
B302: De praktijk als leerschool
B302 werd in 2005 opgericht door Job Vogel, bevlogen hoofddocent Mediadesign aan de HAN. ‘De gedachte achter B302 is dat studenten het beste uit zichzelf halen door ze in een veilige omgeving en vroeg in de opleiding te laten kennismaken met de ‘echte wereld’ in hun vak.’
Het is een succesformule. B302 is, met een vestiging binnen de Minnesota State University, uitgegroeid tot een bedrijfsmatig, internationaal, zelfstandig mediabureau. Wie toegelaten wil worden moet solliciteren, waarbij de motivatie om jezelf te ontwikkelen zwaar meeweegt. Bij toelating krijgt de student een flexibel arbeidscontract, een salaris en periodiek functionerings- en beoordelingsgesprekken. ‘Je doet het naast je studie’, vertelt Falk Beuzenberg, student Communication & Multimedia Design. ‘Ik werk sinds de zomer van 2020 bij B302. Het aantal uren per week varieert van drie tot twintig, afhankelijk van het project.’

Job Vogel (links) en studenten Erik Brilleman (via Teams op beeldscherm) en Falk Beuzenberg.
Vijf hometeams
Het aantal plaatsen is beperkt. ‘Samen met het team bekijken we aan welke discipline behoefte is, want er is ook uitstroom van mensen’, vertelt Erik Brilleman, student HBO-ICT. ‘Studenten die stagelopen of elders een minor gaan doen, verlaten ons. Een student werkt maximaal 2,5 jaar voor 302.’ Job Vogel: ‘We werken in teams van vijf à zes mensen. In totaal hebben we vijf hometeams, variërend van Design en Development tot aan Audiovideo, IT Security en Business, die onderling intensief samenwerken.’
B302 werkt voor externe opdrachtgevers. ‘Wij doen wat ieder bedrijf doet’, schetst Falk Beuzenberg. ‘We maken begrotingen, plannen van aanpak, bepalen resultaten, hanteren deadlines en wegen af welke disciplines in een team vertegenwoordigd moeten zijn.’ Job Vogel beklemtoont: ‘Alles gaat zoals in de echte wereld, maar in een veilige context. Fouten maken hoort erbij, daardoor ontstaat innovatie. Bij B302 doen we dingen, niet omdat we ze al kunnen, maar omdat we de drang hebben iets nieuws te leren.’
112 meldkamersysteem
De opdrachten zijn divers. Een willekeurige greep: Een ‘kasboek’-applicatie voor zorgorganisatie Pluryn, die mensen met een beperking leert omgaan met geld en het maken van animaties voor zorgorganisatie Ambiq. Onlangs rondde B302 een groot project af voor Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM). ‘We hebben een webapplicatie gerealiseerd waarmee 112-gesprekken kunnen worden geanalyseerd’, vertelt Erik Brilleman trots. ‘In eerste instantie voor de meldkamer Arnhem-Nijmegen, maar de bedoeling is dit landelijk te gaan implementeren.’
Scherp houden
Erik Brilleman stroomde in december 2019 in, tijdens zijn propedeuse. ‘Ik wilde mensen ontmoeten en de praktijk ervaren. Bij B302 werk ik met ouderejaars studenten samen, waardoor ik mij vakinhoudelijk en als persoon heb kunnen ontwikkelen. Sinds kort ben ik teamleider Business bij B302. Ik heb er ontdekt dat managen mij ligt.’
Falk Beuzenberg maakt deel uit van het Audiovisueel Team bij B302. ‘Ik wilde meer leren en gepassioneerde mensen ontmoeten. Dat is gelukt. Ik maakte voornamelijk animaties. Binnen B302 ben ik breder bezig, met zowel design als audiovisuele opdrachten. Je houdt elkaar scherp, waardoor je jezelf andere vragen gaat stellen: ‘waarom doe ik dit zo’ en ‘waarom werkt een bepaalde vorm?’ Je moet als team iets neerzetten dat functioneel is en in vorm voldoet aan de opdrachteisen.’
Peter Poo
Naast opdrachten werkt B302 aan eigen initiatieven, zoals Peter Poo. ‘Hiermee nemen we deel aan de Dutch Creativity Awards’, vertelt Falk Beuzenberg. ‘Een beetje op het randje, maar we hebben een app gemaakt met indicatoren om je ontlasting te beoordelen en zo je gezondheid te checken.’
Zo werkt B302 aan creatieve en innovatieve projecten, waar zowel de opdrachtgevers als de studenten van profiteren. De praktijk als beste leerschool.