
Vmbo’ers maken scooterkrik bij HPC Zetten
Leerlingen Quinten en Teun
Quinten Degen (16) en Teun Konings (15) staan naast elkaar de onderdelen van hun scooterkrik in elkaar te zetten. Ze hebben er een instructietekening bij. Het is een heel gepuzzel, maar het lukt. Quinten is geconcentreerd bezig, hij is handig met schroeven en het gereedschap. De vmbo-4-leerling heeft het nieuwe project Plaat- en constructie maken gekozen, omdat hij techniek leuk vindt. ‘Ik werk graag met mijn handen. Ik ga later in de techniek werken: ik word stratenmaker. Maar metaal vind ik ook leuk. Alles wat je kunt leren, moet je leren.’
Teun kiest meestal keuzevakken die met sport te maken hebben, dit keer is het techniek. ‘Dat is weer eens iets anders. Ik heb nu allemaal dingen gedaan, die ik nog nooit eerder heb gedaan, zoals lassen’, vertelt hij opgewekt. ‘Lassen is best lastig als je dat voor de eerste keer doet.’
Samenwerking met Sterk Techniekonderwijs
Gevi Zoetekouw is docent Techniek bij het HPC Zetten. Hij heeft de drie vmbo-keuzevakken Verspaningstechnieken, Plaat- en constructiewerk en Praktisch Booglassen samengevoegd in het nieuwe project Plaat- en constructie maken. Het doel is een mooi eindproduct maken, zoals een scooterkrik. En samenwerking met het bedrijfsleven, zodat de vmbo’ers kennis maken met de praktijk bij een bedrijf. De uitvoering van dit nieuwe project is tot stand gekomen in samenwerking met Sterk Techniekonderwijs (STO) Regio Nijmegen en de bedrijven Cees Pronk Smederij en Bever Car Products in Andelst.
Inhoud Project plaat- en constructie maken
Leerlingen ervaren in tien weken tijd hoe ze van een ontwerp een bruikbaar product maken. ‘Ze maken een ontwerp in een 3D-tekenprogramma en voeren dat uit met behulp van plaatwerk, verspanen, lassen en constructie. Constructie is het in elkaar zetten van de onderdelen.’
Vervolgopleiding voor vmbo
Het is voor vmbo-leerlingen belangrijk dat ze kennis maken met verschillende vormen van techniek om een goede, passende vervolgopleiding te kunnen kiezen, benadrukt Gevi Zoetekouw. ‘Er kiezen te weinig jonge mensen voor techniek. Dat moeten we ombuigen en techniek juist stimuleren, want het is een mooi en boeiend vak. En er zijn heel veel technische mensen nodig in het bedrijfsleven.’
Bever Car Products
Bever Car Products ontwerpt en produceert aanpassingen voor auto’s, zodat mensen met een handicap toch kunnen autorijden. ‘We hebben onder meer ons eigen remsysteem ontwikkeld, zodat je de rem met de hand kunt bedienen’, vertelt werkvoorbereider en productieleider René Floor. ‘Voor mensen met bijvoorbeeld een dwarslaesie passen we de auto zo aan dat ze met hun rolstoel de auto in kunnen rijden. De rolstoel wordt dan vastgeklikt op de plaats van de bestuurdersstoel.’
René Floor kijkt belangstellend toe als de leerlingen de onderdelen voor de scooterkrik in elkaar zetten. Hier en daar helpt hij een handje. ‘Jongeren enthousiast maken voor techniek is onze grootste drijfveer om aan dit project mee te doen’, verklaart René Floor. ‘Het is belangrijk dat ze zien wat de werkwijze van een bedrijf is. Dat er met moderne apparatuur wordt gewerkt en dat er ook werk wordt uitbesteed aan gespecialiseerde bedrijven.’
Keuze voor techniek
Milan Kanters (16) wist op school niet goed wat hij wilde. ‘Ik ben heel sport-minded, maar in het tweede jaar ontdekte ik dat ik techniek ook leuk vind. Het begon met houtwerkjes. In het derde jaar kwam ik bij Zoetekouw in de les en begon het grotere werk, zoals het frezen en verspanen van metaal. Daarbij haal je metaal weg, waardoor je een andere vorm krijgt of een schroefdraad maakt.’
Het werken met metaal bevalt Milan goed. Hij wilde eerst automonteur worden, maar gaat voorlopig verder met metaal bewerken. ‘Dat vind ik hartstikke interessant. Nu ga ik ook het keuzevak Lassen doen. De docenten zeggen dat ik er aanleg voor heb.’ Met een lach: ‘Ze zeggen dat ik gouden handen heb.’