24/7 op slimme manier klanten bevoorraden
‘Ik ben gestart in de logistiek en werkte daarna bij een installatiebedrijf. Vervolgens stapte ik over naar de verkoop binnendienst bij Technische Unie, waar ik sinds 2006 senior accountmanager ben’, schetst Siebe Witjes in vogelvlucht. ‘In deze functie bewaak ik de logistieke bewegingen van klanten in de sanitair-, verwarmings- en elektrobranche in de regio Nijmegen, voor het merendeel middelgrote installatiebedrijven.’
Naadloos
‘Voor onze klanten telt één ding: dat wij de goederen die ze besteld hebben op tijd leveren’, zegt Siebe Witjes. ‘Daar halen we ook alles voor uit de kast. Vierentwintig uur per dag, zeven dagen per week. Ons logistieke proces is daarom naadloos afgestemd op de werkzaamheden van onze klanten.’ Die afstemming kan per klant en project verschillen. ‘De wensen van de klanten zijn leidend. Driekwart van de klantbestellingen gaat online. Via een klantcode kunnen klanten op de website winkelen en bekijken wat op voorraad is bij welke vestiging. Op basis hiervan maken ze bestellijsten voor hun ‘busvoorraad’. Die goederen verzamelen we en maken we klaar, zodat de klanten hun bestelling de volgende ochtend kunnen ophalen.’
Bij grotere projecten gaat het er anders aan toe. Siebe Witjes: ‘Onze mensen leveren dan op afgesproken tijden goederen ter plekke aan bij de monteurs. Zo beperkt de opdrachtgever ‘verliesuren’, die de monteurs zouden maken als ze zelf spullen moeten ophalen op een centraal punt op de bouwplaats. Daarover maken we vooraf in nauw overleg met de installateur een kostenplaatje.’
‘Bij cv-installatiebedrijven maken we vaak de afspraak ’s nachts de bussen te bevoorraden, zodat de monteurs ‘s morgens meteen op pad kunnen. Elk te leveren onderdeel in zo’n bus is tevoren in overleg benoemd. Die bevoorrading doen we in de wijk met ‘fluisterbussen’ en op bedrijventerreinen als er wordt voldaan aan eisen van veiligheid.’
Een andere benadering die vaak wordt gehanteerd bij systeembouwers van panelen is het ‘two bin’-systeem. ‘Een deel van de voorraad bevindt zich dan bij het installatiebedrijf, wij vullen aan. Het werkt via een scansysteem, waarbij je meteen ziet wat er in en eruit gaat.’
Altijd door
‘Onze logistiek gaat altijd door. ’s Nachts worden de locaties van Technische Unie door 36 trailers bevoorraad vanuit onze distributiecentra in Strijen en Alphen aan de Rijn. Volle trailers met bestellingen worden afgeleverd op de locaties, lege gaan retour. Vanaf vier uur ’s nachts worden de goederen uit de trailers op order klaargezet voor de ochtendroutes. Leveringen in de stad doen we steeds meer met fietskoeriers en sinds kort op enkele plaatsen ook met elektrische vrachtwagens.’
Efficiëntie is leidend. Siebe Witjes: ‘De distributietijd wordt zo kort mogelijk gehouden en de voorraad op de bouwplaats zo klein mogelijk, vanwege het diefstalgevaar. We leveren steeds meer producten die we zelf al assembleren. Alles om de installatiebedrijven tegemoet te komen in hun strakke werkplanning, want in de moderne bouw is alles vastgelegd in een schema. Onze uitdaging is hier optimaal op in te spelen voor onze klanten.’