
Zelf digitaal sleutelen aan de werkelijkheid
‘We bieden als school Talenturen’, vertelt Pim Geerling, docent Geschiedenis en projectleider Extended Reality bij Sterk Techniek Onderwijs (STO) regio Nijmegen. ‘Dat zijn praktijkuren in het eerste en tweede jaar, opgebouwd rond verschillende thema’s. Leerlingen ontdekken er waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden.’
Ontdek het zelf
‘Met onze Talenturen XR haken we aan bij het project Virtual Reality van STO’, verklaart Pim Geerling. ‘Voor een goed begrip, XR is de verzamelnaam voor alles wat te maken heeft met de koppeling tussen de echte wereld om je heen en de wereld die je met digitale technieken kunt verbeelden; Virtual Reality, Augmented Reality en Mixed Reality.’
Leerlingen maken tijdens de Talenturen XR kennis met deze digitale technieken. ‘Dat gaat het best als je dingen zelf doet en ontdekt. Je bent dan misschien wel vertrouwd met games, instagram en sociale media, maar bij XR krijg je niet alleen een kijkje onder de digitale motorkap, je gaat zelf sleutelen!’
3D-game maken
Eén van de opdrachten bij het Talentuur XR is het maken van een eigen game in een 3D-wereld. ‘Dat vinden leerlingen spannend, maar ook heel leuk om te doen. We starten in duo’s, daarna gaat iedereen individueel aan de slag op de eigen laptop. Met CoSpaces, hapklare programmeerblokjes, bouwen de leerlingen stap voor stap een eigen wereld met personen, acties en spelregels. Sommige leerlingen loggen thuis in om hun wereld verder uit te breiden.’
Razend populair zijn opdrachten met de VR-bril. ‘Dat vinden leerlingen magisch. Met een app en controllers kun je bijvoorbeeld een wand met graffiti beschilderen. En dat werkt levensecht. Alsof je zelf met de verfspuitbussen aan de slag bent. Het geeft leerlingen echt een ‘wow-ervaring’, hoewel sommigen de bril ook bevreemdend vinden.’
XR en beroep
Pim Geerling begeleidt de leerlingen bij het bouwen van de 3D-game via zijn eigen, gekoppelde pc. ‘Als iemand vastloopt of verdwaalt, kan ik bijsturen. Opdrachten met de VR-bril kan ik projecteren op een groot scherm in de klas. Afgeronde opdrachten en ervaringen van het Talentuur nemen we mee in mentorgesprekken over Loopbaanoriëntatie en begeleiding.’
‘Kennismaken en ervaring opdoen met XR is voor de leerlingen belangrijk, want in steeds meer opleidingen en beroepen wordt gebruik van gemaakt van XR-technieken’, beklemtoont Pim Geerling. ‘Dat kan zijn voor instructies als veilig werken, maar ook als aanvulling om werkzaamheden in de praktijk goed uit te kunnen voeren. Zo kun je vakmensen met Virtual Reality stapsgewijs door installaties of machines leiden of met Mixed Reality gebruikers op afstand helpen bij reparaties.’
‘Bij alle schoolvakken wordt XR steeds meer als extra leermiddel ingezet. Zelf gebruik ik het onder meer in mijn lessen om de wereld van de Romeinen inzichtelijk te maken. Wow-effecten kunnen leerlingen bij elk schoolvak gebruiken. Leraren trouwens ook.’