Gevonden berichten:

‘Vakmanschap wordt niet bepaald door je geslacht’ »

Wat ze later zou worden? Daar had Dori Tromp (25) uit Nijmegen nooit een beeld van. Na haar vwo wist ze dan ook niet welke vervolgstudie ze moest kiezen. Na de enthousiaste verhalen van haar nichtje over de hbo-opleiding Culturele en Maatschappelijke vorming ging ze ook die kant op. Maar in het derde jaar merkte […]

Lees verder »

Mechatronica: juist ook voor meisjes »

Al van jongs af aan was Nova Becker met techniek bezig. ‘Samen met mijn opa maakte ik altijd al heel veel dingen. We repareerden mijn speelgoed in plaats van nieuw te kopen, dat was gewoon veel leuker. We bewerkten hout, ik soldeerde een beetje, enzovoorts. Als ik iets kon maken of creëren, deed ik het. […]

Lees verder »

‘Elektrotechniek is zoveel meer dan een stopcontact aanleggen’ »

Met zijn vmbo-diploma Groentechniek in de pocket, koos Emiel Kloppenburg uit Elten voor de tweejarige mbo-opleiding Logistiek Medewerker. Hij werkte bij een groothandel in groente en fruit en startte na zijn diploma vol enthousiasme aan de opleiding Commercieel Medewerker aan ROC Rijn IJssel. Die opleiding rondde hij af maar het werken als verkoper beviel hem […]

Lees verder »

Mbo Autotechniek: meer aandacht voor elektrische auto’s »

Mbo-instelling Rijn IJssel in Arnhem telt steevast zo’n 75 studenten autotechniek; het ROC Nijmegen heeft er zelfs zo’n driehonderd. Ruben van der Heijden, docent motorvoertuigen aan Rijn IJssel, is een van de tien vakleerdocenten, die hier werken. ‘We hebben elektrische auto’s speciaal aan het autotechniekprogramma toegevoegd, omdat we zien dat dit steeds belangrijker wordt. We […]

Lees verder »

Student Logistiek Supervisor: ‘Zonder ons draait het ziekenhuis niet’ »

Met een vader die werkzaam is in de transportsector, ontwikkelde Joep van de Groes al vroeg een voorliefde voor de logistiek. Na zijn vmbo begon hij daarom aan de mbo-opleiding Manager Transport & Logistiek op niveau 4. ‘Maar daar ben ik halverwege mee gestopt. Het is een BOL-opleiding dus dan zit je vijf dagen op […]

Lees verder »

Engineering: bouw op afstand bestuurbare auto »

Studenten op Rijn IJssel werken, naast de gewone lesstof, aan projecten waarbij ze de geleerde stof in praktijk brengen. In leerjaar één en twee bouwen ze bijvoorbeeld aan een op afstand bestuurbare auto, vlaaiensnijder of een 3D-printer. Een project duurt tien weken en moet een werkend product opleveren. Docent Muharrem Silav: ‘We behandelen dat als […]

Lees verder »

Hackathon over ICT en Vertical Farming »

Halverwege de dag van de Hackathon zit Team 4 vast. ‘Ons plan is om een database te maken waarop vragen worden beantwoord. Daarvoor hebben we informatie nodig en design. Maar we hebben te weinig data om te verwerken’, verklaart Marnix de Graaf. Hij is eerstejaarsstudent en volgt de ICT-opleiding aan de Christelijke Hogeschool Ede. Met […]

Lees verder »

Laat je inspireren »

Talking traffic zorgt voor een soepele doorstroom van het (data)verkeer over het Keizer Karelplein, de Nevengeul is een bijzonder project dat deels organisch is ontstaan, Creatieve Technologie is een ROC-opleiding zonder docenten en proefwerken, bij Doornroosje zorgt ketendenken voor volle zalen. De human interestverhalen gaan over studenten, docenten, ondernemers, CEO’s, medewerkers en zzp’ers. Hun vindingen […]

Lees verder »

Laboratoriumtechniek: ‘Ik help artsen een diagnose te stellen’ »

Het menselijk lichaam had sinds de middelbare school de interesse van Kevin Vens. ‘Daarom heb ik een studie verpleegkunde overwogen. Maar dan heb je wel een hele andere relatie met de patiënt dan ik nu heb’, concludeert de 19-jarige student uit Renkum. De studie Laboratoriumtechniek op Rijn IJssel lonkte ook. Na een proefdag was hij […]

Lees verder »