Gevonden berichten:

Bij Rouwmaat en Klein Gunnewiek »

Voor jong en oud Op de Techniekdag Achterhoek organiseren verschillende technische bedrijven en onderwijsinstellingen interessante, creatieve en leuke doe-activiteiten voor jongeren van 8 t/m 14 jaar. Alle activiteiten zijn gericht om hen kennis te laten maken met de mogelijkheden in de techniek. Zo kun je dit jaar lassen, metselen, timmeren, in een escaperoom elektrotechnische opdrachten […]

Lees verder »

Furore tot in India »

Passie voor landbouw De passie voor landbouw zat er al vroeg in bij Stefan. ‘Ik kom uit Lathum. In groep 8 wilde ik uit mezelf iedere zaterdag bij een melkveebedrijf met vier melkrobots gaan werken. Geweldig vond ik dat. Dat deed ik vijf jaar. Daarna begon ik bij een jong loonwerk- en grondverzetbedrijf. Ik hielp […]

Lees verder »

Leerwerkplaats van Tech@doptie »

Overgewicht bij jongeren is een actueel probleem, weten Guusje (19) en Jara (19) uit Beek-Ubbergen. De derdejaars Verpleegkunde buigen zich op de vierde verdieping van het gebouw van ROC Nijmegen naast het station over welke vragen belangrijk zijn voor het Gezond Onderweg-onderzoek van onderzoekscentrum OnePlanet in Wageningen. OnePlanet doet dat samen met Tech@doptie, een samenwerkingsverband […]

Lees verder »

HAN studenten op de Shell ECO Marathon »

De vijftien tweedejaars studenten van het HAN Hydromotiveteam zijn tot in hun vingertoppen gemotiveerd om dit jaar bij de internationale Shell ECO Marathon voor studententeams vriend en vijand te verrassen. ‘Na vijftien keer meedoen en een tweede plaats vorig jaar, doen we er alles aan om de wedstrijd dit jaar te winnen’, zegt Remco Mulder, […]

Lees verder »

Keuzevak Schadeherstel »

Hoe wek je de interesse voor techniek, in dit geval autotechniek en autoschadeherstel, bij scholieren in het voortgezet onderwijs? Door interessante en spannende projecten aan te bieden, waarbij ze werken aan een concreet doel, zoals een raceauto bouwen. Voor Niels Fhijnbeen, docent Mobiliteit bij mbo-onderwijsinstelling Rijn IJssel in Arnhem, is dat zo klaar als een […]

Lees verder »

Leerlingen doen sporenonderzoek »

Politie op school, dat vinden de leerlingen reuze spannend. De politiemannen geven een praktijkles Forensische Opsporing. Dit is een onderdeel van de gelijknamige module, die leerlingen kennis laat maken met de alledaagse werkzaamheden van forensisch onderzoekers. ‘Daar hebben ze door series als CSI wel een beeld van, maar dat is weinig realistisch. Het maakt het […]

Lees verder »

3D-Foodprinter als leermiddel in vmbo techniekonderwijs »

Voedselprinten Erik Wellink is docent Dienstverlening & Producten (D&P) bij het Christelijk College Schaersvoorde. Voor zijn opleiding docent en kennismanager D&P heeft hij onderzoek gedaan naar het 3D-foodprinten binnen het voortgezet onderwijs. Het enthousiasme van leerlingen spoorde hem hiertoe aan. Hij ziet met de toevoeging van 3D-foodprinten in het curriculum kansen om jongeren kennis bij […]

Lees verder »

Vmbo’ers op ontdekking in het laboratorium »

Chemiedocent Boyan Artz, werkzaam bij mbo-instelling Rijn IJssel in Arnhem, nam vorig jaar een kijkje bij het Bèta Tournament in Eindhoven en was meteen enthousiast. ‘Werken in een laboratorium, dat is een wereld die veel scholieren niet kennen. Dat je analist kunt worden en allerlei onderzoeken kunt doen, weten ze vaak niet. Het Bèta Tournament […]

Lees verder »

Originele oplossingen voor files op het energienet »

‘Origineel en interessant’, klinkt het diverse keren uit de mond van medewerkers van energienetbeheerder Alliander. Zij zitten samen met de scholieren en hun docenten op de tribune in het Connectr Shared Office op Industriepark Kleefse Waard in Arnhem bij de presentaties van de acht scholierenteams aan het eind van de Energie Ontwerp Challenge.   Een zwembad […]

Lees verder »