Gevonden berichten:

Van ‘diplomafabriek’ tot mbo-onderwijs voor iedereen »

Technische bedrijven zouden hun werknemers meer moeten stimuleren om een opleiding te volgen en het onderwijs moet flexibeler worden en meer mbo-certificaten aanbieden. Bij een mbo-certificaat volg je een onderdeel van een mbo-opleiding, zonder dat je de hele opleiding hoeft te volgen. ‘Als mbo staan wij nog te veel bekend als een diplomafabriek’ verklaart Hilbert […]

Lees verder »

Werken als docent én als monteur »

ROC Nijmegen en andere mbo’s hebben graag enkele hybride-docenten in hun docententeam, omdat zij de praktijk als het ware naar de school brengen. Dat is de ervaring van Jeroen Wels (35) uit Gendt en van Gijs Kersten (29) uit Groesbeek. Zij werken als docent Bedrijfswagentechniek en Autotechniek én als monteur. ‘Als je plezier hebt in […]

Lees verder »

Computerscherm als venster op het heelal »

‘Bij een sterrenkundige denken veel mensen aan een bevlogen wetenschapper, die door zijn telescoop turend de geheimen van de oneindige ruimte afpelt’, zegt Gijs Nelemans lachend. ‘Pure romantiek. De werkelijkheid is, dat ik mijn blik op de sterrenhemel richt via een computerscherm. En die sterrenhemel waar ik naar kijk, bestaat uit data die ik interpreteer.’  […]

Lees verder »

Robotlab combineert chemie en AI »

Als we geen materialen uit de fossiele industrie meer willen gebruiken, met het oog op de CO2-uitstoot, dan moeten er als de wiedeweerga nieuwe materialen worden ontwikkeld, zo redeneert Wilhelm Huck. Als hoogleraar fysisch-organische chemie weet hij dat er oneindig veel combinaties van moleculen te maken zijn. Meer dan mensen kunnen bedenken.   ‘Daar komt bij […]

Lees verder »

Free-publicity voor technici en promoters van techniek & wetenschap! »

Tech Gelderland biedt technische initiatieven in Gelderland een podium. We leggen de link tussen onderwijs en bedrijfsleven. Stimuleren kinderen techniek te ontdekken. Bieden jongeren hulp bij studiekeuze. Informeren over baankansen en zetten techneuten in het zonnetje. Rolmodellen – studenten en professionals in het werkveld – vertellen hun verhaal. Tech-promoters en studievoorlichters geven we een extra […]

Lees verder »

Het CO2 probleem uitgelegd »

Door industrialisatie en het massaal verbranden van fossiele brandstoffen, gekoppeld aan een explosieve bevolkingsgroei, zijn er veel meer broeikasgassen in de lucht gekomen. Die houden meer warmte van de zon vast, waardoor de temperatuur op aarde stijgt. In de afgelopen 150 jaar is het wereldwijd ongeveer 1,0°C warmer geworden. Van de laatste 16 jaar waren […]

Lees verder »

Hybride docent ‘Lesgeven over je vakgebied is gaaf’ »

Suzanne Nagtegaal had nooit gedacht dat ze ooit in het onderwijs terecht zou komen. Op de middelbare school zag ze dat bepaald niet zitten. Toch is Nagtegaal al tien jaar hybride-docent Bouwkunde aan het ROC Rijn IJssel. Met veel plezier. Ze vindt het leuk om met jongeren te werken en haar kennis als architect over […]

Lees verder »

Technisch hybride docent brengt beroepspraktijk naar school »

Gerrit Paul is een dag in de week hybride docent Mechatronica & Constructie bij ROC Rijn IJssel in Arnhem. Daarnaast werkt hij als hoofd Verspanende afdeling bij Perfect Van Wamel, dat machines maakt voor de landbouw en de fruitteelt. Gerrit Paul behaalde zijn Pedagogisch Didactisch Diploma (PDD) via een éénjarige opleiding aan Hogeschool Windesheim in […]

Lees verder »

Hybride docent »

Praktische hulp bij bijscholen Een aantal praktische initiatieven helpen je op weg bij het worden van hybride docent. Cursus op maat: Technisch Hybride Professional bij Hogeschool Windesheim; Persoonlijke ondersteuning vanuit TechniekPact; Ter inspiratie: dit hybride project van de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN). Hoe word ik hybride docent? Een hybride leraar hoeft geen vierjarige lerarenopleiding te […]

Lees verder »