
HAN rijdt rond met Waterstof Demonstrator
Initiatiefnemer Waterstof Demonstrator
Het idee komt van Toin Peters, projectmanager bij HAN Automotive Research in Arnhem. Hij klopte vijftien jaar geleden aan bij de HAN met de vraag of de opleiding Automotive wilde meewerken aan het ontwikkelen van een duurzame Dakar-rallyauto. Aangezien de HAN indertijd de capaciteit daarvoor niet had, werd Toin Peters gevraagd bij de opleiding Automotive te komen werken.
Toin Peters is afgestudeerd aan de MTS Autotechniek in Apeldoorn, deed daarna HTS Economische Bedrijfstechniek aan de Hogeschool van Rotterdam en verdiepte zich vervolgens in het rallyrijden. Met die autotechnische en bedrijfskundige achtergrond is hij bij uitstek geschikt als projectmanager bij de HAN.
Autotechniek: verschillende technieken
‘Het mooie van autotechniek is dat je veel verschillende soorten techniek tegenkomt. Elektronica, constructie, ICT, controlling, motormanagement, voertuigdynamica, enzovoorts’, zegt Toin Peters. ‘Er studeren hier mensen, die allemaal wat met techniek hebben en die de vele mogelijkheden zien. De een gaat verder in het management, de ander verdiept zich in mechanica, de derde gaat voor design. Allemaal krijgen ze te maken met duurzaamheid, een speerpunt van de HAN. Je kunt hier echt alle kanten op. En als je afgestudeerd bent staan bedrijven en andere organisaties om je te springen.’
Verduurzaming aarde
Als voorbereiding voor deze studierichting hebben de meeste studenten op de Academie Engineering & Automotive, zoals de opleiding voluit heet, vaak havo gedaan. ‘Maar ook leerlingen van het vwo en de mts kunnen hier uitstekend terecht’, zegt Toin Peters. Hij ziet dat de studenten vooral heel enthousiast worden van deze Waterstof Demonstrator. ‘Je werkt immers mee met de verduurzaming van de aarde. Je kunt energie uit waterstof omzetten naar elektrische energie met hulp van een brandstofcel. Met deze elektrische energie kun je auto’s en vrachtwagens laten rijden, maar ook gebouwen verwarmen.’
Van automotive naar de energiesector
Studenten komen na deze opleiding dan ook niet alleen in de automotive terecht, maar bijvoorbeeld ook in de energiesector. Toin Peters: ‘Wind en zon worden nu gezien als hét alternatief voor fossiele energie, maar als de zon niet schijnt of de wind niet waait, heb je geen energiebron. Je hebt dan wel waterstof. Waterstof, die je zelf kunt produceren met elektriciteit op het moment dat daar voldoende van is. Waterstof, die je kunt opslaan en weer als elektrische energie kunt gebruiken op het moment dat je er behoefte aan hebt.’
Toekomst waterstofauto’s
Hoewel de focus van veel personenautofabrikanten momenteel op elektrische auto’s ligt, denkt Toin dat er binnen vijf tot tien jaar zeker veel ontwikkelingen komen op het gebied van waterstof in het vrachtvervoer en de energievoorziening van de bebouwde omgeving. Toepassingen van waterstof worden voor veel mensen bereikbaar. ‘En dan is het zaak dat je er vroeg bij bent. ‘Met de Waterstof Demonstrator laten we zien wat er nu kan. Onze studenten bouwen mee. Door slimme uitvindingen te doen wordt het gebruik van waterstof steeds rendabeler. Ik vind het een kick om dat te zien.’