‘Meer leren van fietstechniek, mechatronica en robotsystemen’

Remco Hartemink is ruim anderhalf jaar in dienst bij fietsenfabriek Van Raam. Dit bedrijf in Varsseveld maakt fietsen op maat voor mensen met een beperking. ‘Het is hartstikke mooi dat mensen zo meer opties krijgen om te bewegen’, zegt Remco. Hij wil zich bij Van Raam verder ontwikkelen in fietstechniek en een bedrijfsopleiding Mechatronica volgen. ‘Dan kan ik op den duur met de robotsystemen in de fabriek werken.'

Fietsen voor mensen die niet (meer) kunnen fietsen. Het klinkt gek, maar dat is wat Van Raam in Varsseveld doet: fietsen ontwerpen en produceren voor mensen die niet of niet meer op een gewone fiets kunnen fietsen. Alle fietsen worden op maat gemaakt: van lage instapfietsen en tandems tot twee- en driewielers, duofietsen en rolstoelfietsen. ‘We hebben bijvoorbeeld een driewieler gemaakt, speciaal voor iemand zonder armen’, vertelt Remco Hartemink. ‘Deze fiets is zo omgebouwd dat die persoon de fiets via de rugleuning kan besturen. Het schakelen en remmen gebeurt met de voeten. Als je zo’n fiets maakt, probeer je je voor te stellen voor wie de fiets is. Het is hartstikke mooi, dat mensen met een beperking zo meer opties krijgen om te bewegen.’
Remco (25) volgde de opleiding Fietstechniek aan ROC Rijn IJssel in Arnhem, werkte een aantal jaren bij een fietsenzaak in Dinxperlo en is ruim anderhalf jaar in dienst bij Van Raam. Voor hem een logische stap, aangezien hij meer wil leren over fietstechniek en verder wil groeien in het bedrijf. ‘Mijn idee is om binnen Van Raam de opleiding Mechatronica te volgen. Dan leer je ook omgaan met de robotsystemen in de fabriek. Bijna alle fietsframes worden met lasrobots gelast, ook voor het laseren van onderdelen worden robots gebruikt en er zijn nog meer toepassingen.’

Fietstechniek: praktijkgerichte opleiding

Via zijn vakantiebaantje bij een fietsenmaker in Varsseveld rolde Remco de wereld van de fietstechniek in. Tijdens zijn opleiding werkte hij bij een fietsenwinkel in Dinxperlo. ‘Ik ben niet zo’n fanatieke fietser, maar wel fanatiek in sleutelen’, zegt hij met een glimlach. Het werken in zo’n fietsenwerkplaats vond hij hartstikke leuk. Vandaar dat Remco op zijn 19e voor de BBL (Beroeps Begeleidende Leerweg)-opleiding Fietstechniek aan ROC Rijn IJssel koos. Zo kon hij vier dagen in de week werken plus een dag naar school gaan. ‘Het is een hele praktijkgerichte opleiding. Ik heb geen hekel aan theorie, maar het is fijn als je de dingen die je op school leert, tegenkomt in de werkplaats.’
Dat hij bij Rijn IJssel de kans kreeg zich te verdiepen in fietstechniek maakte de opleiding voor Remco extra interessant. ‘De werking van een versnellingsnaaf, bijvoorbeeld. Hoe dat er van binnen uitziet, hoe het schakelen werkt. Voordat ik dat had uitgevogeld, daar heb ik wel even over gedaan.’
Bij de fietsenzaak maakte Remco kennis met allerlei fietsen van dames- en herenfietsen, kinderfietsen en racefietsen tot elektrische fietsen. ‘Elektrische fietsen zijn extra uitdagend: naast het mechanische deel van de fiets, heb je het elektrische deel. Dat geeft een extra dimensie aan de fiets.’ Via de werkplaats kwam Remco ook in contact met klanten en met de verkoop van fietsen.

Innovatieve fabriek: voorbeeld smart industry

Bij Van Raam werkt Remco in een ‘montage-cel’ op de assemblage-afdeling, in een team bestaande uit zes monteurs. ‘We bouwen twee types fietsen op vanaf het frame, dit zijn twee types driewielers. De een is een driewieler, die je tevens als rolstoel kunt gebruiken, met de andere driewieler kun je rolstoelen transporteren. Ik zorg dat we de orders op tijd hebben, alle onderdelen er zijn en eventuele problemen worden opgelost.’
Een voordeel voor Remco is dat hij op tien minuten fietsen van zijn werk woont. ‘Dat is fijn, want dat scheelt reistijd.’ Er werken zo’n 230 mensen bij Van Raam, die jaarlijks zo’n tienduizend fietsen per jaar produceren.
Van Raam beschikt sinds januari 2019 over een nieuwe fabriek, die geldt als een voorbeeld van smart industry. Het is een schone en slimme fabriek, waar met innovatieve technieken wordt gewerkt. Het bedrijf maakt al 110 jaar fietsen en specialiseerde zich 35 jaar geleden in het ontwerp en de productie van op maat aangepaste fietsen. Deze fietsen gaan naar gebruikers over de hele wereld, met name in Europa en Noord-Amerika.
Remco Hartemink heeft het goed naar zijn zin bij Van Raam, vanwege de ‘open werksfeer’ die er heerst en de doorgroeimogelijkheden die het bedrijf hem biedt. ‘Er is aandacht voor kwaliteit, je werkt in een ruime fabriek en iedereen is gewoon aanspreekbaar’, klinkt het opgewekt. ‘Het belangrijkste is natuurlijk dat de productie goed loopt: niet mallen, maar knallen.’

 

 

Gepubliceerd op
08 januari 2021
Heeft u een mooie technische innovatie of technisch initiatief?
Lever ons content aan en ontvang daarvoor 'free publicity' via Tech Gelderland!