Kinderen experimenteren met techniek

Experimenteren met techniek in Willie Wortels Uitvinderij

‘Kijk Chris, hij blijft hangen’, roept Tim opgetogen, terwijl hij een elektriciteitsbuisje boven de tafel houdt waar een papieren kikkertje aankleeft. ‘Ja, ik zie het’, reageert Chris en hij spoort Tim nog een keer aan. ‘Heel goed wrijven met het doekje.’ Tim en Chris zitten in groep 6, 7 en 8 van openbare basisschool De Meent in Ommeren. Ze doen, samen met hun klasgenoten, techniek- en chemieproefjes in het technieklokaal Willie Wortels Uitvinderij.

Een bezoek aan technieklokaal Willie Wortels Uitvinderij staat voor alle groepen van De Meent op het programma. De scholieren maken zo minimaal één keer in de maand kennis met natuurkunde, biologie en chemie. Dat gebeurt op een speelse manier, waarbij de leerlingen worden gestimuleerd zelf technische oplossingen te bedenken. ‘Dat noemen we onderzoekend en ontwerpend leren’, zegt Peter Moerenhout, leerkracht van groep 6, 7 en 8 op De Meent. ‘Het geeft kinderen inzicht in het functioneren van de dingen om hen heen. Zo krijgen ze het besef mee van het belang van techniek in de huidige samenleving.’

Peter Moerenhout is de motor achter het technieklokaal in De Meent. Hij benadrukt dat ‘het hele team’ al jaren achter de gedachte staat dat het belangrijk is dat kinderen op jonge leeftijd op school in aanraking komen met techniek. ‘Bij techniek combineren ze theoretische en praktische vaardigheden. Ze werken met hun hoofd en hun handen. Door kinderen aan den lijve te laten ondervinden wat techniek is, ontdekken ze wat de mogelijkheden zijn. En waar hun interesses liggen.’

Experimenteren

Kinderen werken met techniek

Fleur, Iris en Joyce uit groep 7 hebben een witte laboratoriumjas aan en een beschermende bril op. Ze zijn geconcentreerd bezig met een pipet verschillende vloeistoffen in een reageerbuisje te druppelen. Op tafel staan potjes met roze glycerine, die als eerst in het reageerbuisje gaat, olijfolie en nog enkele vloeistoffen. Fleur laat zien dat er vier verschillende vloeistoffen keurig in blokjes boven elkaar in het reageerbuisje zitten. Zonder te mengen. ‘Experimenteren, vind ik heel leuk. Kijken wat er gebeurt en of het lukt’, zegt ze. ‘In een laboratorium werken, lijkt me wel leuk.’

Iris vindt proefjes doen ook leuk. Ze denkt niet dat ze later in een laboratorium gaat werken. ‘Ik wil piloot worden, of kapper of boerin.’ Joyce gaat verder met de proef en doet een paperclip in het reageerbuisje. De paperclip zakt langzaam naar de bodem. Dwars door de verschillende vloeistoffen heen. ‘Nu de kraaltjes’, zegt Iris. Er volgen enkele kleine kralen, die in de bovenste vloeistof blijven drijven. Joyce bekijkt het aandachtig en zegt: ‘Ik vind techniek wel een leuk vak.’

Technisch beroep

Kinderen maken kennis met techniekHet idee dat het mogelijk is om voor een technisch beroep te kiezen, is belangrijk voor kinderen op de basisschool, vinden ze op De Meent. ‘De leerlingen werken in groepjes en leren zo samen te werken. Ze worden gestimuleerd creatief na te denken en ze presenteren hun werkstukken. Dat zijn allemaal 21ste eeuwse vaardigheden’, legt Peter Moerenhout uit.

Elijah en Lucas uit groep 6 zijn ook met verschillende vloeistoffen in de weer. Hun opdracht is uit te vinden wie van een gezin een onbekende vloeistof heeft gemorst. Ze roeren een theelepeltje custard en later maizena door vijf druppels lampolie, schoonmaakazijn, water en spa rood. Lucas doet enkele proefjes en Elijah kijkt wat het effect is. ‘Ik wist niet wat chemie was. En nu wel, een beetje’, constateert Lucas. Hij wil dokter worden. ‘Zo’n dokter die andere dokters lesgeeft.’

Bij twee microscopen zitten Lynn en Kaylee uit groep 6. Ze hebben net een van hun eigen haren bekeken, wat veel plezier opleverde. ‘Onder de microscoop is een haar ineens heel dik’, vertelt Kaylee met een lach. ‘Met stippels’, vult Lynn aan. ‘Ik had nog nooit door een microscoop gekeken’, zegt Kaylee. ‘Dat is heel vet.’

Meisjes en techniek

Hoe zit het met de interesse voor techniek en het bedenken van oplossingen bij meisjes en jongens? ‘De meiden doen echt niet voor de jongens onder. Vaak zijn ze beter in het bedenken van creatieve oplossingen’, zegt Peter Moerenhout met een glimlach. ‘Bij een techniekopdracht luidde de opdracht bij een brede sloot ooit: bedenk een manier om droog aan de overkant te komen. Dan kun je een brug of een bootje bouwen of pontons op het water leggen. Een groepje meisjes bedacht iets heel anders: een reuzenrad dat mensen kon overzetten.’

Gepubliceerd op
26 oktober 2020
Bezoek aan
Technieklokaal Willie Wortels Uitvinderij van openbare basisschool De Meent in Ommeren
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!