Hybride docenten met studenten op het ROC

Werken als docent én als monteur

Hybride-docenten Bedrijfswagentechniek Jeroen Wels en Autotechniek Gijs Kersten werken een deel van de week als docent bij ROC Nijmegen. De overige dagen werken ze als monteur bij een vrachtwagen- en een autobedrijf. Deze combinatie bevalt hen allebei goed: ‘De ontwikkelingen in de techniek gaan snel, dus is de link met de praktijk belangrijk.’

ROC Nijmegen en andere mbo’s hebben graag enkele hybride-docenten in hun docententeam, omdat zij de praktijk als het ware naar de school brengen. Dat is de ervaring van Jeroen Wels (35) uit Gendt en van Gijs Kersten (29) uit Groesbeek. Zij werken als docent Bedrijfswagentechniek en Autotechniek én als monteur.

‘Als je plezier hebt in je werk als monteur breng je dat over en je vormt de link met de praktijk’, zegt Kersten. Wels: ‘De ontwikkelingen in de techniek gaan zo snel, dat kan het onderwijs niet bijbenen.’ 

Wels werkt 3,5 dag per week als docent Bedrijfswagentechniek bij de VeVa-opleiding van ROC Nijmegen. VeVa-studenten worden voorbereid op een loopbaan bij Defensie en werken aan legervoertuigen. Daarnaast is Jeroen Wels één dag in de week als monteur werkzaam bij Den Engelsen Bedrijfswagens in Wijchen en is hij een halve dag per week actief als technisch trainer bij Nooteboom Trailers in Wijchen.  

Van Defensie naar onderwijs  

Na een periode als infanterist bij Defensie besloot Wels het roer om te gooien richting technische functie in het leger. Als leermeester bij Defensie ontdekte hij dat jongeren begeleiden hem goed afgaat. ‘Ik vind het belangrijk als je jongeren verder kunt helpen in hun ontwikkeling. Ook als een jongere erachter komt deze opleiding is niet wat ik wil, is het belangrijk uit te zoeken, wat past wel bij iemand.’ 

Hybride docenten met studenten op het ROC

Leermeester geworden 

Als jongen vond Wels techniek wel interessant, maar sport stond met stip bovenaan. Hij begon zijn loopbaan in het leger als soldaat bij de infanterie. Na zijn uitzending naar Afghanistan volgde hij binnen Defensie technische opleidingen op niveau 1, 2 en 3. Hij werd leermeester, zodat hij jongeren mocht begeleiden. Daarna volgde de lerarenopleiding. ‘Ik vind het leuk om met jongeren om te gaan. Dat gaat me van nature goed af.’  

VeVa-opleiding

Op een gegeven moment had Wels het gezien bij Defensie en ging hij als docent aan de slag op ROC A12 in Ede. Na enkele jaren stapte hij over naar ROC Nijmegen waar hij nu vijf jaar werkt.

‘Dat bevalt heel goed. Bij de VeVa-opleiding kan ik jongeren begeleiden, die monteur willen worden bij Defensie. Na enkele jaren miste ik het echte sleutelen, ik doe graag iets met mijn handen, zodoende ben ik nu hybride-docent.’ 

Praktijk naar school brengen

De hybride-docenten brengen de praktijk mee naar het onderwijs. Soms letterlijk. ‘Via mijn werk bij Den Engelsen heb ik kunnen regelen dat we gedurende drie weken op school de beschikking hebben over een lichte elektrische MAN-vrachtwagen’, vertelt Wels enthousiast.

‘E-mobility is bij vrachtwagens een opkomende techniek. Daar geven we wel theorie over, maar het is belangrijk als studenten ook in werkelijkheid kunnen zien hoe het werkt. De samenwerking van ROC Nijmegen met verschillende autobedrijven in de regio is hierbij heel belangrijk.’ 

Hybride docenten met studenten op het ROC

Moeilijke storing 

Kersten is twee dagen in de week docent en werkt vier dagen in de week als automonteur bij Garage De Horst in Groesbeek. ‘Soms heb ik op mijn werk te maken met een moeilijke storing. Dan maak ik daar foto’s van en bespreek ik die op school met de studenten en collega-docenten. Zo versterken beide activiteiten elkaar.’  

Techniek en alles dat beweegt

Kersten was op jonge leeftijd al geïnteresseerd ‘in techniek en alles dat beweegt’. Hij sleutelde aan zijn skelter, fiets en brommer en kocht op zijn zestiende zijn eerste auto. ‘Het volgende jaar kocht ik er nog een en toen ik achttien was had ik van die twee auto’s één goedwerkende auto gemaakt.’  

Van havo naar mbo

De Groesbekenaar ging naar de havo, maar stopte daarmee in het derde leerjaar. Hij stapte over naar de mbo-opleiding Autotechniek. ‘Ik kreeg allerlei vakken waarin ik niet geïnteresseerd was en was een lastige student. Op het mbo-autotechniek zat ik ineens niet meer achterin, maar voorin de klas. Dat was iets waar ik alles vanaf wilde weten.’ 

Kersten volgde de voltijdsopleiding Assistent-automonteur op niveau 2. Het stagelopen in de praktijk beviel hem goed, waarna hij werken en leren combineerde in bbl(beroeps begeleidende leerweg)-opleidingen Eerste autotechnicus niveau 3 en Technisch Specialist niveau 4 die hij bij ROC Nijmegen volgde.  

Docent worden?

Tijdens zijn professionele loopbaan werkte Kersten bij verschillende autobedrijven en werd hij leermeester. Pas toen hij het niet meer zo naar zijn zin had bij een bedrijf, kwam het idee op om docent te worden. ‘Eerst dacht ik: docent worden, dat is niets voor mij. Maar als stagebegeleider merkte ik dat ik een klik had met jongeren.’ Met een glimlach: ‘Dat was een soort verborgen talent.’ 

Pedagogische Technische Hogeschool 

Kersten ging kijken bij een open dag van de Pedagogische Technische Hogeschool (PTH) in Eindhoven en nam contact op met een docent van ROC Nijmegen. ‘Onder het motto: niet geschoten is altijd mis, ben ik aan de opleiding begonnen, terwijl ik gewoon als monteur aan het werk was. Het onderwijs en de opleiding bevielen me goed.’ 

Hij vond ook weer werk als monteur bij een bedrijf waar hij het naar zijn zin heeft. ‘Ik kwam op het punt dat ik niet kon kiezen: ik wilde werken als monteur én lesgeven. Zo ben ik hybride-docent geworden. Het is heel leuk om te zien hoe jongeren zich ontwikkelen. De een is een sleutelaar, de ander is digitaal vaardiger. We bereiden ze allemaal voor op een toekomst in het autovak.’ 

Breng de praktijk naar school
Werken als hybride docent
Gepubliceerd op
30 november 2023
Tekst
Francien van Zetten
Fotografie
Linda Verweij
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!