Ilonka Kremer-Hollander Techniek 4

Elektrotechnische schakelpanelen bouwen is hartstikke leuk’

Ilonka Kremer volgde de LTS, omdat ze graag met haar handen wil werken. Ze koos voor Elektrotechniek en ging aan de slag als bouwer van elektrotechnische schakelpanelen. In 1991 trad ze in dienst bij Hollander Techniek in Apeldoorn. Eerst als paneelbouwer, later werd ze servicemonteur en nu is ze servicecoördinator Onderhoud Utiliteit. ‘We coördineren onderhoud aan installaties in bedrijven, scholen en zwembaden.’

Met je eigen handen iets maken, dat wilde Ilonka Kremer als meisje al. Kookles of een kantoorbaan waren niet aan haar besteed. Ze koos voor de LTS (Lagere Technische School) en voor de richting Elektrotechniek. Nu, ruim dertig jaar later, werkt ze nog steeds met plezier in een technische functie. ‘Het mooie van dit vak is: je maakt iets en het werkt. Daar ben je gewoon trots op.’

Met haar LTS-diploma op zak ging Ilonka Kremer vier dagen in de week aan de slag als bouwer van elektrotechnische schakelpanelen bij Scholten Panelen in Loenen. ‘Al die componenten aan elkaar verbinden, dat is hartstikke leuk werk.’ Ze volgde een dag in de week de vakopleiding Elektrotechniek. Na anderhalf jaar trad ze in 1991 in dienst bij Hollander Techniek in Apeldoorn, waar ze nog steeds werkt.Ilonka Kremer-Hollander Techniek 2

Vrouw in buitendienst

Bij Hollander Techniek begon Ilonka Kremer met panelenbouw in de werkplaats. Na een aantal jaren wilde ze meer en stapte ze over naar de buitendienst. ‘Dan bekabel je diverse machines en sluit je die aan op het schakelpaneel. Zo’n paneel stuurt dan alle productiemachines aan die samen een product maken’, vertelt ze.

Om met een glimlach te vervolgen: ‘Die functie in de buitendienst was onder voorbehoud. Mijn werkgever zei: we weten niet hoe mannen en bedrijven reageren als er een vrouw als monteur op de werkvloer verschijnt. Nou, dat ging hartstikke goed. Nu werken er drie dames in de buitendienst, van wie er twee in opleiding zijn. Er werken ook twee dames in de werkplaats, die bouwen elektrotechnische schakelpanelen.’

Onderhoud Utiliteit

Via verschillende opleidingen en door haar praktijkervaring klom Ilonka op tot fulltime leidinggevende in de buitendienst. Daarna werkte ze een paar jaar parttime in de buitendienst en later in de logistiek, vanwege de geboorte van haar twee kinderen.

Sinds een aantal jaren werkt ze 24 uur per week als servicecoördinator Onderhoud Utiliteit in de discipline Werktuigbouw & Zwembaden. ‘Daar komen meerdere vakgebieden bij elkaar, zoals elektrotechniek en werktuigbouwkunde. In grote gebouwen, zoals bedrijven, scholen en zwembaden zitten installaties voor verwarming en luchtbehandeling. Wij zorgen dat het onderhoudscontract dat met klanten is afgesloten, goed wordt uitgevoerd’, verklaart Ilonka Kremer.

‘We bestellen materialen, plannen een monteur in en overleggen met een klant als er onderdelen vervangen moeten worden en beoordelen de onderhoudsrapporten. Voor speciaal onderhoud huren we onderaannemers in. Bijvoorbeeld voor het onderhoud aan een zwembad met een beweegbare bodem. Daar zitten scharnieren onder, die ook onderhoud vergen om de veiligheid te waarborgen, dat doen duikers. Die huren we dan in.’

TechnoDiscovery

Via haar werk Bij Hollander Techniek is Ilonka Kremer sinds zes jaar actief bij TechnoDiscovery op het NewTechPark in Apeldoorn. Ze begeleidt er technische workshops voor leerlingen van basisscholen. Er zijn vier thema’s per jaar: Constructies, Duurzame Energie, Recycling en Robotica. Per thema komen er dertig klassen van basisscholen.Ilonka Kremer-Hollander Techniek

‘We hebben net het thema Constructies afgerond. Leerlingen krijgen lesbrieven die ze op school behandelen, vertelt Ilonka Kremer. ‘Daarna komen ze naar TechnoDiscovery om dingen te doen, die op school niet mogelijk zijn, zoals bruggen bouwen. Op school is daar vaak geen ruimte voor, is er geen expertsie en ontbreken de materialen en soms dure gereedschappen.’

Zelf ontdekken

Scholieren worden uitgedaagd zo veel mogelijk zelf ontdekken. ‘Ze komen wat onwennig binnen en gaan aan de slag met gereedschappen, die ze nog nooit hebben gebruikt, zoals een blokhaak, waterpas, handzaag en accuboormachine. We laten expres de boormachine, de accu en het bitje los van elkaar in de koffer zitten, zodat ze zelf ontdekken hoe ze zo’n accu in de boormachine bevestigen.’

De leerlingen hebben op school een ontwerp voor een brug op schaal getekend. Bij TechnoDiscovery bouwen ze een brug met afvalhout dat beschikbaar is gesteld door bedrijven. ‘Leerlingen gaan twee uur aan de slag en hebben dan een brug gebouwd waar ze, het liefst met z’n allen, juichend op kunnen staan’, vertelt Ilonka Kremer met een lach.

‘Die brug lijkt meestal totaal niet op hun ontwerp. Dat geeft niet: ze hebben zelf beleefd hoe leuk techniek is en geleerd met materialen en gereedschappen om te gaan. Ze hebben ontdekt dat ze een brug stabiel kunnen maken, bijvoorbeeld doordat een plank op zijn kant veel sterker is dan wanneer die platligt.’
master. Daarna hoop ik aan de slag te gaan als constructief ontwerper.’Ilonka Kremer-Hollander Techniek 3

Gepubliceerd op
01 april 2022
Organisaties
Hollander Techniek en TechnoDiscovery
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!