Augmented reality: Big Five spotten in binnenstad Rotterdam

Augmented reality (AR) combineert de echte wereld met virtuele beelden. Dat biedt oneindig veel mogelijkheden, betoogt Mark Bos enthousiast. Hij is mede-eigenaar van het bedrijf Agency X/Opgemerkt in Nijmegen, dat publieksevenementen en merkactivaties voor bedrijven bedenkt en uitvoert. ‘Met een olifant op de foto in de Rotterdamse Koopgoot. Memorabele momenten creëren, daar gaat het om.’

Hoezo een olifant in de Koopgoot in Rotterdam? Met augmented reality is bijna alles mogelijk, omdat je de reële wereld combineert met de virtuele wereld, vertelt Mark Bos. Dingen die in het echt niet kunnen, zie je wel op bijvoorbeeld je telefoon. Op verzoek van de stichting Binnenstad Rotterdam bedacht hij vorig jaar samen met zijn collega’s van merkactivatiebureau Agency X/Opgemerkt een virtuele streetsafari. ‘Mensen konden vanwege corona niet op vakantie, maar ze konden wel de big five spotten in hun eigen stad.’

Pakweg zesduizend mensen deden aan de virtuele speurtocht mee. ‘Deelnemers stonden te springen in de winkelstraten’, zegt Mark Bos met een glimlach. ‘Logisch, wanneer kun je daar met een olifant, een leeuw of een jaguar op de foto? Naast een educatief element, mensen leren wat over wilde dieren, zorgen we ook altijd voor de funfactor. Memorabele momenten creëren, daar gaat het om.’

De actie was met name gericht op kinderen en hun ouders. ‘Daarom hebben we er een spel van gemaakt, waarbij je een jaarabonnement op Diergaarde Blijdorp kon winnen’, verklaart Mark Bos. Voor veel ouders was het een eerste kennismaking met augmented reality (AR). ‘Kinderen kennen het vaak al van films of games en gaan er heel natuurlijk mee om.’

Multimediatechnieken AR en VR

De multimediatechnieken die allerlei toepassingen van AR en virtual reality (VR) mogelijk maken, zijn vaak via internet te vinden, legt Mark Bos uit. ‘Het is super hightech, maar heel goed toe te passen. De beelden van de wilde dieren in Rotterdam verschenen op je telefoon als je op een sticker op de grond klikte met soort QR-code. Dat zorgde er ook voor dat we geen vergunningen hoefden aan te vragen en de actie heel snel, binnen twee maanden, konden ontwikkelen.’

Evenementenbureau Agency X van Mark Verhoeven en social mediabedrijf Opgemerkt van Mark Bos werken sinds begin 2020 nauw samen. ‘We bedenken een publieksevenement of een merkactivatie voor of in samenwerking met de opdrachtgever. Daarna werken we het verhaal uit en produceren de content voor het evenement en social media in de vorm van videofilms, foto’s en teksten.’

Voor een leverancier van grote landbouwmachines maakte het Nijmeegse bureau bijvoorbeeld 3D-modellen van de machines, die via een app op een willekeurig terrein geplaatst kunnen worden. ‘Dat geeft aan klanten een goed beeld van zo’n machine en het bespaart veel kosten’, vertelt Mark Bos. ‘De komende vijf jaar ga je dit soort toepassingen ook in de huiskamer zien. Bijvoorbeeld bij de aanschaf van meubels. Ikea doet het al, wij willen het ook mogelijk maken voor het MKB.’

HAN-opleiding Communicatie en Multimedia Design

Bij het bedrijf werken zo’n vijftien mensen, twintigers en dertigers, veelal videomakers en andere contentmakers, zoals tekstschrijvers. Sven Rossen volgde de opleiding Communicatie en Multimedia Design (CMD) aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) en is videomaker bij Agency X/Opgemerkt. Hij begeleidt regelmatig stagiaires van de opleiding die hij zelf zo’n zes jaar geleden volgde. ‘De studenten die hier komen hebben veel meer skills dan ik indertijd, dat is logisch: de wereld van multimediadesign verandert continu.’

Mark Bos, partner in het bedrijf) en Sven Rossen (videomaker), ze werken bij het bedrijf Agency/Opgemerkt

Sven Rossen twijfelde lang welke opleiding hij wilde volgen na de middelbare school. Hij bezocht open dagen van allerlei opleidingen. ‘Dat was het allemaal niet. Tot mijn moeder iets zag over gamedesign. Bij de opleiding Communicatie en Multimedia Design aan de HAN kies je voor Creatie of Informatica. Bij Informatica leer je coderen en ga je apps maken. Ik koos voor Creatie.’

Regisseur en cameraman tegelijk

Het leuke van de opleiding is dat je met verschillende vormen van multimedia kennismaakt, van gamedesign en apps bouwen tot video’s produceren, vindt Sven Rossen. Hij is nu regisseur en cameraman tegelijk. ‘Bij een tv-productie werk je met tien tot vijftig man en doet iedereen één ding: het licht, het geluid of het beeld. Wij werken op kleinere schaal, waardoor we sneller video’s en audiovisuals voor internet kunnen maken. Je maakt zelf beeldmateriaal en monteert dat. Dus je bent ook editor en geluidsman. Het is heel creatief werk, maar je moet ook een script volgen en dus gestructureerd kunnen werken.’

Sven Rossen heeft ruim drie jaar een eigen bedrijf in videoproducties gehad, maar is bij Agency X/Opgemerkt helemaal op zijn plaats. ‘Het werken met grote klanten, vind ik leuk. Je komt op plaatsen waar je anders nooit zou komen. En het bedrijf groeit, waardoor er voor mij mogelijkheden zijn straks nieuwe videomakers aan te sturen.’

 

 

 

 

Gepubliceerd op
09 juli 2021
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!