwijs.

Digitaal, interactief en leerzaam
Techniekcoach Wessel Smits presenteert de online technieklessen vanuit een studio en heeft rechtstreeks contact met alle leerlingen. ‘De nieuwe generatie scholieren is bekend met platforms als YouTube en Tik Tok. Ze accepteren ook een digitale leerkracht en je ziet dat ze zelfs een persoonlijke band opbouwen met de persoon op het beeldscherm’, vertelt hij. ‘Het is geweldig om hun reacties te zien: ze zijn met hun laptop bezig met digitaal onderwijs; het is heel interactief en leerzaam.’
Leerlingen kunnen de techniekcoach via de chatfunctie rechtstreeks een vraag stellen, zonder dat klasgenoten dat zien, benadrukt Wessel Smits. ‘Als een leerling iets niet begrijpt, kan ik daar individueel op inspelen. En als een leerling een vraag stelt, die voor de hele klas interessant is, kan ik daar via het scherm op ingaan.’
De online technieklessen heeft TechnoDiscovery in samenwerking met stichting Hubhubschool en filmstudio RedRum in Ede ontwikkeld. ‘RedRum levert cameramensen en editors, waardoor we beschikken over waanzinnig mooi beeldmateriaal’, vertelt Hans Krijgsman. ‘Deze technieklessen zijn onderscheidend en toegankelijk door de rechtstreekse verbinding met techniekcoach Wessel.’
Goed te volgen
De leerlingen van groep 8B van basisschool Panta Rhei reageerden enthousiast op de drie online technieklessen, net als hun leerkracht Suzanne de Kort. ‘De lessen zitten heel gestructureerd in elkaar, waardoor de leerlingen ze stapsgewijs kunnen volgen. En Wessel reageert heel goed op de chatberichten van de kinderen. Een jongetje in de klas chatte dat hij er niets aan vond. Ik weet dat deze jongen met dit gedrag eigenlijk zegt: ik vind het moeilijk. Wessel merkte dit ook op. We hebben even overlegd, waarna de jongen weer heel enthousiast aan de slag kon gaan.’
Scholieren ontwerpen tijdens de eerste les op papier een gebouw, waarbij ze bijvoorbeeld nadenken over verdiepingen. In de volgende lessen stappen ze over op 3D-tekenen met behulp van digitale tekenprogramma’s, zoals Tinkercad. ‘Voor mij als leerkracht zijn de online technieklessen ook ontzettend leuk en leerzaam’, constateert Suzanne de Kort. ‘Het is een waardevolle aanvulling op het onderwijs op school. Dit is kennis die ik de kinderen niet kan aanbieden, zoals TechnoDiscovery dat doet.’
Bedrijven in de klas
Via Klokhuis-achtige filmpjes laat techniekcoach Wessel Smits ook zien hoe bijvoorbeeld 3D-tekenen in de praktijk wordt gebruikt. Hij bezocht onder meer 3D-architect Cor Tiemens van Firm Studio, bouwbedrijf Kreeft en betonbedrijf Bruil, dat 3D-printers voor beton heeft. ‘Zo halen we de bedrijven de klas in en zien kinderen welke beroepen er in de techniek zijn’, zegt Hans Krijgsman. ‘Op die manier willen we kinderen triggeren na te denken over de mogelijkheden die techniek hen biedt.’
Wessel Smits begon als ICT’er op het Technova College en volgde later de Pabo, omdat hij les wilde gaan geven. Hij is nu techniekcoach bij TechnoDiscovery. Hij ziet toekomst in de live online technieklessen: ‘Het werkt goed en efficiënt. We kunnen grote groepen leerlingen bedienen, wat leerkrachten ontzorgt. En wat het belangrijkste is: leerlingen en leerkrachten zijn enthousiast.’
Reden genoeg om de online technieklessen aan alle basisscholen in Ede en omgeving aan te bieden. En om een tweede serie lessen te ontwikkelen. ‘Die zal gaan over automatiseren, robotiseren en programmeren’, kondigt Hans Krijgsman aan. ‘We zijn al in gesprek met diverse bedrijven en op een paar opnames na is deze productie klaar.’