
‘Met elektrische auto’s werken is superinteressant’
Het elektriciteitsnetwerk in Nederland staat onder druk. Als bijvoorbeeld heel veel elektrische auto’s tegelijk willen opladen wanneer mensen thuiskomen van hun werk, kan het netwerk dat op den duur niet aan. Dan is er simpelweg te veel vraag naar elektriciteit in korte tijd. ‘Heel veel mensen denken: prik in en laden maar. Zo simpel werkt dat niet’, zegt Remi Keijsers (30), onderzoeker bij ElaadNL.
Hij legt uit dat de omvormer die in de elektrische lader van een auto zit een kleine verstoring op het elektriciteitsnet kan veroorzaken, zodra de lader aan een laadpaal wordt gekoppeld. ‘De omvormer zorgt ervoor dat de wisselspanning op het net, AC, wordt omgevormd tot gelijkstroom, DC, waar de batterij van een elektrische auto op werkt.’
Verstoringen in kaart brengen
De verstoringen op het elektriciteitsnet worden door ElaadNL in kaart gebracht. Zo wordt duidelijk waar en wanneer de meeste storingen zich voordoen. ElaadNL deelt deze bevindingen met autofabrikanten, die daarop in kunnen spelen met technische maatregelen. Bijvoorbeeld door het wegfilteren van bepaalde frequenties waar niemand wat aan heeft. Dat voorkomt problemen, zoals het onnodig warm worden van elektriciteitskabels.
‘Zo’n frequentie kan ook een storende werking hebben op andere apparaten’, verklaart Remi Keijsers. ‘Dan kan het gebeuren dat als de eigenaar van een elektrische auto thuiskomt en zijn auto aan de lader zet, bij de buren de inductiekookplaat gaat piepen. Daarom testen we alle elektrische auto’s en hun laders. We testen ook de laadpalen, want de omvormer kan ook in de laadpaal zitten.’
Interesse in auto’s
Remi Keijsers studeerde na de havo Elektrotechniek aan Fontys Hogeschool in Eindhoven. Hij was vanaf jonge leeftijd geïnteresseerd in auto’s en werkte eerst vier jaar in de automotive branche. Hij deed op het hbo de minor Analoge Techniek, waarbij het over stekkers en printplaatjes ging. ‘Eigenlijk alles wat in een laadpaal zit’, zegt de onderzoeker met een glimlach. De vacature bij ElaadNL wekte daarom meteen zijn interesse.
‘Dit is echt de toekomst’
‘Het is superinteressant om in de opkomende wereld van de techniek van elektrische auto’s te werken. Dit is echt de toekomst’, vertelt Remi Keijsers. ‘Soms testen we zelfs auto’s die nog niet op de markt zijn. Die komen hier dan gecamoufleerd en zonder kenteken. Voor mij is dit the best of both worlds: elektrotechniek en auto’s. En ik ben er supertrots op dat ik op deze manier kan meewerken aan de energietransitie.’
Kenniscentrum ElaadNL
ElaadNL is een onafhankelijk kennis- en onderzoekcentrum voor slimme laadpaalstructuur, opgericht door de netbeheerders in Nederland. Het centrum is nog gevestigd op bedrijventerrein Arnhems Buiten, maar verhuist begin volgend jaar naar Industriepark Kleefse Waard (IPKW) in Arnhem. ‘Daar hebben we straks veel meer capaciteit om auto’s, maar ook bussen en trucks te testen’, vertelt Remi Keijsers. ‘Als er uit ons onderzoeksrapport blijkt dat er iets aan een voertuig schort, adviseren we de fabrikant daar iets aan te doen.’
Op IPKW werkt ElaadNL met andere partijen, zoals de HAN, samen in Connectr, het innovatielab voor elektrische energietechniek. Studenten van de HAN komen daar bijvoorbeeld bij ElaadNL onderdelen van hun studie volgen. Remi Keijsers: ‘Zo zien ze dat energie en mobiliteit via elektriciteit bij elkaar komen.’